دفن اموات در گورستان تاریخی سفید چاه ممنوع شد و تصرف در آن خارج از ضوابط مجموعه‌های میراثی است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران در حاشیه بازدید از گورستان یک هزار و 200 ساله سفیدچاه بهشهر که در جاده ارتباطی بین بهشهر - دامغان و در منطقه‌ای دیدنی قرار دارد گفت: با وجود اینکه بارها اعلام کردیم دفن اموات در محدوده میراثی سفیدچاه ممنوع است، اما باز می‌بینیم دخل و تصرف شده و همچنان اموات جدید در کنار قبور جدید خاکسپاری می شوند.

ایزدی با بیان اینکه انتظار داریم این موضوع رعایت شود تا ما بتوانیم آن را حفظ کنیم، افزود : در قبرستان تاریخی سفید چاه که جزو آثار خاص میراث فرهنگی کشور است، قبوری با تاریخچه یک هزار و 200 ویک هزار و 700 ساله شناسایی شده است .

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران خواستار تهیه زمین دیگری خارج از محدوده قبرستان تاریخی برای دفن اموات جدید در سفیدچاه شد وگفت : گورستان سفید چاه از نخستین قبرستان‌های اسلامی با تاریخ و نقوش اسلامی است که باید به صورت بکر و دست نخورده باقی بماند.

ایزدی با اشاره به ثبت گورستان سفیدچاه در سال 81 به‌عنوان میراث فرهنگی و ملی، تصریح کرد: در سال 86 طرح مطالعات و ساماندهی قبرستان سفید چاه در 4.5 هکتار انجام و محدوده آن معین شد و از لحاظ حفاظ و سازه هم طرح مطالعاتی صورت گرفت بگفته وی برای اجرای این طرح 40 میلیون تومان نیاز است ./س


برچسب ها: مرده ، گوستان ، سفیدچاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.