مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از تهیه نرم‌افزار شبیه‌سازی خواص سیالات مخازن نفت برای نخستین‌بار در کشور خبر داد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان، علیرضا دانشی با اعلام اين خبر گفت: این نرم‌افزار به‌طور صددرصد بومی با همکاری همه جانبه کارشناسان مهندسی نفت این شرکت از سوی یک شرکت داخلی تهیه شده است.

 وی افزود: این نرم‌افزار به منظور مدل‌سازی و شبیه‌سازی سیالات مخازن نفت و گاز برای انجام تمام محاسبات رفتار فازی و خصوصیات سیالات به‌کار می‌رود. خواص سیالات یکی از اساسی‌ترین اطلاعات مخازن برای هرگونه برنامه‌ریزی مدیریتی در این زمینه و شبیه‌سازی آن بسیار با اهمیت است.

 

مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان این‌که برنامه‌ریزی برای بومی‌سازی این نرم‌افزار از 2 سال پیش آغاز شد، اظهارکرد: در این مدت کارشناسان معاونت مهندسی نفت مناطق نفت‌خیز جنوب اطلاعات فنی و تخصصی در ارتباط با این نرم‌افزار را برای پیاده‌سازی نرم‌افزار به شرکت سازنده ارائه داده‌اند و با بررسی‌های دقیق و کارشناسی آخرین نسخه آن تهیه و تکمیل شده است.

 

دانشی گفت: نرم‌افزار بومی‌سازی شده نه‌تنها قابلیت جایگزینی با سایر نرم‌افزارهای مشابه خارجی را دارد بلکه از نظر دقت، همچنین مدل‌ها و الگوریتم‌های به‌کار رفته در بعضی موارد از سطح بالاتری نسبت به این نرم‌افزارها برخوردار است.

 وی با بیان این‌که ساخت این نرم‌افزار از سوی متخصصان داخلی موفقیت بزرگی محسوب می‌شود، درباره برخی قابلیت‌های آن توضیح‌داد: این نرم‌افزار دارای قابلیت‌های فراوان فنی و تخصصی است که از جمله آن وجود کتابخانه قوی از خواص متداول ترکیبات نفتی، امکان ترسیم پرشتاب و دقیق منحنی تعادل فازی و محاسبه دما و فشار نقطه بحرانی سیستم با دقت کامل است.

 مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، امکان دسترسی به کارشناسان توسعه‌دهنده نرم‌افزار را از دیگر مزیت‌های نرم‌افزارهای بومی‌سازی شده خواند و گفت: افزون بر این امکان استفاده مجموعه بزرگ صنعت نفت از این توان ایجاد شده، فراهم و امید است با حمایت مسئولان وزارت نفت، دیگر شرکت‌ها از این توان بیشترین استفاده را داشته باشند./س
برچسب ها: نرم افزار ، نفت ، نخستین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.