رئيس کميسيون عمران مجلس گفت: ارائه تسهيلات به واحدهاي مسکوني آسيب ديده برابر با پيشرفت فيزيکي ساخت و ساز در مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران  علي اکبر آقايي شب گذشته در گفتگوي ويژه خبري با اشاره به اينکه رئيس مجلس شوراي اسلامي به محض وقوع زلزله در آذربايجان شرقي کميسيون عمران را مسئول بررسي و بازسازي مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي کرده است گفت: در بازديدميداني ، تمامي نيازهاي اوليه در جهت اسکان اضطراري و دائم مردم آذربايجان فورا منعکس شده است.
وي ادامه داد: بنياد مسکن تا کنون اقدامات مناسبي را در جهت آواربرداري و مکان يابي و دپوي مسائل ساختماني انجام داده است.
رئيس کميسيون عمران مجلس با اشاره به اينکه عمليات آمارگيري روبه اتمام و اکيپ هاي نقشه برداري و مکان يابي در حال انجام است گفت: تا کنون دپوي مصالح ساختماني از جمله ميل گرد در حال انجام و 300 پيکر بندي ساختمان روبه اتمام و 5 هزار اسکلت ساختماني تا کنون خريداري شده است.
وي ادامه داد: کميسيون عمران تمامي نارسايي و کاستي ها را پيگيري و منعکس مي کند.
آقايي در ادامه توضيح داد: در گزارشات ارائه شده مشخص شد که کار آواربرداري و مکان يابي نسبت به نقشه زمان بندي کند و پيشرفت قابل قبولي نکرده که در همان روز در جلسه مشترک ميان دولت و کميسيون عمران تمامي اين امور پيگيري و ماشين آلات و اعزام اکيپ نقشه برداري فورا صورت گرفت.
وي تصريح کرد: مرکز تحقيقات وزارت راه و شهرسازي تمامي گزارشات را مبني بر زلزله و زمين شناسي را انجام داده که اين بررسي ها حاکي از آن است در نقاط شمالي آذربايجان شرقي به خصوص درمناطق اهر و هريس گسل هاي زلزله فعال و ساخت و ساز در اين مناطق نبايد صورت گيرد.
رئيس کميسيون عمران ادامه داد: سابقه فعاليت بنياد مسکن در ساخت و ساز مناطق زلزله زده گذشته از جمله بم، منجيل حاکي از آن است که در استاندارد يابي، مکان سازي و سرعت ساخت و ساز از دقت برخوردار است.
وي درادامه افزود: بايد جانمايي ومکان يابي و نقشه برداري ها با دقت لازم و در صورت امکان ساخت و ساز در مناطق زلزله زده با دقت صورت گيرد تا تخليه و آوار برداري دوباره اي صورت نگيرد.
در ادامه اين گزارش علي رضا تابش رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي با اشاره به اينکه زلزله آذربايجان شرقي خسارت هاي بسياري به مکان هاي مسکوني دامي و تجهيزات زير بنايي وارد کرده است گفت: ‌بنياد مسکن انقلاب اسلامي طبق روال گذشته ماموريت پيدا کرد تا در امر بازساي و تجهيز اين مناطق اقدام لازم را انجام دهد.
وي ادامه داد: ‌دور اول اين اقدامات که مربوط مي شود به اسکان اضطراري و نجات بازماندگان و آسيب ديدگان توسط مسئولان استانداري و فرمانداران به خوبي سپري شد.
رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي در ادامه تصريح کرد:‌ دور دوم مربوط مي شود به اسکان دائمي زلزله زدگان آمار گري اوليه آنها آغاز شده و  حدود 17 هزار و 400 روستا در چندشهرستان واحدهاي مسکوني آنها از 30 درصد تا 100 درصد تخريب شده و بخشي از واحدهاي مسکوني در شهرها نيز تخريب شده که تا کنون آمار دقيقي از آنها ارائه نشده است.
وي با اشاره به اينکه اين آمار مبناي ما براي تسهيلات و کمک هاي بلاعوض بود که به هيئت دولت تقديم و 12 ميليون و 500 هزار تومان تسهيلات براي واحدهاي مسکوني روستايي تصويب شد.
تابش تسهيلات در نظر گرفته شده براي زلزله زدگان را به اين شرح عنوان کرد: براي هر واحد مسکوني روستايي 12 ميليون و 500 هزار تومان وام کم بهره با سود 4 درصد و سفته زنجيره اي، 2 ميليون بلاعوض در صورت تکميل نشدن واحدها و يک ميليون وام به صورت قرض الحسنه توسط بانک مسکن پرداخت مي شود که تمامي اين تسهيلات توسط هيئت دولت تامين اعتبار و به بانک مسکن ابلاغ گرديده است.
وي در ادامه افزود: بعد از مرحله ارائه تسهيلات مرحله آواربرداري شروع شد که تمامي اکيپ ها و  ماشين آلات جهت آواربرداري از تمامي نهادها و نقاط اعزام شده و اميدواريم هستيم ظرف 12 الي 15 روز آينده آوار برداري به طور کامل به اتمام برسد.
وي شروع ساخت و ساز را مرحله بعدي اين عمليات عنوان کرد و گفت: ‌ساخت و ساز تمامي اين واحدها توسط خود مردم و داوطلبان که تمايل دارند در اين اقدام شرکت کنند انجام مي شود .
تابش در ادامه توضيح داد: براي شروع فعاليت ساخت و ساز مقدار قابل توجهي نياز به آهن ميل گرد در پنجره و آجر داريم که بخشي ازاين ميل گردها توسط وزارت صنايع و معادن تامين و بخشي از سيمان نيز از مناطق نزديک استان آذربايجان شرقي تامين مي شود.
در ادامه اين برنامه آقايي با اشاره به اينکه تمامي مراحل ساخت و ساز اين واحدهاي مسکوني تحت نظارت بنياد مسکن مي باشد گفت: اعطاي تسهيلات به اين واحدهاي مسکوني براساس پيشرفت فيزيکي ساخت و ساز مي باشد.
وي در ادامه گفت:‌ تا زماني که پروژه پيشرفت نکرده توسط مسئولان نظارت تاييد و تسهيلاتي پرداخت نمي گردد.
آقايي در ادامه يادآور شد: ‌درست است که اين ساخت و سازهاي مسکوني توسط مردم انجام مي شود اما نظارت ونقشه هاي اجرايي و مراحل ساخت و ساز آن توسط مهندسان بنياد مسکن صورت مي گيرد.
رئيس کميسيون  عمران مجلس در ادامه يادآور شد: در اکيپ هاي نقشه برداري صورت گرفته مساحت واحدهاي مسکوني اين مناطق بين 60 تا 80 متر مشخص شده است.
وي در ادامه اظهار داشت:‌ بيشترين تخريب هاي واحدي مسکوني در  کنار رودخانه ها بوده که طبق صحبت هاي انجام شد ميان زلزله زدگان توافق شد که واحدهاي مسکوني به صورت طرح هاي هادي مستقيم و مکان يابي درست توسط مهندسان ناظر در محل هاي مناسب صورت گيرد.
* آذربايجان شرقي رکورددار در بخش امداد ونجات زلزله زدگان شد
در ادامه احمد عليرضا بيگي استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به اينکه اين استان رکورد دار در بخش امداد و نجات زلزله زدگان بوده است گفت: ‌تمامي مراحل امداد  نجات را پشت سر گذشته و در مرحله اي اسکان موقت قرار داديم و سعي کرديم که زندگي را در اين منطقه بر مدار طبيعي بازگردانيم.
وي ادامه داد:‌تمامي تلاش خود را براي عادي سازي و حفظ معيشت آسيب ديدگان کرده ايم.
استاندار آذربايجان شرقي در ادامه افزود: براي معيشت و حفظ دام هاي اين مردم اقدامات بسياري  براي نگهداري دام و کمپ هاي بحران در مناطق آسيب ديده انجام شده است.
عليرضا بيگي با اشاره به اينکه 4500 کيلومتر مربع مساحت مناطق آسيب ديده است گفت: بيش از 300 نقطه آسيب ديده که نيازمند حرکت ملي و مشارکت همه جانبه مردمي براي بازسازي مناطق زلزله زده اهر، هريس و ورزقان است.
*تا فصل سرما واحدهاي مسکوني روستايي آماده مي شود
وي در ادامه گفت: با توجه به نزديک شدن به فصل سرما فراهم کردن امکانات لازم جهت زيست 100 هزار نفر آسيب ديده در چادر تا رسيدن به مرحله اسکان دائم از جمله نيازهاي ضروري مي باشد.
استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به اينکه شهرداران از تمامي استان هاي آذربايجان شرقي جهت فراهم  کردن امکانات لازم دعوت کرده ايم گفت:‌ فراخواني نيزجهت ساخت و ساز در اين مکان به پيمان کاران داده شده است.
وي در ادامه يادآور شد: در مرحله آوار برداري  در مناطق زلزله زده هستيم که با وارد شدن مصالح ساختماني و اقدامات لازم از سوي بنياد مسکن مرحله ساخت و ساز هرچه سريعتر به اتمام برسد.
عليرضا بيگي در خصوص تسهيلات به واحدهاي مسکوني گفت: 12 ميليون و 500 هزار تومان به صورت قرض الحسنه با سود 4 درصد به واحدهاي مسکوني روستايي پرداخت مي شود که بازپرداخت آن ها 15 ساله است و متقاضيان مي توانند سه سال ابتدايي را تنفس و پس از اتمام سه سال اين وام را در طي 12 سال بازپرداخت کند.

وي در ادامه يادآور شد: براي حفظ و نگهداري دام و معيشات پايدار براي زلزله زدگان تسهيلاتي توسط بانک کشاورزي در نظر گرفته شده است.
در ادامه اين بحث آقايي با اشاره به اينکه خود مردم زلزله زده آواربرداري و تفکيک مصالح ساختماني حضوري پايدار داشتند گفت: در تمامي نقاط زلزله زده و آسيب ديده مردم حضوري فعال داشته و از تمامي مناطق از جمله اردبيل شمال و غرب کشور کمک هاي بسياري به مردم جهت ساماندهي زندگي مي رسد.
تابش در ادامه افزود: 17 هزار و 400 واحد مسکوني آسيب ديده در مناطق زلزله زده 12 هزار واحد تخريب صد درصدي شده که ما در تلاش هستيم تا قبل از رسيدن فصل سرما بازسازي آنها به اتمام برسد.
رئيس بنيادمسکن انقلاب اسلامي در ادامه گفت: از 17 هزار و 400 واحد آسيب ديده 30 تا 40 درصد آن آوار برداري و 250 واحد پيکني آن آغاز و به اتمام رسيده و 25 واحد پي سازي آنها انجام شده است.
وي در ادامه افزود: بيش از 1300 تا 1400 اسکلت فلزي پيش ساخه شده هفته آينده وارد، 3 هزار اسکلت نيز از خراسان رضوي، 1500 تن ميلگرد وارد منطقه شده و 3 هزار تن ملگيرد نيز هفته آينده وارد مناطق زلزله زد مي شود که اميدوارم هستيم ظرف دو هفته آينده مصالح مورد نياز به مناطق آسيب زده برسد.
تابش از تمامي مردم انبوه سازان و خيرين مدرسه ساز درخواست کمک و همکاري کرد و گفت:‌در حال حاضر نياز مبرم به ساخت و ساز در عرصه مسکن داريم که اميدوار هستيم با کمک آنها و قرار گرفتن تسهيلات در اختيارشان قبل از رسيدن به فصل سرما اسکان دائمي مناطق آسيب ديده به پايان برسد.
رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي در ادامه با اشاره به اينکه روساي بنياد مسکن از 8 استان براي بررسي و باز سازي وارد مناطق زلزله زده شده اند گفت:‌روساي استان هاي آذربايجان غربي،‌گلستان، همدان، مازندران ، قزوين،‌زنجان،‌اردبيل و کردستان با در اختيار گرفتن امکانات نظارت بر ساخت و ساز را بر عهده دارند.
وي در ادامه يادآور شد: ظرف 10 روز آينده مديران و استاندران نيز وارد مناطق زلزله زده مي شود و هر کدام از آنها بخشي از نظارت را بر عهده دارند.
وي در ادامه گفت: ‌ظرف چند روز آينده بنياد مسکن استان هاي تهران و خراسان رضوي نيز وارد کار مي شوند و مسئولين نظارت بر 150 تا 200 واحد را بر عهده ميگيرند.

آقايي در ادامه با اشاره به اينکه علاوه بر تخريب روستاها بخشي از واحدهاي مسکوني در شهرها تخريب و قابل سکونت نيستند افزود: براي اين مناطق نيز تدابيري انديشيده شده که سعي شده با ورود کارشناساني از سازمان نظام مهندسي و معاينه محلي پرونده هاي آنها هرچه سريعتر تشکيل و مناطق آسب ديده بازسازي گردد.
رئيس کميسيون عمران در ادامه گفت: پيش بيني شده که 5 ميليون تومان نيز به وام 12 ميليون و 500 هزار توماني واحدهاي مسکوني اضافه شود تا هرچه سريعتر بازسازي  آنها به اتمام برسد.
وي يادآور شد: منابع اعتباراتي نيز به اين 5 ميليون تومان در بودجه در نظر گرفته شده است.
وي در ادامه افزود: براي شهرهايي که واحدهاي مسکوني آنها آسيب ديده نظام مهندسي کار آمارگيري و تشکيل پرونده شان را انجام داده است.
* ارائه 20 ميليون تومان وام به واحدهاي آسيب ديده شهري
در هيمن راستا تابش گفت :‌متقاضياني که واحدهاي مسکوني آنها در شهر آسيب ديده با مراجعه به شهرداري و بدون پرداخت هزينه پروانه ساخت آنها براي بازسازي وارد کار  مي شود.
وي با اشاره به اينکه تسهيلاتي نيز براي اين واحدها درنظر گرفته شده گفت:‌بري احداث واحدهاي مسکوني شهري تا 20 ميليون تومان وام کم بهره با سود 4 درصد ظرف سه سال قسط و 10 ميليون تومان وام تعميرات براي آنها درنظر گرفته شده است.
وي در ادامه يادآور شد: 2 ميليون تومان نيز وام بلاعوض و يک ميليون تومان نيز وام بلاعوض براي تعميرات واحدهاي  مسکوني آسيب ديده در شهر توسط هيئت دولت تصويب و تا چند روز آينده عملياتي مي شود.
وي در ادامه خاطر نشان کرد: بنياد مسکن استان تهران اصفهان و خراسان رضوي جهت احداث و تکميل پرونده و  توزيع مصالح ساختماني اقدمات لازم را جهت نوسازي واحدهاي آسيب ديده انجام خواهد داد./ک
گزارش از محبوبه کباري

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار