بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به بازتاب آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،

لا خَيْرَ في‏ کَثيرٍ مِنْ نَجْواهُمْ إِلاَّ مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَيْنَ النَّاسِ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِکَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتيهِ أَجْراً عَظيماً

در بسیارى از رازگویى هاى آنان خیرى نیست، مگر این که کسى در رازگویى خود به دادن صدقه یا انجام کارى نیک یا اصلاح میان مردم فرمان دهد. و هر کس براى دستیابى به خشنودى خدا چنین کند به زودى پاداشى بزرگ به او خواهیم داد.

*سخن در نکوهش نجوا و زیرگوشی نجوا و زیرگوشی صحبت کردن است که گفته اند «النجوا من عمل الشیطان» و در همه فرهنگ ها سخنی در این باب رفته است که در جمع نجوا نکنید زیرا هر کسی در اندیشه فرو می رود که شاید از او غیبتی می کنند و این توصیه جهانی باز به خاطر این است که آدمیان از هم رنجیده نشوند و به فکر و خیال باطل نیفتد و دچار سوء تفاهم های گوناگون نگردند.

*در این آیه خداوند موارد استثنایی برای نجوا قرار داده است که آن موارد نیز برای حفظ فضای دوستی و آبروی مردمان مقرر شده است.یک آنکه می توان در جمع آهسته کسی را به دادن صدقه ای و بی خبر از بقیه مردم باشد یا آنکه شخص برای اصلاح روابط بین انسان ها و بازگردانیدن رابطه دوستی و آشتی میان آنها که از بهترین عبادات و اعمال آدمی است آهسته نجوا کند و کسی را به کوتاه آمدن و گذشت کردن و امثال آن نصیحتی کند. 

*به غیر از این، نجوا کردن شایسته نیست و در همین موارد استثنا نیز شخص باید آن نجوا را به خاطر رضای خدا انجام دهد که البته خداوند او را پاداشی عظیم و سریع عطا خواهد فرمود. خداوند می فرماید: «هیچ سه نفری با هم نجوا نمی کنند الا اینکه ما نفر چهارم آنها هستیم (مجادله: 7)»

*چه سعادتی است که انسان خدا را حتی در نجواهای دوستانه خود حاضر ببیند و چه تواضع عظیمی است که خالق خود را نفر چهارم سه مخلوق معرفی می کند. این احساس حضور، هم ما را دلگرم می کند به کارهای خوب و هم بر حذر می دارد از هر کار و سخن ناصواب.
*اما در رنجها و محنت ها بر سر ما فقریاد می کشد، و این فریاد بلندگوی خداست برای کسی که نمی شنود و بدتر آنکه نمی خواهد بشنود. این همان کاری است که منافقان و کافران در زمان پیامبر با اهل ایمان می کردند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: آیه ، قرآن ، آسمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
امين
۲۲:۵۹ ۰۲ شهريور ۱۳۹۱
مرسي نكته جالبي رو گوشزد كردين
آخرین اخبار