اشغال ایران توسط متفقین در جریان جنگ جهانی دوم، تولد پی یر کوری دانشمند و فیزیکدان فرانسوی، ورود «مسلم بن عقیل» نماینده‌ امام حسین (ع) به کوفه و...از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز جمعه 3 مرداد 1391 خورشیدی، 6 شوال 1433 هجری و 24 آگوست 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

اشغال ایران توسط متفقین در جریان جنگ جهانی دوم (1320 ش)
این روابط ایران با آلمان با شروع جنگ جهانی دوم گرم‌تر شد. در سال 1320 ش و در بحبوحه جنگ جهانی دوم هنگامی که رضاخان تقاضای شوروی و انگلستان را برای اخراج آلمانی‌ها از ایران رد کرد این دولت‌ها با هماهنگی کامل، تصمیم گرفتند سرزمین ایران را اشغال کنند. اشغال ایران که از سوم شهریور سال 1320، با تهاجم نیروهای انگلیس و شوروی از جنوب و شمال صورت گرفته بود، تا پایان جنگ در سال 1324، ادامه یافت.

افتتاح ورزشگاه شهید شیرودی «امجدیه» در تهران (1318 ش)



ورزشگاه امجدیه در سال ۱۳۰۶ خورشیدی، در باغ اهدایی امجدالسلطنه برپا شد. این ورزشگاه محل بسیاری از رویدادهای تاریخی و به‌یاد ماندنی فوتبال ایران بوده‌است. نخستین راهیابی فوتبال ایران به بازی‌های المپیک توکیو، ۱۹۶۴، نخستین قهرمانی جام ملت‌های آسیا با پیروزی بر تیم اسرائیل، در امجدیه صورت گرفت. ورزشگاه امجدیه پس از انقلاب ۵۷ به نام علی‌اکبر شیرودی خلبان نیروی هوایی ارتش ایران در جنگ ایران و عراق نام‌گذاری شد.

آغاز نخستین دوره مذاکرات صلح بین ایران و عراق با نظارت سازمان ملل متحد (1367 ش)
با پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، مبارزه در صحنه سیاسی متوقف نگردید، بلکه ابعاد وسیع‌تری گرفت و دور جدیدی از تلاش‌های دیپلماتیک با هدف اجرای کامل قطعنامه 598 آغاز گردید. در راستای این امر، در عصر روز سوم شهریور 1367 اولین جلسه مذاکره بین وزرای خارجه ایران و عراق و دبیر کل سازمان ملل متحد در ژنو آغاز شد.

ارتحال علامه محقق «محمد جواد نجفی» صاحب تفسیر آسان (1377 ش)
آیت‌اللَّه شیخ محمد جواد نجفی، در سال 1302 ش در خمین به دنیا آمد. وی پس از فراگیری علوم مقدماتی، جهت ادامه تحصیل به اراک و تهران رفت. وی سال‌های زیادی از عمر خویش را به تالیف و تصنیف آثار ارزشمند گذراند. از این استاد محقق، آثار متعددی بر جای مانده که مصباح الشیعه، لطایف الصلوة، زندگانی حضرت عبدالعظیم حسنی و نیز ترجمه کتب دیوان حضرت علی بن ابی طالب، کتاب المهدی و اثبات الوصیه از آن جمله‌اند. همچنین تفسیر آسان که شانزده جلد از آن به چاپ رسیده است از آثار ایشان است. ایشان، سرانجام در 3 شهریور 1377 ش در 75 سالگی درگذشت.

ورود «مسلم بن عقیل» نماینده‌ امام حسین (ع) به کوفه (60 ق)
مسلم بن عقیل، نماینده و پسر عموی امام حسین (ع) به منظور آگاهی از میزان وفاداری مردم کوفه به امام، وارد این شهر شد. مردم کوفه، قبلاً با ارسال نامه‌های فراوان، خواستار عزیمت امام به این شهر و رهبری آنان برای مبارزه با حکومت ستمکار اموی شده بودند. پس از آن، مسلم، بیعت گسترده اهالی کوفه را به اطلاع امام رساند. اما اندکی بعد، مردم کوفه تحت تأثیر تبلیغات و تهدید و تطمیع ابن زیاد، حاکم جدیدِ کوفه، بیعت خود را با امام حسین (ع) نادیده گرفتند. آن‌ها حتی پا را فراتر گذاردند و گروهی از آن‌ها عازم جنگ با امام شدند. مسلم بن عقیل هم که در کوفه تنها مانده بود، به دست ماموران اموی اسیر شد و به شهادت رسید.

تولد «خواجوی کرمانی» شاعر و ادیب شهیر ایرانی (679 ق)
ابوالعطاء کمال‌الدین محمود، معروف به خواجوی کرمانی در سال 679 ق در کرمان به دنیا آمد. او در جوانی در کرمان و فارس تحصیل کرد و از آن پس به مسافرت پرداخت. خواجو در اثنای مسافرت، با عده‌ای از مشایخ، سلاطین و وزرا ملاقات کرد. دیوان قصیده‌ها، غزل‌ها و رباعی‌ها، مثنوی‌های همای و همایون، گل و نوروز، کمال نامه، گوهر نامه و... از آثار خواجوی کرمانی است. این ادیب نامدار سرانجام در سال 753 ق در 74 سالگی درگذشت.

رحلت «سیدجمال‌الدین حسینی اسدآبادی» متفکر و مصلح بزرگ جهان اسلام (1314 ق)
سیدمحمد بن سید صفدر معروف به سیدجمال، در سال 1254 قمری در اسدآباد همدان چشم به جهان گشود. پدرش او را به کابل برد و به تحصیل علوم متنوع از جمله: تاریخ، فقه، ادبیات، منطق، حکمت و ریاضیات پرداخت. در 18 سالگی در بسیاری از علوم متداوله به مقام عالی رسید. سیدجمال‌الدین از آن پس، به هندوستان و حجاز و مکه مسافرت کرد. سپس به مصر رفت و در دانشگاه الازهر به تدریس منطق و فلسفه پرداخت و شیخ محمد عبده از محضر او استفاده نمود. سرانجام سیدجمال‌الدین اسدآبادی در پنجم شوال 1314 در 60 سالگی دیده از جهان فرو بست و در گورستان شیخلَر ترکیه به خاک سپرده شد.

مرگ «فردریک نیچه» فیلسوف شهیر آلمانی و واضع نظریه ابرمرد (1900 م)



فردریک ویلْهِلْمْ نیچه، در 16 اکتبر 1844 م در آلمان به دنیا آمد. وی پس از چندی با فلسفه یونانی آشنایی یافت و در 24 سالگی به استادی دانشگاه بال برگزیده شد. وی روحی بسیار حساس و فکری متزلزل داشت و تنها اراده و غریزه را دارای اصالت می‌دانست. او معتقد بود اخلاق معنا ندارد و هر کس، نوعی اخلاقیات را برای نجات و پیروزی خودش در این دنیا پیش می‌گیرد. در هر حال، همه، خود را می‌پرستند و این یک قانون طبیعی است. بنابراین بشر باید پرستش خویش را به اوج خود برساند. وی معتقد بود نیکی و راستی و زیبایی، امور حقیقی و مطلق نیستند.

نیچه آثار مهم و متعددی دارد از جمله کتاب چنین گفت زرتُشت، که نیچه در آن اغراض و عقاید خویش را به صورت افسانه‌ای درآورده است که قهرمانش زرتشت است. رؤیای جنون‌آمیز نیچه، محصول مغزی بیمار بود چرا که خویشتن را حتی از مسیح (ع) نیز بزرگ‌تر می‌دانست و آثار خود را، بزرگ‌ترین موفقیتِ عالم ادب در تمام اعصار می‌پنداشت. ده سال آخر عمر نیچه در بیماری و بحران جسمی و روحی سپری شد تا این‌که در بیست و چهارم اوت 1900 م در پنجاه و شش سالگی درگذشت.

تولد "پی یر کوری" دانشمند و فیزیکدان فرانسوی (1859 م)



پی یر کوری دانشمند و فیزیکدان فرانسوی درپاریس به دنیا آمد. او از کودکی استعداد شگرف خود را درعلوم ریاضی آشکارساخت. ازاین رو با جدّیت بسیاربه ریاضی و فیزیک پرداخت. پی یرکوری درمدتی کوتاه ازمکتشفان بزرگ دنیای فیزیک و شیمی شد. پی یرکوری درسال 1898 میلادی به اتفاق همسرش مادام کوری فیزیکدان برجسته موفق به کشف رادیوم و پلوتونیوم شد.

3 شهریور در هشت سال ذفاع مقدس
خنثی شدن سوءقصد به جان دادستان کل، فرماندار تهران و یک نماینده مجلس 60.
آزاد شدن هفت ارتفاع مهم اورامانات.
انفجار بمب در میدان راه آهن تهران 63
هواپیماهای دشمن مناطق فاو، هور، آبادان و خارک را شناسایی و بمباران کردند 65
شهادت 12 تن در درگیری بین کومهله و نیروهای خودی در محور کامیاران
بازرسی نیروی دریایی ایران از سه فروند کشتی خارجی در تنگه هرمز 66

برچسب ها: باشگاه ، شبانه ، تقویم ، تاریخ ، مشرق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار