سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو گفت: ظرفيت ساخت 50 هزار مگاوات نيروگاه برق آبي در کشور داريم که به دليل اقتصادي نبودن و حفظ محيط زيست و اولويت تأمين آب شرب استفاده از 20 تا 25 هزار مگاوات به صرفه است.


به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،عليرضا دايمي با اشاره به اين که حدود 14 درصد از قدرت نصب شده نيروگاهي کشور متعلق به نيروگاه هاي برق آبي است ، گفت : قدرت عملي نيروگاه هاي برق آبي در حال حاضر 9 هزار و 264 مگاوات است که شامل 48 نيروگاه و 119 واحد نيروگاهي مي شود.
وي افزود: امسال هزار مگاوات به ظرفيت کنوني نيروگاههاي برق آبي کشور اضافه مي شود و در برنامه پنجم 4 هزار و 450 مگاوات برق از طريق نيروگاههاي برق آبي به ظرفيت نيروگاهي کشور افزوده خواهد شد.
دايمي تأکيد کرد: تا پايان برنامه پنجم توسعه ظرفيت نيروگاه هاي برق آبي به حدود 14 تا 15 هزار مگاوات خواهد رسيد.
وي با اشاره به اينکه کيفيت برق توليدي نيروگاههاي برق آبي با ساير نيروگاهها از جمله نيروگاههاي حرارتي فرقي ندارد ،گفت: نيروگاههاي برق آبي آلايندگي ندارد و به آنها برق پاک گفته مي شود ، همچنين هزينه بهره برداري و نگهداري آن نسبت به نيروگاههاي حرارتي کمتر است، هزينه سوخت ندارند و طول عمر اين نيروگاهها بيشتر از ساير نيروگاههاست.
سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو درباره مزاياي اين نيروگاه ها در مقايسه با نيروگاه حرارتي گفت: نيروگاههاي برق آبي سريع تر وارد مدار مي شود و مي توانيم سريع آن را از مدار خارج کنيم ، همچنين در زمان اوج مصرف از  اين نيروگاهها استفاده مي شود و ذخيره خوبي براي تنظيم برق شبکه است.
بيشتر نيروگاه هاي برق آبي در حوزه رود کارون و دز قرار دارد و سالانه آورده اين دو رودخانه به 24 ميليارد مترمکعب مي رسد که بزرگترين منبع آبي کشور محسوب مي شود.
بزرگترين نيروگاههاي برق‌ آبي در سد و نيروگاه کارون 3 ، کرخه ، کارون 4 ، گتوند ساخته شده است.
دايمي افزود : الزاما همه سدهاي ساخته شده نيروگاه ندارند اما در استان تهران نيز در کنار سدهاي لتيان ، طالقان ، کرج ، ماملو و لار که 5 سد تأمين کننده آب تهران محسوب مي شوند ، نيروگاه برق کوچک وجود دارد که به شبکه سراسري برق متصل است.

برچسب ها: برق ، نیروگاه ، مگاوات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار