از ابتداي تابستان تاكنون 104 میلیون مسافر از طريق جاده‌هاي كشور جا به‌جا شده است .


به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران  به نقل از روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، دكتر شهريار افندي‌زاده معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس اين سازمان در سفر يك روزه به استان خراسان‌رضوي با اعلام اين خبر افزود: از این میزان 55 درصد با اتوبوس‌های برون شهری، 32 درصد از طریق مینی‌بوس و 15 درصد هم توسط تاکسی‌های برون شهری انجام شده است.

وی پیش‌بینی کرد: این میزان تا پایان تابستان به بیش از 150 میلیون جابه‌جایی برسد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشدی حدود 10 درصد خواهد داشت.

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با اشاره به وضعیت سوانح رانندگی در کشور گفت: متاسفانه شدت تصادفات در سفرهای کوتاه‌مدت بسیار بیشتر است و با توجه به تعطیلات یک هفته ای پيش رو در تهران، شاهد افزایش این سفرها هستیم بنابراين لازم است هموطنان بيش از پيش با توجه به حجم سفرها و ترافيك احتمالي جاده‌ها، در رانندگي احتياط لازم را به عمل آورند.

وی بیشترین سفرهای تابستانی را مربوط به روزهای 26 و 28 دانست و خواستار افزایش مدت زمان سفرها و برنامه ریزی در این مورد به منظور کاهش تعجیل مسافران و به همان نسبت کاهش حوادث شد.

دكتر افندي‌زاده افزود: طی این سال ها تلاش گسترده ای برای کاهش این روند انجام شده است و امروز با وجود افزایش سالانه 5/1 میلیون دستگاه خودرو جدید و سه هزار کیلومتر راه جدید، تلفات سوانح رانندگي کاهش قابل توجهی یافته است.

به گفته وی، سال 90 این تلفات در جاده های برون شهری و روستایی در کشور 5/14 درصد کاهش یافت و طی سه ماه اول امسال هم نسبت به همین زمان در سال قبل شش درصد کاهش داشته است.

معاون وزير راه و شهرسازي افزود: با توجه به وجود رانندگان حرفه ای این بخش کمتر شاهد تخلفات و بی توجهی به قوانین در این بخش هستیم و خواب آلودگی از جمله علل بروز حوادث در این حوزه بوده که پیگیری ها و جلسات مختلفی برای این موضوع و ارائه راهکارها انجام گرفته است تا تلفات رانندگی به صفر برسد.

دكتر شهريار افندي‌زاده گفت: با هدف افزايش ضريب ايمني و دقت در رعايت بيشتر مقررات ، ضرورت دارد شركت‌هاي حمل‌ونقل مسافري، تاكيدات و توصيه‌هاي لازم را به ناوگان تحت پوشش داشته باشند بديهي است در این میان با شرکت هایی که اتوبوس های آنها در تصادف دخیل هستند برخورد قانوني لازم انجام می شود.

وی با اشاره به عامل سرعت در حوادث رانندگی ، از تجهیز دو هزار و 700 کیلومتر از محورهای کشور طی امسال به دوربین های ثبت سرعت خبر داد و افزود: با نصب این دوربین ها طول مسیرهای تحت کنترل این دوربین ها در کشور به شش هزار کیلومتر می رسد به طوري‌كه این سیستم به گونه‌ای طراحی شده که اطلاعات دوربین‌ها، در لحظه ، در اختیار پاسگاه های پلیس قرار می گیرد و فاصله، زمان و سرعت وسیله نقلیه را مشخص می کند.

افندی‌زاده استفاده از دوربین‌های تصویری و نظارتی را هم از دیگر اقدامات این سازمان به منظور کنترل بیشتر محورها و کاهش حوادث رانندگی دانست و افزود: این طرح در سطح 14 استان کشور در طول دو هزار و 700 کیلومتر اجرا می شود .

وی خاطرنشان كرد: امسال 850 نقطه پرحادثه در طول محورهای کشور شناسایی شده که تا کنون 35 درصد این نقاط اصلاح شده و تلاش می شود با اصلاح آنها بخشی از مشکل محورها رفع شود.

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با تأكيد بر فراهم کردن امکانات و خدمات رفاهی و استراحت مسافران و رانندگان در طول محورهای کشور افزود: فقط تا سال 90 در مجموع 249 موافقت اصولی احداث مجتمع‌های خدماتي، رفاهی بین راهی صادر شده است كه تا پایان سال گذشته 404 مجتمع خدمات رفاهی نیز در طول محورهای کشور احداث و بهره برداری شد و از ابتدای امسال نيز 114 موافق اصولی در این زمینه صادر شده است و 400 مجتمع جدید هم در دست ساخت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر افزایش سرمایه گذاری و اقبال بخش خصوصی و فراهم شدن زمینه های این امر افزود: تعداد این مجتمع های بین راهی تا پایان سال 92 باید به 800 مجتمع افزایش یابد.

وی همچنین از نوسازی سه هزار دستگاه اتوبوس و میني‌بوس طی سال گذشه خبرد داد و افزود: امسال هم برنامه‌ریزی شده با اعطای تسهیلات با نرخ سود کمتر به این بخش، زمینه نوسازی یک هزار و 500 دستگاه اتوبوس، یک هزار دستگاه مینی‌بوس و دو هزار دستگاه سواری و دو هزار دستگاه کامیون فراهم شود.

برچسب ها: مسافر ، تابستان ، جاده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار