رئيس ستاد برگزاري پنجمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین اعلام کرد: ششمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین، امسال نیز برای ششمین دوره پیاپی و هم‌زمان با هفته ملی گردشگری، با حضور سفرا و مهمانان خارجی برگزار می شود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گرگان، قربان عباسی، رئيس ستاد برگزاري ششمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه شناسنامه جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین به نام استان گلستان صادر شده، هرساله این جشنواره ارتقاء یافته و پربارتر از قبل برگزار خواهد شد.

وی افزود: در جشنواره امسال نیز سفرای کشورهایی حضور می یابند که برای اولین باربه استان سفر خواهند کرد و کشورهایی که ازطریق اتاق بازرگانی استان تفاهم نامه امضاء نموده اند نیز به استان دعوت می شوند.

عباسی با اشاره به روز جهانی گردشگری در (27 سپتامبر- 5 مهر)، تصریح کرد: لذا ستاد برگزاری این جشنواره در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان با هوشیاری و درک ظرایف جهانی چنین نامگذاری‌هایی و نیز معرفی جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین به عنوان مکانی که توجه ویژه به فرهنگ اقوام ایرانی دارد و نیز وحدت و زندگی مسالمت‌آمیز فی مابین اقوام ایران را به نمایش می‌گذارد، تاریخ برگزاری جشنواره را به هفته گردشگری تغییر داده تا یک بار دیگر در این عرصه اولاً ابتکار عمل در دست ایران باشد و نیز نمونه متعالی وحدت اقوام و گروه‌های قومی که در ایران موجود است به نمایش گذاشته شود.

وي خاطرنشان كرد: جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین، ضمن این‌که به روند توسعه استان کمک شایانی می کند، رخداد ارزشمند فرهنگی است که همه ساله بازتاب بسیار مثبت و چشمگیری در کشور دارد و يك موقعيت ترويجي است، كه در آن همه ابعاد فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي مورد بررسي قرار مي گيرد تا ضمن معرفي فرهنگ هاي قومي و منطقه اي، به ويژگي هاي خاص مناطق نيز توجه گردد.

عباسی افزود: جشنواره ششم فرهنگ اقوام ایران زمین با حضور هنرمندان سراسر کشور، سفرا و هنرمندان کشورهای خارجی ازجمله پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان، ارمنستان و غیره برگزار می شود و از گلستانی های مقیم در کشورهای خارجی نیز دعوت می شود.

وی از برنامه های این جشنواره را نمایشگاه سراسري صنایع دستی و جاذبه‌های گردشگری، معرفی و نمایش آداب و سنن و شیوه های زندگی اقوام، مراسم آیینی و موسیقی اقوام و برنامه های تورگردانی برشمرد.

عباسی ادامه داد: نمایش آداب و رسوم و ویژگی‌های فرهنگی مردم استان گلستان شامل قوم کتول، ترکمن، سیستانی، قزاق، قزلباش (رامیان) و محلی مازندرانی(غرب استان)، اجرای مراسم آینی و موسیقی محلی استان گلستان شامل: موسیقی کتولی، موسیقی محلی گلستانه، موسیقی ترکمن، موسیقی سیستانی و موسیقی رامیان، اجرای موسیقی محلی سایر اقوام ایرانی از سراسر کشور، شامل20 گروه از تمامي اقوام كشورواجرای مراسم آيینی شامل دیلمون گیلان، مراسم آيینی کردستان، ذكر خنجر تركمن، مراسم آييني مردم بوشهر، مراسم آييني تربت جام، چوب‌بازی به همراه موسیقی سمنان و مراسم آيینی اردبیل، برپایی آلاچیق توسط قوم عشایر استان، آلاچيق ترکمن، آلاچيق قزاق از استان گلستان و برپایی سیاه چادر توسط استان‌های ایلام، اردبیل، خوزستان، ايل قشقايي، ايل بختياري، خراسان جنوبي و برنامه های تورگردانی با حضور سفرا، مهمانان و سرمايه‌گذاران خارجي که در قالب تور دو روزه به منظور آشنایی با پتانسیل‌های گردشگری استان و رونق فعالیت‌های تورگردانی به استان گلستان انجام می شود.

وی با اشاره به ویژگی های ششمین دوره جشنواره، گفت: افزایش30 درصدی تعداد کل غرفه ها وافزایش غرفه های بیرونی و حضور گروه های موسیقی متنوع تر در این دوره از جشنواره و تاکید بیشتر بر غرفه های فروش صنایع دستی و سوغات استان و دیگر استان ها از جمله ویژگی های این جشنواره است و با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته پیش بینی می شود تعداد غرفه های خارجی دراین جشنواره بیشتر باشد.

عباسی درادامه از همکاری ارگان های مرتبط با این جشنواره و تشکیل کمیته های مختلف اجتماعی، نمایشگاهی، انتظامات و امنیت، اطلاع رسانی، پشتیبانی و غیره یادکرد و در پایان بر اطلاع رسانی گسترده شبکه های استانی، سراسری و ملی در این جشنواره تاکید نمود و نقش صدا و سیما را درپوشش برنامه های این جشنواره و معرفی هرچه بهتر استان گلستان به عنوان مقصد گردشگری موثر دانست و گفت: امسال با توجه به حضور یکی از مقامات مهم کشوری در این جشنواره، برنامه ریزی های لازم نیز جهت برگزاری جشن ثبت جهانی گنبد قابوس، همزمان با این حضوردر استان صورت خواهد گرفت.

وی یادآورشد: دراین دوره ازجشنواره درنظر است همایش های گردشگری دریایی و شناسایی چالش های توسعه بازاریابی صنایع دستی و گردشگری نیز برگزار شود.

ششمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین (6 لغایت 9 مهر) سال جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان گلستان برگزار می شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.