سفير اوکراين گفت: اوكراين یکی از کشورهایی است که در تحريم‌هاي يك‌جانبه عليه ايران شرکت نمی‌کند چرا که ما جز اتحاديه اروپا نيستيم و خودمان به صورت مستقل و آزاد تصميم مي‌گيريم؛ در شرايط موجود مبادله کالا ميان ايران و اوکراين افزايش يافته است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به مناسبت بيست و يکمين سالگرد استقلال اوکراين گفتگوي مشروحي را با "آلکساندر سرگییویچ سامارسکی" سفير اين کشور در تهران ترتيب داديم.

بررسي سطح روابط دوجانبه ايران و اوكراين، پرونده هسته‌اي ايران، دستاوردهاي اوکراين طي 21 ‌استقلالش‌، برگزاري اجلاس عدم تعهد در تهران و ... از جمله مهم‌ترين محورهاي گفتگوي باشگاه خبرنگاران با سامارسکی است.

اوکراین با مساحت نزديك به 603 هزار و 700  کیلومتر مربع و با 2 هزار و 782 کیلومتر خط ساحلی، چهل و چهارمین کشور بزرگ جهان و دومین کشور وسیع اروپا است.

در رتبه‌بندی سازمان جهانی گردشگری، اوکراین از نظر تعداد گردشگران جایگاه هشتم جهان را به خود اختصاص داده‌ است.

همچنین عجایب هفت‌گانه اوکراین از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور هستند که از هفت بنای تاریخی و فرهنگی تشکیل شده و شهرهای مهم توریستی آن شبه جزیره کریمه، کییف و خارکف است.

در ادامه مشروح گفتگوي باشگاه خبرنگاران با سفير اوکراين را خواهيد خواند:

 آقاي سامارسکی، اوكراين 21 سال پيش توانست به استقلال دست يابد ضمن تبريك روز ملي اكراين به شما و مردم‌تان، لطفا درباره دستاوردهاي كشورتان طي 21 سال گذشته توضيح مختصري بدهيد؟

از شما به خاطر تبريك گفتن روز ملي اوكراين سپاسگزارم؛ به نظرم روز ملي يکي از بزرگترين اتفاقاتي است که مي‌تواند در زندگي يک کشور بيفتد البته 21 سال از نظر زندگي يک کشور مدت طولاني نيست اما از نظر زندگي يک انسان مدت زيادي است، مردم اوکراين طي اين 21 سال براي ساختن کشور مستقل‌شان تلاش زيادي کرده‌اند.



اگر 21 سال قبل از مردم ايران درباره اوکراين مي‌پرسيديد اکثر آنان اطلاع خاصي در اين‌ باره نداشتند اما امروز اكثر ملت‌هاي جهان، كشور اوكراين را مي‌شناسند؛ اوکراين كشور مستقلي نبود و قسمتي از اتحاديه شوروي بود اما مي‌توانم بگويم كه دستاوردهاي اوکراين طي اين 21 سال بسيار زياد بوده است و براي مردم اوکراين هم همچون مردم ايران ساختن کشور مستقل‌ سخت بود.

اوكراين يكي از كشورهاي جماهير شوروي بود و مديريت آن از سوي مسكو اعمال مي‌شد نه خود اوكراين؛ براي اوکراين ساختن دستگاه دولتي، پارلمان و دستگاه قضايي بسيار سخت بود چرا كه بايد همه چيز از پايين‌ترين سطح خود ساخته مي‌شد اما امروز همين دستگاه‌ها با موفقيت كار مي‌كنند؛ تصويب اساسنامه اوكراين يكي از مهم‌ترين اتفاقاتي بود كه در اوكراين افتاد؛ در زمان شوروي اقتصاد كشور ما دولتي بود اما در حال حاضر بخش‌ خصوصي يكي از مهم‌ترين قسمت‌هاي تجاري اوكراين محسوب مي‌شود، طي 21 گذشته اوكراين در آرامش به سر برده و هيچ جنگي اتفاق نيفتاده است. عضويت اوكراين در سازمان تجارت جهاني هم يكي ديگر از دستارودها مهم مردم اوكراين است.

حدود يک ماه قبل در اوكراين مسابقات جام جهاني يورو 2012 برگزار شد و يکي از نمايندگان اتحاديه اروپا در ديدار با نخست وزير اوکراين آمادگي كشومان را براي برگزاري مسابقات در سطح بسيار خوبي توصيف كرد و گفته بود که آمادگي اوکراين از آمادگي بريتانيا هم براي برگزاري مسابقات المپيک بهتر بوده است؛ بيش از 8 ميليون گردشگر خارجي از اوکراين بازديد کردند و بيش از 2 هزار جاده بازسازي و 70 هتل جديد در سراسر اوكراين ساخته شد؛ كشور ما يكي از پيشرفته‌ترين کشور‌هاي جهان از نظر صنعت هواپيماسازي و فضايي است و براي من که سفير اوکراين در ايران هستم گسترش روابط دوجانبه با ايران در رشته صنعتي از اهميت بسيار بالايي برخورداراست.

روابط ايران و اوکراين در چه سطحي قرار دارد و آينده اين روابط را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟


روابط دوجانبه ايران و اوكراين تاكنون مثبت بوده است و اوکراين مي‌تواند با ايران در همه زمينه‌ها همکاري داشته باشد اما در حال حاضر از توانايي که دو کشور براي گسترش همکاري دارند به خصوص در زمينه علمي و فرهنگي به صورت کامل استفاده نمي‌شود؛ ما مي‌‍توانيم همکاري‌‍‌هاي بيشتري را در زمينه گردشگري و توريستي با ايران داشته باشيم و علاقه‌مند هستم که دانشجويان اوکرايني و گردشگران آن به ايران بيايند و با آثار فرهنگي و تاريخي جمهوري ايران آشنا شوند چرا كه آثار فرهنگي ايران بسيار جالب و در سراسر دنيا شناخته شده است اما مشکلاتي بر سر راه گسترش روابط فرهنگي وجود دارد.

آيا تحريم‌هاي يك جانبه بر گسترش روابط ايران و اوكراين تاثيري داشته است؟

نمي‌توان تاثير تحريم‌ها را ناديده گرفت و اوکراين يکي از کشورهاي سازمان ملل متحد است و تصميماتي که در چارچوب اين سازمان گرفته مي‌شود را به رسميت مي‌شناسد اما اوكراين یکی از کشورهایی است که در تحريم‌هاي يک طرفه عليه ايران شرکت نمی‌کند چرا که ما جز اتحاديه اروپا نيستيم و خودمان به صورت مستقل و آزاد تصميم مي‌گيريم.

 ولي تحريم‌هايي که از طرف اتحاديه اروپا اعمال مي‌شود بر روابط دو جانبه ايران و اوکراين تاثير دارد و به نظرم بزرگترين مشکل، گسترش روابط ايران و اوکراين مربوط به  سيستم مالي مي‌شود چرا که اين دو کشور براي مبادله تجاري بانک‌هاي مستقيم ندارند و اوکراين نيز نمي‌تواند خارج از قوانيني که وجود دارد، عمل کند‌.

آيا با تاسيس يك بانكي مشترك ميان ايران و اوکراين مشكلات حل مي‌شود؟‌


بر نظام بانكي جهان قوانيني حاكم است و اوکراين نمي‌تواند خارج از آن فعاليت کند مثلا در گذشته روسيه بانکي را در ايران تاسيس کرد و با مشکلاتي روبه‌رو شد ولي بانك‌هاي خصوصي مي‌توانند با يكديگر همكاري‌هاي خوبي را داشته باشند تا بسياري از مشكلات حل‌ و‌ فصل شود‌ اما در همين شرايط مبادله کالا ميان ايران و اوکراين افزايش يافته و اگر آمار را با سال گذشته مقايسه کنيم، مي‌بينيم كه حجم مبادلات 4 درصد افزايش يافته و به مبلغ بيش از يك ميليارد دلار رسيده است.

جايگاه ايران در منطقه و جهان را چگونه ارزيابي مي‌کنيد و نظرتان درباره پيشرفت‌هايي که جمهوري اسلامي پس از انقلاب اسلامي داشته است، چيست؟

ايران در زمينه سياست خارجي پيشرفت قابل توجهي داشته و مذاکرات خوبي را با همه کشورهاي جهاني برگزار مي‌کند؛ ما معتقديم که همه مشکلات را مي‌توان از طريق برگزاري مذاکرات حل کرد و ايران نيز هميشه بر حل شدن مسائل از طريق مذاکره و ديپلماسي تاكيد دارد؛ ايران در منطقه خود يکي از بزرگترين و با تاثيرترين کشورها است و تاثير مهم را در منطقه و جهان دارد.

تا چند روز ديگر اجلاس سران عدم تعهد در تهران برگزار مي‌شود، نظرتان درباره جايگاه کشورهاي عدم تعهد در جهان چيست و چه تاثيري مي‌توانند در مناسبات جهاني داشته باشند؟

اوکراين همچون ساير کشورها دعوتنامه اجلاس را دريافت کرده و کشور ما يکي از ناظرين اجلاس جنبش عدم تعهد است؛ جنبش عدم تعهد از نظر سياست خارجي اوکراين يکي از مهم‌ترين اتحاديه‌‍‌هايي است که فعاليت مي‌كند و اين جنبش يکي از بزرگترين تشکيلاتي است که در چارچوب سازمان ملل متحد امور خود را پيش مي‌برد؛ همه کشورهايي که عضو اين جنبش هستند از پيشنهادات خود دفاع مي‌کنند و به نظر ما يکي از مهم‌ترين دستاوردهاي کشور شما در عرصه سياسي به دست آوردن رياست اين جنبش است؛ ما فکر مي‌کنيم و البته مطمئن هستيم كه رياست ايران در اين جنبش بسياري از مشکلاتي موجود را حل خواهد كرد البته ان شاءالله.

ارزيابي شما از روند مذاکره هسته‌اي ايران با گروه 1+5 چيست؟؟

تا به امروز يکي از مهم‌ترين نتايج اين مذاکرات اين بوده که پيشنهادات هر کدام از طرف‌ها مشخص شده است و مطمئنا مذاکرات ادامه پيدا مي‌‍‌کند و اميدواريم که نتايج مذاکرات مثبت باشد و دو طرف به يک تصميم مشترك برسند؛ نتايج مثبت مذاكرات براي ايران اين است که بتواند از انرژي صلح آميز هسته‌اي استفاده کند و اميدواريم تنشي که در پرونده هسته‌اي ايران وجود دارد از طريق مذاکره حل شود .

آيا اوکران حق استفاده از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي را براي ايران مسلم مي‌داند‌؟


ايران همچون هر كشوري حق استفاده از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي را دارد و بايد تمامي مفاد امضاي شده در قرار داد هسته اي را انجام دهد؛ مشکلات فني وجود دارد که بايد از طريق مذاکرات متخصصان حل شود و اميدواريم  که نتايج مذاکره براي ايران مثبت باشند.
انتهاي پيام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار