برخی منابع غربی می‌گویند دولت آمریکا با مشورت انگلستان بحث‌هایی را در این باره آغاز کرده است که انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 در ایران چگونه می‌تواند بر مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اثر بگذارد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری المانیتور که به وزارت خارجه آمریکا نزدیک است و افرادی مانند لورا روزن آن را اداره می‌کنند، روز 19 مرداد در گزارشی خبر داد که مقام‌های غربی مایل به پیروزی کاندیدایی در انتخابات هستند که مایل به حل مشکلات ایران با جهان باشد».

این پایگاه اینترنتی همچنین از قول یک دیپلمات نوشت: غربی‌ها مایلند وزارت خارجه در آینده مذاکرات هسته‌ای ایران نقش برجسته‌تری داشته باشند.

به عقیده کارشناسان این نشان دهنده آن است که آمریکایی‌ها از محوریت شورای عالی امنیت ملی ایران در مذاکرات خرسند نیستند.

همچنین برخی گزارش‌ها نشان دهنده آن است که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا برآورد کرده‌اند احتمال توافق با ایران درباره مسئله هسته‌ای در آستانه انتخابات ریاست جمهوری افزایش خواهد یافت.

این ارزیابی می‌تواند دو منشأ داشته باشد؛ یکی اینکه آمریکایی ها تصور می‌کنند در آستانه انتخابات، فشارها بر ایران چنان سنگین می‌شود که آن را به سمت مصالحه سوق می‌دهد و احتمال دوم هم این است که آمریکایی‌ها آدرس‌های اشتباهی از داخل از جانب برخی جناح‌ها دریافت کرده باشند.

المانیتور در ادامه این گزارش، از قول یک دیپلمات بی‌نام و نشان ایرانی نوشت: «مسئولان در ایران بر این باور هستند که اوباما در دور دوم انتخابات برنده خواهد شد و رهبران ایران در حال انجام محاسبات هستند که چگونه تعاملی با آمریکا داشته باشند که بتواند سازنده باشد».

این در حالی است که یک دیپلمات بلند پایه تاکید کرد که به هیچ وجه در این باره که پیروزی اوباما در انتخابات آمریکا به نفع ایران باشد، در سطح بالای کشور اتفاق نظر وجود ندارد، بلکه کاملاً برعکس، کسانی در ایران معتقدند رادیکالیسم احمقانه رامنی شاید مفیدتر و کم ضررتر باشد.

همچنین یک منبع دیگر نيز گفت که غربی‌ها سفازتخانه‌های آلمان، استرالیا و فرانسه را مامور جمع آوری اطلاعات در تهران از کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری کرده‌اند.

یک گزارش نشان می‌دهد که فعلا دولت آمریکا 3 اصل را درباره انتخابات ریاست جمهوری در ایران قطعی می‌داند:

1- پس از انتخابات باید به دنبال گفتگوی مستقیم با ایران بود.

2- آمریکایی‌ها امیدوارند کسی در انتخابات پیروز شود که دستور کارش سازش با غرب باشد.

3- نزدیکی رئیس جمهور آینده به رهبری برای آمریکا دارای اهمیت راهبردی است تا بتواند با آن به مصالحه‌ای راهبردی دست یابد.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار