رئیس سازمان نظام پزشکی استان یزد گفت: استان یزد از نظر تعداد پزشک اعم از متخصص و فوق تخصص مشکلی ندارد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

رئیس سازمان نظام پزشکی استان یزد گفت: استان یزد از نظر تعداد پزشک اعم از متخصص و فوق تخصص مشکلی ندارد .

دکتر سید علی محمد سادات اخوی رئیس سازمان نظام پزشکی استان یزد اظهارداشت: یکی از قابلیت های یزد برخورداری از پزشکان عمومی، متخصصین  فوق تخصص، دندانپزشک و کارشناسان رشته های مختلف پزشکی فراوان و تعداد بیمارستانهای دولتی و خصوصی و خیریه در یزد و شهرستان های تابعه در حد اشباع و زیادتر از سرانه بین المللی به ازای جمعیت می باشد.

دکتر سادات اخوی با اشاره به 852 تعداد پروانه مطب پزشک در یزد عنوان داشت: حدود 600 پزشک عمومی، 443 پزشک متخصص، 68 پزشک فوق تخصص، 250دندانپزشک و 167 مامای عضو نظام پزشکی( بیش ازا ین تعداد مشمول فعالیت در بیمارستانها بدون عضویت در نظام پزشکی) 150 نفر کارشناس پروانه دار در رشته های مختلف

در تمام رشته های تخصصی و وفوق تخصصی پزشک داریم، به قسمی که برای درمان بیماریهای نیازمند به این رشته ها در یزد کمبودی نداریم.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان یزد با شاره به وجود بیماستان در تمام شهرستانهای یزد تصریح کرد: علت این قابلیت سطح تحصیل وتعهد  فرزندان این استان است به عبارت دیگر؛ سطح قبولی استان یزد در کنکور هرساله رتبه اول است و اکثر آنها پس از اتمام تحصیلات به یزد بر می گردند و این باعث قابلیت های ذکر شده در یزد است.

وی عنوان داشت: اگر به لیست پزشکان یزد در تمام رده ها نگاه کنیم 95 درصد آنها یزدی هستند و گروه غیریزدی اغلب برای گذراندن طرح و تعهدات قانونی به یزد معرفی شده اند که گاها پس از اتمام طرح در یزد می مانند.

وی با اشاره به بیمار پذیری یزد گفت: بیمارپذیری از سایر شهرستانهای استانهای همجوار که طبق آمار مسئولین و گزارش بیمه های دولتی (بیمه تامین اجتماعی و خدمات درمانی) تا 35 درصد مراجعت درمانی استان یزد از خارج از استان است که یزد را یکی از قطب های توریسم درمانی نموده است (که خیابانها یزد گواه این مطلب است).

دکتر سادات اخوی عنوان داشت: پزشکان  متخصصین خوب، بیمارستانهای با کیفیت مناسب با کادر درمانی متعهد و اطمینان ساز، هزینه های درمانی ارزان تر از کل کشور ( تعرفه های پزشکی یزد که هرسال مصوب می شود ارزان ترین در ایران است) باعث این جاذبه شده و رونق پزشکی و مراکز درمانی را ایجاد نموده است.

وی در خصوص چالش های نظام سلامت یزد گفت : عدم توزیع صحیح پزشکان در سطح استان به علت نبود جاذبه لازم برای حضور آنها در شهرستانها اعم از محل اسکان، امکانات زندگی و پایین بون سطح دستمزد ها که اصلا مقرون به صرفه نیست و این مراکز اغلب با پزشکان طرحی اداره می شود و پس از اتمام طرح به مرکز استان و یا شهرهای نزدیک مرکز بر می گردند حتی پزشکانی که متعلق به آن شهرستان هستند در آنجا نمی مانند.

وی همچنین یادآورشد: اکثر بیمارستانهای شهرستانها با کمترین اشغال تخت اداره می شوند و تجهیزات آن خاک می خورد.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان یزد همچنین خاطرنشان ساخت: تعداد زیاد پزشک حتی در رده تخصصی باعث ایجاد رقابت و گاها عدم رونق کادر پزشکی آنها می شود که باعث ایجاد درجاتی از افسردگی و دلمردگی می شود که در بین پزشکان عمومی و بعض رشته های تخصصی دیده می شود.موضوع فوق پزشکان ذکر شده را مجبور به پذیرش هرگونه شرایط از طرف مرکز درمانی دولتی و خصوصی می کند تا حداقل شرایط موجود خود را از دست ندهند.

وی ضمن اشاره به برپایی سمینارهایی با امتیازبازآموزی برای پزشکان اظهارداشت: این امر ماهیتا اقدام خوبی است چرا که اعضای هیات علمی و پزشکان گاها دچار روزمرگی شده و بایستی سالی یک مرتبه ضمن شرکت در سمینارها با به روز ترین مطالب آشنا شوند.

دکترسادات اخوی عنوان داشت: این در حالی است که برگزاری  چنین سمینارهایی تنها 60درصد هدف برگزاری را تامین می کند و بیشتر محفلی برای ادای تکلیف و دید وبازدید پزشکان شده است./س
برچسب ها: در ، یزد ، کمبود ، پزشک ، نیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.