روستاي "درکش "يکي ديگر از روستاهاي گردشگري خراسان شمالی واقع در شهرستان مانه و سملقان يکي از جاذبه‌هاي دل‌ انگيز و کم‌ نظير گردشگري روستايي استان است که بر دامنه کوه "يامان داغي قراردارد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، اين روستا با طبيعتي جنگلي و کوهستاني، با چشمه‌سارها و آبشارهاي مصفا در حاشيه غني‌ترين ذخيره‌گاه جنگلهاي بلوط شرق کشورو وجود باغهاي ميوه، انواع گياهان دارويي و شفابخش، گونه‌هاي مختلفي از حيات وحش، تپه‌هاي باستاني و چشم‌اندازهاي بکر و دلپذير، جلوه‌اي خاص و بي‌مانند به اين تفرجگاه بخشيده است که همه ساله جاذب عده کثيري از دوستداران طبيعت است که از شهرها و روستاهاي اطراف به آنجا سفر مي کنند..

موقعيت طبيعي روستاي درکش دره اي است و رودخانه درکش ( زوهاور) از ميان آبادي مي گذردو در جنوب روستاي درکش کوه آلاداغ با ارتفاع دو هزار و 455 متر و دره کنداب قرار دارد.

مشاغل عمده آّبادي زراعت، باغداري، دامداري و محصولات عمده زراعي آن گندم، جو، يونجه، ذرت و چغندر قند و محصولات عمده باغي انگور، گرود، هلو و سيب است.

ورزش بومي اين روستا کشتي باچوخه، غذاي سنتي فتير مسکه، موسيقي محلي اشعار کرمانجي، قوشمه و دوتار است.

‎ این دهکده زیبا در 30 کیلومتری جنوب غربي آشخانه با زيباييهاي بسيار و جاذبه‌هاي فراوان قادر است هر مسافري را براي ساعتها محو تماشاي خود کند.

درکش روستای خوش آب و هوا و کوهستانی است که چشمه های فراوانی در اطرافش جریان دارند و یافته های باستان شناسی در حوالی برج تاریخی سبزعلی خان قراچورلو و تپه های اطرافش، نشان می دهند این روستا عمری دویست ساله دارد.

از زیباترین جاذبه های طبیعی روستای درکش، می توان به مراتع وسیع و سبز اطراف روستا، حواشی رودخانه زومار و دره کنداب در جنوب آن اشاره کرد، اما آنچه دوستداران طبیعت را به درکش می کشاند، جنگل زیبا و انبوه بلوط در نزدیکی آن است که تنها جنگل بلوط شرق کشور به شمار می رود./س

برچسب ها: گردشگری ، روستای ، درکش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.