در حاليكه در شمال، بخصوص در استان‌هاي صعده و عمران آرامش نسبي برقرار مي‌شود، شرايط امنيتي در جنوب و مركز همچنان ناپايدار است.

به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران، در طول چند هفته‌ي گذشته، حملات متناوب منجر به مرگ چندين غيرنظامي شده‌اند، بخصوص در استان‌هاي صنعا و ابين. ابين هنوز از آثار درگيري پاكسازي نشده و در حال حاضر در آن هيچ دورنمايي از بهبود اوضاع به چشم نمي‌خورد. اريك ماركلي، رئيس دفتر نمايندگي كميته‌ي بين‌المللي صليب سرخ در اين كشور گفت: بي‌خانمانان داخلي يا به دليل ميزان بالاي خرابي‌ها، مثلاً در زنگبار، و يا به دليل ترس از شروع دوباره‌ي درگيري‌ها، رغبت چنداني به بازگشت به خانه ندارند.
 
آقاي ماركلي افزود: در شمال، شرايط متفاوت است. پس از سالها زندگي در شرايط سخت اردوگاه‌هاي درون و اطراف صعده، آنهم فقط با توسل به كمك‌هايي كه كميته‌ي بين‌المللي صليب سرخ ارائه داده است، بي‌خانمانان داخلي روند بازگشت به خانه‌هاي خود را آغاز كرده‌اند. شرايط پايدار امنيتي آنان را تشويق نموده تا راه بازگشت را پيش گيرند، ولي آنان كماكان به درآمدي براي بقا و تغذيه نيازمندند.
 
علي محمد گفت: ما در روستاي خود از راه كشاورزي يك زندگي معمولي داشتيم، اما جنگ مرا وادار كرد تا با همسر و هفت فرزندم در جستجوي صلح و امنيت از روستا فرار كنم. ما به اردوگاهي براي بي‌خانمانان در صعده رفتيم، و من نمي‌دانم اگر از ما حمايت نمي‌شد چه بر سرمان مي‌آمد. اكنون هم پس از چهار سال بي‌خانماني به خانه بازمي‌گرديم. كميته‌ي بين‌المللي صليب سرخ به من يك تاكسي سه‌چرخ داده كه مرا قادر مي‌سازد درآمدي داشته و از خانواده‌ام حمايت كنم.
 
طرح‌ خرد اقتصادي كميته‌ي بين‌المللي صليب سرخ كه در ماه مه 2012 در صعده راه‌اندازي شد، نه تنها براي بازگشتي‌ها جيره‌ي چهارماهه‌ي غذا و مصالح لازم براي ساخت سرپناه و لوازم ضروري زندگي را تدارك مي‌بيند، بلكه با فعاليت‌هاي درآمدزاي خود به آنان ثبات مالي و توان تأمين خانواده‌ را نيز مي‌دهد.
 
بغلا، يك مادر 45 ساله كه شش سال پيش همراه با فرزندانش از خانه‌ي مخروبه‌ي خود فرار كرد گفت: «زندگي در اردوگاه به هيچ وجه آسان نبود، و كميته‌ي بين‌المللي صليب سرخ ما را از آن شرايط شوم رهايي داد.» كميته‌ي بين‌المللي صليب سرخ منابع لازم براي بازسازي خانه و اقلامي را كه براي افتتاح يك بقالي لازم دارد به وي داد تا بتواند از كودكانش حمايت كند.
 
تا حال، حدود 4200 نفر كمك‌هايي از اين دست را از كميته‌ي بين‌المللي صليب سرخ دريافت نموده‌ و به خانه‌هاي خود بازگشته‌اند. از سال 2007، كميته‌ي بين‌المللي صليب سرخ به 23هزار بي‌خانمان در 10 اردوگاه در داخل و اطراف شهر صعده غذا و ديگر اقلام، و نيز آب شرب، سرپناه و وسائل بهداشتي داده است.
 
پشتيباني از كشاورزان در استان عمران
كشاورزي ممر اصلي درآمد در يمن است، به طوريكه بين 15 تا 20 درصد از توليد ناخالص ملي را به خود اختصاص داده و نيمي از نيروي كار را نيز جذب كرده است. با اين حال، بسياري از مشكلات محيطي و سياسي مانع رشد اين بخش شده‌اند. بزرگترين مشكل تا حال، كمبود آب بوده است. در استان عمران، كشاورزي منبع اصلي درآمد پس از دامپروري است. اين استان كه از نظر كشاورزي حاصلخيز به شمار مي‌آيد، بخش عمده‌اي از نيازهاي كشور به محصولات كشاورزي را تأمين مي‌كند. بيشتر كشاورزان اين استان به كشت محصولات مهمي مانند ذرت، گندم، ارزن و سبزيجات اشتغال دارند. با اين وجود، درگيري‌هاي مداوم در اين منطقه در طول سالهاي اخير آثاري جدي بر بخش كشاورزي برجاي گذاشته است، و كشاورزان به دليل وقفه در چرخه‌ي كشاورزي، افزايش تورم و تخريب خدمات عمومي،‌ به شدت صدمه ديده‌اند.
 
به منظور بهسازي فعاليت‌هاي كشاورزي، دولت يمن از چند وقت پيش اقدام به تأسيس مزارع تحقيقاتي در مناطق مختلف كشور نمود. به عنوان نمونه مزرعه‌ي العاشه در استان عمران در 1975 تأسيس شد تا گونه‌هاي بهسازي شده‌ي غلات و ميوه‌ها را ارائه و به اين ترتيب به كشاورزان كمك كند تا از فناوري‌هاي جديد بهره‌مند شوند. از 1986، العاشه به دلايل مالي و فقدان پشتيباني فني رو به افول گذاشت. در 2007، اين مزرعه تقريباً متروكه شده بود.
 
در ماه مه امسال، كميته‌ي بين‌المللي صليب سرخ و وزارت كشاورزي پروژه‌اي را به منظور بازسازي مزرعه‌ي العاشه آغاز كردند تا موجب بهبود محصولات كشاورزان و در نتيجه افزايش درآمد ساكنان گردد. مصطفي بن مسعود، رئيس دفتر نمايندگي فرعي كميته‌ي بين‌المللي صليب سرخ در عمران گفت: «نتيجه‌ي اين پروژه ارائه‌ي بذرهايي با كيفيت بهتر خواهد بود كه توزيع شده و يا به قيمت يارانه‌اي به ديگر كشاورزان فروخته مي‌شوند.» كميته‌ي بين‌المللي صليب سرخ در حال حاضر بذر و ماشين‌آلات لازم براي توليد ذرت خوشه‌اي و ارزن در 6 هكتار از كل 20 هكتار اين مزرعه را تأمين كرده است.
 
كمك‌رساني به ديگر افراد نيازمند
علاوه بر پروژه‌هاي درآمدزاي خود در شمال كشور، كميته‌ي بين‌المللي صليب سرخ به كمك‌رساني به غيرنظاميان ساير نقاط كشور هم ادامه داده است. در طول ماه گذشته، كميته‌ي بين‌المللي صليب سرخ توانسته فعاليت‌هاي زير را انجام دهد:
·        براي 2500 كودك و 18هزار زن در سن باروري به منظور آگاهي‌رساني در مورد اهميت ايمن‌سازي و مراقبت‌هاي پيش از زايمان، اقلام بهداشتي به شش مركز مراقبت‌هاي درماني در منطقه‌ي ارحب اهدا نمود؛
·        براي حدود 25هزار بي‌خانمان داخلي و ديگر افراد نيازمند در الحُسن و بعثيه، در استان ابين كمك‌هاي اضطراري فراهم نمود؛
·        148هزار و 500 ليتر آب در روز براي ساكنان شهر صعده، 44هزار ليتر در روز براي بي‌خانمانان اردوگاه مندابه و 115هزار ليتر در روز براي بيش از 1200 بي‌خانمان و بازگشته در شهر الحرف تدارك ديد؛
·        11هزار ليتر سوخت براي سيستم آبرساني شهر صعده فراهم و شبكه‌ي آنرا تعمير نمود؛
·        با تدارك ژنراتور، امكان تأمين آب 120هزار جنگزده در جعار در استان ابين را فراهم آورد؛
·        چهار پمپ زيرآبي و قطعات يدكي آنها را در تعز اهدا و نصب نمود؛
·        به دو گروه از ستيزه‌جويان جنبش الهراك در حبل جبر و يحار و دو گروه از كاركنان درماني در همين مناطق آموزش كمك‌هاي اوليه داد؛
·        تعميرات تأسيسات آبرساني زندان‌هاي اداره‌ي تحقيقات جنايي و امنيت سياسي را به پايان رساند تا زندانيان هر روزه به آب پاك دسترسي داشته باشند؛
·        از كساني كه در زندان‌هاي مختلف در صنعا و عدن نگهداري مي‌شوند بازديد نمود و براي تماس‌هاي تصويري و تلفني و نيز تبادل پيام‌هاي صليب سرخ بين خانواده‌هاي يمني و اقوام آنان كه در خارج از كشور در عراق، افغانستان و گوانتانامو زنداني هستند، ترتيبات لازم را اتخاذ نمود./ز
برچسب ها: یمن ، ناپایدار ، امنیتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار