«شهرك سلامت» همانگونه كه از نامش پيداست با بهداشت و درمان و سلامت بي‌ارتباط نيست و به گفته معاون درمان وزارت بهداشت اين وزارتخانه آماده است مجوز‌هاي لازم را براي شهرك‌سازي در حوزه سلامت در اختيار بخش خصوصي قرار دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، شهرك سلامت عبارتي است كه طي يكي دو سال اخير در كشورمان مطرح شده و شايد براي بسياري از مردم مفهومي ناشناخته باشد. هر چند از واژه‌هاي به كار گرفته شده در اين عبارت تصوير شهري براي سلامتي و دوا و درمان در ذهن شكل‌ مي‌گيرد؛ شهري با دست‌اندركاران سفيدپوش و مهماناني كه تا به دست آوردن سلامتي‌شان مهمان آن خواهند بود. 

براي به دست آوردن جزئيات بيشتر درباره اين شهرك‌هاي سلامتي به سراغ دكتر سيدحسن امامي رضوي، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مي‌رويم تا بدانيم اين شهرك‌ها قرار است در كجا تأسيس شوند و براي آنكه مهمان آنها شويم چقدر بايد جيبمان پر پول باشد. 

شهرك‌هايي براي تحقيقات و درمان
حدود يك سال پيش بود كه خبر كلنگ‌زني نخستين شهرك دانش و سلامت كشور در اصفهان منتشر شد؛ شهركي كه هنوز به مرحله بهره‌برداري نرسيده است. شيراز، مشهد و تهران نيز شهرهاي ديگري هستند كه قرار است شهرك‌هاي سلامت را در دل خود جاي دهند. 

تأكيد قانون برنامه پنجم توسعه بر ايجاد شهرك‌هاي دانش و سلامت نيز وزارت بهداشت را بر آن داشته است تا حمايت خود را از ايجاد اين شهرك‌ها اعلام كند. اما قرار است در اين شهرك‌ها چه خدماتي اراده شود. دكتر امامي رضوي در پاسخ به اين سؤال «جوان» مي‌گويد شهرك‌هاي تخصصي سلامت ارائه خدمات متنوعي را در دستور كار دارند. بنا به تأكيد وي در اين شهرك‌ها هم مباحث علمي - تحقيقاتي و توليد فناوري مطرح است و هم ارائه تمامي خدمات تخصصي درماني. 

حمايت معنوي از شهرك‌هاي سلامت
معاون درمان وزارت بهداشت همچنين از حمايت دانشگاه‌هاي علوم پزشكي از اين شهرك‌ها خبر مي‌دهد. وي در توضيح بيشتر درباره اين حمايت‌ها مي‌افزايد: اين حمايت‌ها معنوي است. به اين مفهوم كه دانشگاه‌هاي علوم‌پزشكي در راستاي اخذ مجوز‌هاي لازم با تأسيس‌كنندگان شهرك‌هاي سلامت همكاري مي‌كنند و اگر لازم باشد از طريق شوراي سلامت استان تسهيلات بانكي و زمين ساخت شهرك را در اختيار بخش خصوصي قرار مي‌دهند. وي هدف از راه‌اندازي چنين شهرك‌هايي را علاوه بر گسترش توريسم درماني توليد علم و فناوري و انجام كارهاي تحقيقاتي در حوزه علوم پزشكي عنوان مي‌كند. 

امامي رضوي از روند پيشرفت شهرك‌هاي سلامتي كه تاكنون كلنگ احداث آنها به زمين خورده است اطلاعي ندارد اما تأكيد مي‌كند: دولت در ساخت‌ شهرك‌هاي سلامت تنها نقش نظارتي و ارائه مجوز‌هاي لازم را دارد و اين كار به طور كامل با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي انجام مي‌شود. 

افراد ممنوع‌الورود به شهرك‌ سلامت
اما اگر شما هم پس از به ثمر نشستن شهرك‌هاي سلامت تصميم گرفتيد براي به دست آوردن سلامت و شادابي مدتي ساكن اين شهرك‌ها باشيد، بايد بدانيد به گفته معاون درمان وزارت بهداشت سكونت و درمان در اين شهرك‌ها به اندازه هزينه تمام شده و تعرفه بخش خصوصي برايتان آب مي‌خورد چرا كه دست بخش دولتي از سرمايه‌گذاري در شهرك‌هاي دانش و سلامت كوتاه است. پس براي حضور در اين مكان نيز بايد جيبتان به اندازه بستري شدن در بخش خصوصي پرپول باشد. به عبارت ديگر شهرك‌هاي دانش و سلامت نيز يكي ديگر از خدماتي است كه براي افراد مرفه جامعه برنامه‌ريزي مي‌شود و اقشار متوسط و ضعيف جامعه در شهرك سلامت ممنوع‌الورودند!
برچسب ها: شهرک ، سلامت ، تحقیقات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار