به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران بارها شده که بعضی از جوانها و نوجوانان به دلیل پوشیدن لباس های غیر معمول و یا اصلاح و آرایش خاص موی سر و صورت خود که با فرهنگ ما ایرانی ها اصلا همخونی ندارد مورد اعتراض قرار گیرند و تنها دلیل خود را اهمیت به مدگرایی بدانند و جالب اینکه خیلی از این افراد بدون توجه به فرهنگ خود در صدد تبلیغ نیز بر می آیند.
*اين روزها كسي از مد و لباس خود غافل نمي شودرضا 30 ساله فروشنده لباس با بیان اینکه بیش از 7 سال است که در کار فروشندگی البسه هستم گفت: در تمام این سالها به این نتیجه رسیدم که انسانی که دنبال مد و لباس باشد اگر از وعده غذایی خود غافل شود از تیپ و لباس خود غافل نمی شود.
وی افزود: 90 درصد از نوجوانانی که برای خرید می آیند اولین سوالشان این است که چه چیزی مد شده است و اصلا به عرف بودن و پسند جامعه اهمیت نمی دهند.
* چشم و همچشمی و تحقیر از مهمترین عوامل مدگرایی استدکتر شهبازی جامعه شناس با بیان اینکه امروزه پدیده مد و مدگرایی در جامعه از اهمیت خاصی برخوردار است عنوان کرد: تنوع طلبی افراد در پیدایش مد و مدگرایی اهمیت به سزایی دارد اما ترس از تحقیر و تمسخر از هم سن و سالان و جلب توجه دیگران نیز از اهمیت عوامل این پدیده بشمار می رود.
وی افزود: از آنجایی که در خیلی از مواقع این تقلید درست و شایسته نیست باعث ایجاد ناهنجاری های اجتماعی بسیاری می شود.
شهبازی یاد آور شد: این ناهنجاری ها علاوه بر ترویج مصرف گرایی باعث ترویج هرچه بیشتر بد حجابی و بد پوشی در بین جوانان و نوجوانان نیز می شود.
* باید الگوهای مناسب ارائه دهیمفاطمه نصیری روانشناس با بیان اینکه برای مبارزه با پدیده مدگرایی و تجمل گرایی باید الگوهای مناسبی برای آن ارائه دهیم گفت: به طور کل باید در افکار عمومی این افراد تغییر ایجاد شود.
وی اضافه کرد: علل گرایش خیلی از افراد به این پدیده ترس از عقب ماندگی است و این درحالی است که آنها فکر می کنند از سوی بقیه مورد تمسخر قرار می گیرند.
نصیری گفت: ارائه الگوهای صحیح و مناسب که هم پذیرای عرف و هم جامعه می تواند راهکار صحیحی برای جلوگیری از تقلید های کورکورانه افراد مدگرا باشد.
مسئولان باید در نظر داشته باشند تا با ارائه راهکارهای فرهنگی مناسب و بستر سازی های درست به زودی زود به مقابله با این پدیده اجتماعی بر آیند./ف
گزارش از فاضلی