بر اساس گزارشات حرکت یخچالهای طبیعی در هر 25 دقیقه موجب زلزله در قطب جنوب شده است.

به گزارش خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاریANSA ایتالیا بخش علمی-پزشکی، زلزله در هر 25 دقیقه باعث حرکت سنگ در زیر یخچالهای طبیعی در قطب جنوب شده است.  
 
براساس اين گزارش، در درجه اول علت زلزله تنش است و زلزله یعنی تکان خوردن یخچالهای طبیعی.
 
 براين اساس، در یخچال بزرگ دیوید نشان داده شده است که حرکت ها به مدت نه ماه بین سال های 2002 و 2003 تحت نظارت کنترل شده،که با هزاران زمین لرزه متزلزل شده است.
 
گزارش این مطالعه که توسط لوکاس زوئت  از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا هماهنگ شده است، در مجله علوم طبیعت منتشر شد.
 
نتایج نشان می دهد که عملکرد جزر و مد در اقیانوس ها می تواند سطح لرزه خیزی در زیر یخچالهای طبیعی را تحت تأثیر قرار دهند و یک گام مهم به جلو در این مطالعه رفتار یخهاي قطب جنوب است.
 
 
با استفاده از داده ها از آزمایش لرزه ای کوه های ترانس قطب جنوب ، که توسط دانشگاه واشنگتن و ایستگاه شبکه لرزه وندا جهانی مشاهده شده است.
 
محققان رفتار لرزه ای یخچال دیوید، که حدود 212.000 کیلومتر مربع را پوشش می دهد و تخلیه 4 درصد از ورق یخ شرق قطب جنوب در دریای راس را مشاهده کرده اند.
 
 
براساس این گزارش، حدود 20000زمین لرزه در بین سال های 2002 و 2003 در فواصل منظم که حدود 25 دقیقه از هم جدا بودند رخ داده،ثبت شده است.
 
این لرزه ها شوک های بزرگی نسبت به نمونه زیر یخبندان بودند و زمین لرزه شدید تر بود.
 
 این پژوهشگران نشان می دهد که جریان یخچال های طبیعی در بالای یک منطقه صخره ای و به خصوص خشن قرار دارد که علت این سری از زمین لرزه است. همچنین نسبت به نظم این وقایع با تعدیل حرکت یخچال های طبیعی براساس جزر و مد های اقیانوس است.
 
بر این اساس، در سال های قبل و بعد از تکرار فاصله این وقایع در همان منطقه پدیده های زمین لرزه در فواصل نامنظم مطابق با نوسانات معمولی با اصطکاک ثابت و کشویی وابسته به زیر توده یخ، ثبت شد./عط
برچسب ها: زلزله ، آزمایش ، قطب جنوب ، یخ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار