وزير خارجه ايران در گفتگوي اختصاصي با روزنامه مصري الاهرام گفت: رژيم صهيونيستي در موقعيتي نيست که حتي بخواهد فکر حمله به ايران را بکند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه مصري الاهرام، صالحي درباره نشست مکه و نيز رابطه کشورش با عربستان گفت: درخواست ملک عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان براي برگزاري نشست مکه در يک برهه زماني بسيار مهم مطرح شد. ما از امت مسلمان مي خواهيم از حوادث گذشته عبرت بگيرند و براي رسيدن به وحدت تلاش کنند. اگرچه کشورهاي اسلامي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا شاهد برخي از تحولات و بحران ها هستند، اما من به آينده امت مسلمان خوش بين هستم. روابط ما با عربستان سعودي بسيار خوب است و کشورهاي مذکور تمايل صادقانه اي براي بهبود اين روابط دارند؛ زيرا اين دو کشور نقشي تاثيرگذار در منطقه دارند و روابط خوب بين آن ها بر کشورهاي منطقه تاثير خواهد گذاشت. شايعات مبني بر تلاش ايران براي ترور سفير عربستان در واشنگتن اتهاماتي باطل و سخيف است.

وزير خارجه ايران درباره ديدگاه هاي ضد و نقيض درمورد سوريه و نتايجي که اين نشست در اين باره گرفت گفت: محور نشست مکه افزايش فشار بر سوريه بود و ما به شدت با به تعليق درآوردن عضويت سوريه مخالف هستيم؛ زيرا اقدامي غيرمنصفانه، ظالمانه و مغاير با منشور سازمان همکاري اسلامي است. همه کشورهاي اسلامي بايد به گونه اي براي حل بحران تلاش کنند که امنيت، صلح و ثبات بر منطقه حاکم شود. ما بر اين باوريم که به حال تعليق درآوردن عضويت به معناي حرکت به سوي حل بحران نيست. بايد از دولت سوريه براي شرکت در اين نشست دعوت مي شد تا بتواند از خود دفاع کند و نيز شرکت کنندگان بتوانند ديدگاه اين کشور را بشنوند. اين را منطق و عدالت اقتضا مي کند.

صالحي درباره ديدگاه کشورش درمورد حل بحران گفت: گفتگوي داخلي تنها راه حل بحران اين کشور است. ما خواهان انجام مذاکرات فراگير جدي بيشتر بين دولت سوريه و گروه هاي مخالفي هستيم که در ميان مردم هواداراني دارند. ما با هرگونه دخالت نظامي در سوريه مخالف هستيم و از تلاش هاي سازمان ملل در اين خصوص حمايت مي کنيم. ما مخالف تحريم هاي بين المللي برضد مردم سوريه هستيم؛ زيرا به درد و رنج آنان مي افزايد. ما خواهان اقدام گروهي براي پايان دادن به جنايت ها و خون ريزي هستيم. ما تاکيد مي کنيم نبايد به جنگجويان خارجي اجازه داده شود امنيت و ثبات اين کشور را بازيچه قرار دهند. ما نمي خواهيم کشمکش و درگيري به مکان هاي ديگر منتقل شود.

وزير خارجه ايران در پاسخ به اين پرسش که "آيا معتقد نيستيد که براي مذاکره دير شده" گفت زبان مذاکره همچنان جواب مي دهد و سرنگوني حکومت اسد براي منطقه فاجعه به بار خواهد آورد. بشار اسد تا زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري سال دو هزار و چهارده بايد در قدرت باقي بماند. ما از کشورهاي تاثير گذار بر پرونده اين کشور مي خواهيم از دخالت در کشمکش هاي موجود در اين کشور اجتناب کنند. ما از کشورهاي تاثيرگذار و قدرت هاي غربي درگير اوضاع بحران سوريه مي خواهيم از تجربه جنگ داخلي لبنان که پانزده سال طول کشيد و به از هم پاشيدن بافت جامعه لبنان انجاميد، استفاده کنند.

وزير خارجه ايران درباره اتهامات وارد بر کشورش مبني بر مجهز کردن سوريه به سلاح، حضور نيروهاي سپاه پاسداران ايران در اين کشور و ابعاد روابط ايران با ترکيه گفت: ما دولت سوريه را به سلاح مجهز نکرديم. ما هيچ سربازي در اين کشور نداريم و خواهان استفاده نکردن از خشونت، پايان دادن به درگيري مسلحانه و آزادي فوري ايراني هاي ربوده شده هستيم؛ زيرا آنان زائران اماکن مقدس بودند و نظامي نيستند. ما با استفاده از گروگان ها به عنوان سپر انساني مخالف هستيم؛ زيرا اين اقدام نقض حقوق بين الملل و حقوق بشر است. صالحي افزود روابط ما با ترکيه خوب است و به ويژه در زمينه گروگان ها با يکديگر همکاري مي کنيم. تهران و آنکارا از بازيگران اصلي منطقه هستند و همکاري آنها به تحقق ثبات و امنيت بيشتر مي انجامد. 

صالحي درباره شکست ماموريت کوفي عنان در سوريه و روي کار آمدن اخضر ابراهيمي، اشاره ضمني چين و روسيه به وتو و برنامه اروپا و امريکا براي نظامي کردن بحران گفت ما از ماموريت عنان حمايت کرديم و از ماموريت ابراهيمي نيز حمايت خواهيم کرد. تصميم مسکو و پکن به استفاده از حق وتو تصميمي درست است. شوراي امنيت سازمان ملل به آلت دست غرب براي انجام اقدامات تروريستي و اتخاذ تصميم هاي يک جانبه درمورد ديگر کشورها تبديل شده است. اين وتو به غرب تاکيد مي کند که نبايد از شوراي امنيت به عنوان ابزار استفاده و درباره تعيين سرنوشت رئيس جمهور يک کشور تصميم گيري کند بلکه مردم در اين مورد صاحب نظرند.

وزير خارجه ايران درمورد هرگونه طرح احتمالي کشورش براي حل بحران سوريه گفت: ايران همواره درصدد يافتن راه حلي است که منافع همه را تامين کند. ما از جامعه جهاني مي خواهيم براي حل بحران سوريه سه گام فوري بردارد: دادن اطمينان درمورد آتش بس براي پايان دادن به خون ريزي ها، ارسال کمک هاي بشردوستانه و هموار کردن بستر گفت و گو درجهت حل بحران. ايران طي سال هاي گذشته به بازگرداندن ثبات به عراق و افغانستان و برخي از ديگر کشورهاي اسلامي کمک کرده و دنيا شاهد آن است. ما از انجام اصلاحات سياسي در سوريه که به مردم اين کشور اجازه مي دهد سرنوشتشان را رقم بزنند حمايت مي کنيم. سخنان درمورد کناره گيري اسد و انتقال مسالمت آميز قدرت و دوره انتقالي توهم و خيالي بيش نيست و هيچ کس نمي داند اين دوره چه قدر به طول خواهد انجاميد.

صالحي درباره موضع کشورش درمورد بيداري اسلامي گفت از نظر ما تغييراتي که در برخي از کشورهاي عربي در راس آن ها مصر رخ داد، ناشي از يک بيداري اسلامي است. خاورميانه شاهد تولد دموکراسي و تغييرات سياسي در دنياي اسلام است، اما ملت ها بايد بيدار باشند؛ زيرا قدرت هاي غربي و استعمارگر قصد دارند جلوي اين پيشرفت را بگيرند. ايران اين تحول را مبارک مي داند اما در مسائل داخلي ديگر کشورها دخالت نمي کند.

وزير خارجه ايران در ادامه اين گفت و گو وجود هرگونه تعارض را درمورد موضع کشورش در قبال تغييرات ايجاد شده در برخي کشورها از جمله بحرين را رد کرد و گفت: مواضع ما آشکار و صريح است و هيچ گونه تناقضي در آن وجود ندارد. ما طرفدار خواست مردم و حق آنها در تعيين سرنوشتشان هستيم. ما در بحرين خواهان انجام مذاکره بين مردم و دولت و مخالف ورود نيروهاي خارجي به اين کشور هستيم و اميدوارم ثبات بر اين کشور حاکم شود. در مورد سوريه نيز همين موضع را داريم؛ يعني مخالف بين المللي کردن بحران اين کشور و ورود نيروهاي خارجي به آن هستيم و خواهان مذاکره بين مردم و دولت و انجام اصلاحات بيشتر هستيم. ما معتقديم خواسته هاي مردم بحرين شبيه خواسته هاي مردمان ديگر کشورهاي منطقه است.

وي درباره روابط ايران با مصر و حضور اين کشور در نشست جنبش غيرمتعهدها که اواخر ماه کنوني ميلادي در تهران برگزار مي شود، گفت مصر سنگ بناي منطقه است و جايگاه ويژه و موقعيت متمايزي بين کشورهاي عربي و اسلامي دارد. ما روابط بر پايه دوستي، محبت و برادري با مصر داريم و اميدواريم روابط ما با اين کشور عادي شود و در مسير واقعي قرار گيرد. ما از محمد مرسي رئيس جمهور اين کشور در سفرش به ايران استقبال مي کنيم؛ زيرا او فردي ممتاز در زمينه اخلاقي، فکري، علمي و عملي است. 

صالحي در مورد آخرين تحولات برنامه هسته اي ايران و آمادگي اين کشور براي مذاکره با غرب گفت: ايران هميشه براي مذاکره و تفاهم درمورد برنامه (هسته اي) صلح آميزش آماده است. ما درصدد دستيابي به سلاح هسته اي نيستيم و (آيت الله) علي خامنه اي رهبر عالي انقلاب اسلامي ايران درمورد اين مساله فتوا صادر کرده است. ما برنامه اي صلح آميز داريم که شفاف است و آژانس بين المللي انرژي هسته اي نظامي بودن آن را ثابت نکرده است. بر هيچ کس پوشيده نيست که برنامه ما از 50 سال پيش به کمک امريکا پيش مي رفت، اما پس از انقلاب اسلامي اين همکاري قطع شد و ما بايد براي مصارف پزشکي دنبال غني سازي اورانيوم مي رفتيم و زماني که در اين زمينه به موفقيت دست يافتيم، کاخ سفيد تلاش کرد وارد عمل شود و شوراي امنيت سازمان ملل را به تحريم ايران متقاعد کند.

صالحي درباره تاثير تحريم ها، تشديد تهديدهاي اسرائيل به حمله نظامي به ايران و تصميم ايران براي بستن تنگه هرمز گفت: ما با تمام توان تلاش کرديم تحريم ها را به فرصتي براي توسعه توليد داخلي و عرضه آن در بازار جهاني و ايجاد يک نظام جديد اقتصادي تبديل کنيم. ما از تحريم ها براي تقويت توليد اقتصادي ايران که حجم آن نهصد ميليارد دلاراست استفاده مي کنيم. اسرائيل يک غده بدخيم سرطاني است و نابودي را در پيش دارد. اسرائيل در موقعيتي نيست که حتي بخواهد فکر حمله به ايران را بکند و اين مساله اي است که روزنامه هاي اسرائيلي به آن اعتراف کردند. بدون شک اشاره ضمني به گزينه نظامي امريکا و اسرائيل شکست ديگر گزينه هاي استفاده شده برضد ايران را نشان مي دهد. به هر حال ما براي همه احتمال ها آماده ايم. ما مي دانيم که خليج فارس شاهراهي مهم و حياتي براي ايران و تمام کشورهاي جهان است. ايران از روي عقل و تدبير پيش مي رود و قصد ندارد اين آبراه حياتي را که چهل درصد از صادرات نفت از آن مي گذرد، ببندد اما اگر مجبور شويم، براي دفاع از حاکميت و امنيت کشورمان به هر کاري متوسل مي شويم.
برچسب ها: الاهرام ، مصر ، صالحی ، مصاحبه ، al ahram
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار