توسط دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم‌پایه زنجان، شبکه لرزه‌نگاری موقت در مناطق زلزله‌زده ورزقان اهر نصب شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پایه زنجان گفت:بلافاصله بعد از وقوع زلزله ورزقان یک گروه تحقیقاتی به منطقه اعزام شد و 22 مردادماه اولین ایستگاه لرزه‌نگاری نصب گردید.

ثبوتی افزود: زلزله ورزقان شامل دو زلزله با بزرگی 4/6 و 3/6 بوده که زلزله دوم به فاصله زمانی تقریباً 10 دقیقه از زلزله اول رخ داده است و زلزله به طور عمده خانه‌های گلی و بناهای سنگی را ویران کرده است و هر روستایی که بناهای مناسب داشته، خسارت جانی نداشته است.

وی تصریح کرد: زلزله در منطقه‌ای اتفاق افتاده است که هیچ گسل فعالی در منطقه از قبل شناسایی نشده است و مطالعه زلزله با استفاده از داده‌های یک شبکه محلی را حائز اهمیت می‌کند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پایه زنجان ادامه داد: زلزله اول دارای ساز و کار امتداد لغز است، ولی زلزله دوم دارای ساز و کار و امتداد گسلش با زلزله اول کاملاً متفاوت است، ولی هنوز نمی‌توان راستای گسل را به طور دقیق در منطقه مشخص کرد، ولی یقین داریم در ارتباط با گسل شناخته شده شمال تبریز نیست و به علت دوری از گسل تبریز نمی‌تواند به طور مستقیم باعث فعال شدن آن گردد.

ثبوتی خاطرنشان کرد: براساس مکان‌یابی گروه ژئوفیزیک دانشگاه علوم‌پایه، عمق کانونی هر دو زلزله در حدود 15 تا 20 کیلومتر است، بنابراین بعید به نظر می‌رسد که پارگی گسل مسبب زلزله به سطح رسیده باشد همچنین زیاد بودن نسبی عمق زلزله می‌تواند دلیل دیگری برای کم بودن تلفات جانی زلزله نسبت به زلزله بم باشد./س


برچسب ها: نصب ، موقت ، لرزه ، نگار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.