شاید بیشتر مردم روغن كرچك را به عنوان ملین و مسهلی كه قبل از انجام رادیوگرافی یا آمادگی شكمی، قبل از عمل جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌شناسند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک اما جالب است بدانید كه این روغن گیاهی علاوه بر كاربردهای درمانی در ساخت لغزاننده‌های درجه یك، جوهر ماشین تایپ، چاپگر‌ها و رنگ‌كردن پارچه‌ها، شمع‌ها، موم‌ها، جلادهنده‌ها و كاربن‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغن كرچك در دستگاه گوارش جذب بسیار كمی دارد و بخش عمده آن در روده باقی می‌ماند و با اثر تحریكی روی عضلات لوله گوارش و جمع‌شدن آب در فضای داخلی روده باعث تشكیل مدفوع آبكی شده و اجابت‌مزاج را تسهیل می‌كند. از آنجا كه روغن كرچك بوی نامطبوعی دارد، انواع خوش‌طعم و كپسول آن نیز در داروخانه‌ها موجود است.

برای روغن كرچك علاوه بر خاصیت مسهلی و ملینی، خواص بسیار زیاد دیگری ذكر شده است كه از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

روغن كرچك خاصیت ضدباكتریایی، ضدویروسی و ضدقارچ دارد و روی غده تیموس و بافت‌های لنفاوی تاثیر می‌گذارد و باعث كاهش تورم غدد لنفی می‌شود.

‌عده‌ای معتقدند این روغن به علت داشتن خاصیت ضدعفونی كنندگی‌اش می‌تواند در درمان زخم‌های پوستی و از بین‌بردن قارچ‌های دور ناخن انگشتان دست و پا مفید باشد.

اگر روغن كرچك را در فصل سرما پس از دوش گرفتن به پوست بدن بمالید، افزون بر جلوگیری از خشكی پوست از ایجاد لكه‌های سفید روی بدن جلوگیری می‌كند و اگر به موهای سرتان بمالید و بگذارید به مدت یك ساعت بماند، جلای خاصی به موهای خشك شما می‌دهد. ‌ بعضی می‌گویند اگر روزی دوبار هر بار 15 دقیقه روغن كرچك را به زگیل بمالید، بعد از مدتی زگیل‌ها از بین می‌رود.

مصرف موضعی روغن كرچك در درمان بیماری‌های رماتیسمی، آرتروز، نقرس و ناراحتی‌های مفصلی مفید است.

افرادی كه مژه‌ها و ابروهای خیلی نازك دارند، برای پركردن آن می‌توانند قبل از خواب، روغن كرچك بمالند.

دانه‌های گیاه كرچك دارای2.8 تاسه درصد مواد سمی ‌است كه خوردن2.5 تا 20 دانه آن ممكن است باعث مرگ انسان شود.

موارد منع مصرف

روغن كرچك در بیماری‌های التهابی حاد روده، انسداد روده، آپاندیست و دردهای شكمی با منشأ ناشناخته نباید مصرف شود. همچنین مصرف آن در دوران بارداری، شیردهی و در اطفال زیر 12 سال نیز توصیه نمی‌شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.