هيچ مادري نيست كه لذت و حس غريب و بي‌جايگزين در آغوش گرفتن طفل و شير دادن به او را درك نكرده باشد ، موجود زنده‌اي كه حيات و سلامتش به وجود مادر وابسته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک از سوي ديگر همه مادران چه غريزي و چه علمي از خواص شير براي فرزندانشان آگاه هستند. با اين حال گاهي ممكن است مشكلاتي براي مادر پيش آيد كه او را مجبور كند شير دادن را قطع كرده و به فكر راه ديگري براي تغذيه نوزادش بيفتد.

يكي از اين دست مشكلات كه مادران شيرده ممكن است با آن روبه‌رو شوند، ماستيت يا التهاب سينه است، با بروز اين عارضه، بسياري از مادران تصور مي‌كنند شيردهي بايد قطع شود و تا پايان درمان نبايد به فرزندشان شير دهند، اين در حالي است كه متخصصان تاكيد مي‌كنند هنگام بروز ماستيت شيردهي را قطع نكنيد و كودك را از اين منبع غذايي بي‌نظير محروم نسازيد و فقط زماني كه آبسه ايجاد مي‌شود بايد شير را دوشيده و آن را دور بريزيد.

ماستيت به معناي عفونت و التهاب بافت سينه است كه در اغلب موارد حدود 3 تا 4 هفته پس از زايمان روي مي‌دهد.

با اين‌كه نزديك به يك‌سوم مادراني كه به فرزندشان شير مي‌دهند ممكن است با اين مشكل روبه‌رو شوند، ولي خيلي از آنها علت اصلي بروز آن را نمي‌دانند. به همين دليل شايد ندانسته با قطع شيردهي يا در پيش گرفتن رفتارهايي اشتباه، شرايط را نه تنها بهتر نكرده، بلكه مشكلات بيشتري نيز براي خود و فرزندشان ايجاد كنند.

ورود ميكروب از دهان و حلق نوزاد به سينه مادر علت اصلي ايجاد ماستيت است. مادران بايد به اين نكته توجه كنند كه در اوايل دوران شيردهي، احتمال ايجاد خراش و شقاق نوك سينه به علت عدم شيردهي مناسب و صحيح، زياد است و به همين دليل مادر نيز بيشتر مستعد روبه‌رو شدن با اين مشكل خواهد بود، بخصوص در شرايطي كه دهان كودك دچار قارچ نيز باشد.

علائم اين مشكل به صورت قرمزي و بزرگ شدن بافت سينه بروز مي‌كند كه در اغلب موارد نيز يكطرفه است. علاوه بر اين موارد، درد شديد سينه و تب نيز از ديگر نشانه‌هايي است كه در اثر اين مشكل مادران را درگير خواهد كرد.

اگر چنين مشكلي براي مادر ايجاد شود، حتماً بايد به پزشك مراجعه كرده و با مشورت او به درمان اقدام كند. البته بسياري از مادران به اشتباه تصور مي‌كنند در صورت بروز ماستيت نبايد به نوزاد شير دهند. آنها معمولاً با تصور اين‌كه شيردهي در اين دوران مي‌تواند موجب انتقال عفونت به نوزاد شود، روند شيردهي را قطع مي‌كنند، در حالي كه اين شيوه به هيچ وجه مورد تاييد متخصصان نيست./س

برچسب ها: ماستیت ، نوزاد ، مادران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.