فقرآهن و کم خونی ناشی از آن، که شايعترين کمبود تغذيه ای در جهان می باشد، می تواند از عوارض محتمل اهدای خون مستمر باشد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، اکرم آقامحمدی،‌کارشناس ارشد هماتولوژی و بانک خون  مرکز تحقیقات سازمان انتقال خون ایران و همکارانش به بررسی مقاله ای تحت عنوان "وضعيت ذخايرآهن درمردان اهداکننده خون پايگاه انتقال خون تهران در سال " پرداختند که چکیده آن درمجله علمی و پژوهشی هماتولوزی یزد به چاپ رسیده است.

اکرم آقامحمدی افزود: این پژوهش با هدف مقایسه وضعيت ذخایر آهن اهداكنندگان مستمر با اهداكنندگان بار اول خون در پايگاه انتقال خون تهران انجام شد.

بر پایه این بررسی، این مطالعه به صورت Historical cohort بر روي 2149 اهداكننده مرد در دو گروه مستمر و بار اول به عنوان گروه كنترل انجام شد. نمونه هاي خون اهداكنندگان از نظر پارامترهای گلبول قرمز ، آهن، اشباع ترانسفرین و فریتین مورد بررسی قرار گرفتند.

نتايج به دست آمده نشان داد: تخليه ذخایر آهن بر اساس اندازه گيري ميزان فريتين سرم در گروه اهداكنندگان مستمر بيشتر از اهداكنندگان بار اول مي باشد. 11درصد از جمعيت اهداكنندگان مستمر و 8/0درصد از جمعيت اهداكنندگان بار اول كاهش ذخایر آهن  داشتند. 2/4درصد مردان اهدا كننده مستمر دچار فقرآهن و 5/2 درصد دچار كم خوني فقرآهن بودند درحالي كه موردي از فقرآهن و كم خوني فقرآهن در جمعيت اهداكنندگان بار اول مشاهده نشد. تفاوت از نظر آماري معني دار بود (01/0p<). طبق نتايج به دست آمده 9/8 درصد از اهداكنندگان مستمر با بیش از 4 مرتبه اهدا در سال دچار فقر آهن بودند.

بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، اهدای مستمر خون ذخایر آهن را در اهداکنندگان خون تحت تاثیر قرار می دهد. به هر حال شيوع فقر آهن در اهداکنندگان ایرانی نسبت به سایر کشورها پایین تراست و درصد كمتري از اهداكنندگان در معرض كم خوني فقر آهن مي باشند از این رو پیشنهاد می شود با بررسی سالانه فريتين سرم در اهداکنندگان با اهدای بیش از 2 بار در سال وضعيت ذخایر آهن اهداكنندگان  مورد بررسی قرار گیرد.

گفتنی است: آناليز آماري داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شده است.و متن کامل این بررسی در کتابچه خلاصه مقالات همایش هماتولوژی مرکز تحقیقات ژنتیک و خون دانشگاه علوم پزشکی یزد به چاپ رسیده است./ح
برچسب ها: فقرآهن ، اهداخون ، پلاسما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار