سالمندانی كه دچار بی خوابی شبانه هستند باید از چرت روزانه پرهیزكنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان كارشناس سالمندان معاونت بهداشتی مركز بهداشت استان زنجان به تبیین اهمیت خواب در دوره سالمندی پرداخت وگفت: خواب كافی و راحت یكی از پایه های اصلی سلامت است كه از طریق آن بدن استراحت كرده و انرژی از دست رفته جبران می شود.

حسین خانی افزود: با ورود به دوره سالمندی تغییراتی در وضعیت خواب ایجاد می شود به ویژه نیاز به خواب شبانه كاهش می یابد.

وی شایع ترین اختلال خواب در دوره سالمندی را بی خوابی دانست وتصریح کرد:بی خوابی به شكل تغییر در شكل خواب، خواب گسسته، بیداری های مكررشبانه و یا سحرخیزی بروز می كند.

این كارشناس سالمندان اختلال در اشتها، خستگی، كاهش توانایی انجام كارهایی كه نیاز به هماهنگی عضلانی دارند و اختلال در تمركز و قضاوت را از آثار سوء بی خوابی در سالمندان برشمرد.

حسین خانی با اشاره به عوامل بروز بی خوابی در سالمندان ادامه داد: نداشتن تحرك، صرف غذای سنگین، استعمال دخانیات یا نوشیدن قهوه پیش از خواب در بروز بی خوابی موثر است همچنین عوامل محیطی مانند سرو صدا یا نور زیاد، راحت نبودن بستر خواب، سرما و گرمای بیش از اندازه از دیگر عواملی است كه منجر به آشفتگی فكری و بی خوابی می شود.

وی اجتناب از چرت زدن های روزانه را در بهبود بی خوابی مثمر ثمر دانست و خاطر نشان كرد: در صورتیكه بعدازظهرها احساس خواب آلودگی در فرد به وجود آمد باید با پیاده روی مانع خوابیدن شوند وچرت هایی كه در ساعات عصریعنی بعداز ساعات چهار تا پنج بعداز ظهر انجام می گیرد اصلا مناسب نیستند.

این كارشناس سالمندان گفت:چرت های روزانه اگر كوتاه و به موقع باشند ارزشمندند چرا كه چرت زدن باید بین پنج تا 20دقیقه باشد و در صورتی كه بیش از سی دقیقه به طول انجامد موجب احساس كسالت می گردد./س

برچسب ها: چرت ، سالمندان ، بیخوابی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.