با پیگیری شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان ؛ دست زمین خواران از 8 هزار مترمربع از عرصه های جنگلی استان کوتاه شد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گرگان ؛ رئیس کل دادگستری استان گلستان در نشست شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان با اعلام این خبر گفت : این اراضی که توسط فردی بدون مجوز در منطقه" پردیس سیاه رودبار علی آباد کتول " تصرف شده بود پس از دو سال کشمکش، باز پس گرفته شد .

احمد فاضلیان افزود : این فرد با احداث شهرکی با نام پردیس در منطقه سیاه رودبار زرین گل علی آباد کتول اقدام به تصرف غیرقانونی این عرصه ها کرده بود که پس از اطلاع مسئولان دستگاه قضایی و با پیگیری های دادستان مرکز استان این عرصه ها به طبیعت بازگردانده شد.

وی ارزش این عرصه ها را سه میلیارد تومان اعلام کرد و گفت : در گام بعد از آزادسازی این عرصه ها ، موضوع ساخت و سازهای صورت گرفته در این منطقه نیز به طور جدی پیگیری می شود.

رئیس شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان در ادامه سخنان خود با ابراز تاسف از ساخت و سازهای بی رویه در روستای زیارت گفت : برخورد با متخلفان در این منطقه بر عهده کمیسیون ماده 99 است که متاسفانه با وجود صدور احکام قلع و قمع برای برخی بناهای غیرمجاز در این عرصه ها ، شاهد هیچ اقدامی از سوی این کمیسیون نیستیم.

وی تصر یح کرد : ما به عنوان متولی دستگاه قضایی ، قاضی شعبه رسیدگی به پرونده های مربوط به منابع طبیعی را موظف کرده ایم ، قلع و قمع بناهای غیرمجاز در عرصه های ملی و جنگلی را در دستور کار خود قرار دهد اما متاسفانه کمیسیون ماده 99 نتوانسته آن طور که شایسته این بخش است عمل کند.

وی در ادامه سخنان خود با ابراز تاسف از تخریب بافت تاریخی و طبیعت روستای زیارت گفت: عمل نکردن برخی دستگاه های متولی به وظایف خود بستر ساز تسریع در روند تخریب بافت این منطقه شد که اگر چاره ای نیندیشیم در اینده ی نه چندان دور باید شاهد تکرار تلخ زیارت در مناطقی مانند توشن، جهان نما ، دراز نو و دهنه محمد آباد و زرین گل علی آباد کتول نیز باشیم.

رئیس شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان در ادامه سخنان خود به مدیران و مسئولان دستگاه های اجرایی که در انجام وظایف قانونی خود نسبت به منابع طبیعی کوتاهی می کنند هشدار داد: در صورتی که نسبت به این موضوع بی تفاوت باشند علاوه بر برخورد قانونی ، اسامی آنان را به مردم اعلام خواهند کرد.

عباس پوریانی دبیر شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان نیز در این نشست با تاکید بر استفاده از ظرفیت های این شورا برای حفظ منابع طبیعی گفت : تا کنون در مورد پرونده هایی که به این شورا ارائه شده است ، تصمیمات خوبی اتخاذ شده است.

دادستان مرکز استان افزود : پیگیری و بازپس گیری زمین های پردیس سیاه رودبار علی آباد کتول یکی از مهم ترین اقدامات این شورا در استان بوده است.

وی تصریح کرد : هم اکنون ساخت و سازها در گرگان در حال رفتن به سمت توشن است و اگر از هم اکنون متولیان امر ، اقدامی نکنند کنترل آن مشکل خواهد شد.

وی افزود: با تشریک مساعی و کمک مردم می توانیم این مشکل را نیز حل کنیم.

محتشمی مدیر امور امور اراضی استان نیز در این نشست با تشریح عملکرد این مدیریت در استان گفت : مصوبات شورای حفاظت در زمینه برداشت غیرمجاز شن و ماسه در استان به طور کامل اجرایی شده است .

وی افزود : با اخذ ضمانت نامه های بانکی و افزایش نظارت بر ساخت و سازها توانسته ایم روی بخش برداشت شن و ماسه در استان بیش از پیش نظارت کنیم.

سیدنصیر سیدمحمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز در این نشست، گلستان را یکی از قطب های تامین مواد غذایی کشور خواند و گفت: برای جلوگیری از تخریب زمین های کشاورزی ، تعیین نقشه و طرح جامع استان ضروری است.

وی افزود : با مشخص شدن این محدوده ها علاوه بر این که زمینه هر گونه سوء استفاده و دست اندازی به زمین های کشاورزی و اراضی ملی و منابع طبیعی استان از بین خواهد رفت ، زمینه تعلل و کم کاری بخش های مختلف نیز رفع خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی استان گلستان نیز از تصرف 5/15 هکتار از اراضی منابع طبیعی در سال های اخیر خبر داد و گفت : از این سطح تا کنون 7 هکتار خلع ید شده است.

سلامتی افزود: در 4 هکتار اززمین های باقی مانده که پرونده آن ها در دادگاه مطرح شده است ، ساخت و ساز صورت گرفته است که امیدواریم به زودی از دست متجاوزان بازپس گرفته شود.

مدیر کل اطلاعات استان گلستان با تاکید بر استفاده از کمک مردم روستای زیارت برای جلوگیری از ساخت وسازهای غیرمجاز گفت : هم اکنون آغاز ساخت و سازها در زیارت است و اگر بتوانیم از کمک مردم این منطقه استفاده کنیم می توانیم از تخریب بیش از پیش عرصه های این منطقه جلوگیری کنیم.

ابراهیمی افزود : باید حریمی بر ای ساخت و ساز مختص روستاییان زیارت تعیین شود تا مردم این منطقه بتوانند برای فرزندان خود ، ساخت و ساز و از فروش اراضی این منطقه خودداری کنند.

مفیدی مدیر کل ثبت اسناد واملاک استان نیز در این نشست از صدور سند برای 885 هکتار از زمین های توشن به نام منابع طبیعی خبر داد و گفت : در 5 سال گذشته برای بیش از 510 هزار هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان سند مالکیت صادر شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.