سردبیر روزنامه القدس العربی در مقاله اي با اشاره به تصمیم "محمد مرسی" رئیس جمهور مصر برای سفر به تهران و شرکت در نشست سران غیر متعهدها، آن را با اهمیت دیده و این مساله را نشانه‌ای بر خروج مصر از زیر سیطره اسرائیل و آمریکا ارزیابی کرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه العالم، "عبدالباري عطوان" با اشاره به این سفر و تصمیم مرسی نوشت: اين روزها سفر آينده محمد مرسي به تهران براي حضور در نشست غيرمتعهدها سخت اسرائيلي‌ها و آمريكايي‌ با بر آشفته است.
 
بي‌گمان رئيس جمهور مصر با سفر به تهران پيام محكمي به اسرائيل و آمريكا مي‌دهد و درون‌مايه آن اين است كه مصر در حال خارج شدن از سيطره آمريكا و اسرائيل است و ديگر با برخي كشورهاي حوزه خليج فارس، به ويژه عربستان سعودي، كه مخالف روابط قاهره با تهران بودند تعارفي ندارد.
 
"عطوان" در ادامه یادآور شده که نسيم روابط سياسي بين دو كشور هنگامي وزيدن گرفت كه رئيس جمهور ايران و مصر در حاشيه نشست سازمان همكاري اسلامي در مكه يكديگر را در آغوش گرفتند. ناظران اين صحنه را چنين تحليل كردند كه از سرگيري روابط بين دو كشور اكنون مسئله زمان است. 
 
پيشنهاد محمد مرسي درباره تشكيل گروه تماس منطقه‌اي متشكل از ايران، تركيه، عربستان و مصر براي حل بحران سوريه نيز اين تحليل را تقويت مي‌كند. در داخل عربستان و دولت‌هاي غربي بسياري از اين پيشنهاد وي غافلگير شدند زيرا آن‌ها مشاركت ايران را در اين بحران رد مي‌كنند.   
 
عبدالباري عطوان تصريح كرد: بعيد نيست كه مرسي در تهران از سرگيري روابط ديپلماتيك دو كشور و بازگشايي سفارت دو كشور پس از ۳۲ سال را اعلام كند و اين به دو دليل طبيعي است: اول، بزرگ‌ترين سفارتخانه‌ها در تهران سفارتخانه‌هاي كشورهاي حوزه خليج فارس است و هفته پيش نيز بحرين سفيرش را به تهران بازگرداند.   
 
دوم اينكه غير منطقي است مصر در تل‌آويو سفارت داشته باشد، اما سفارت آن در تهران بسته باشد. 

حسني مبارك، ديكتاتور مصر، بنا به دستور اسرائيل و آمريكا و تعارفي كه با كشورهاي حوزه خليج فارس داشت، با از سرگيري روابط با ايران مخالفت مي‌كرد. اما اكنون مبارك و رژيم او و موانع پيش‌روي روابط با ايران وجود ندارد.  
 
سردبير القدس العربي در ادامه به اقدام مصر در سركوب كردن گروه‌هاي تندرو در صحراي سينا پرداخت و نوشت: مصر بدون رايزني با اسرائيل گروه‌هاي تندرو را در صحراي سينا نابود كرد. برخي خبرها نيز حاكي است كه قاهره بدون موافقت اسرائيل سامانه‌هاي ضد موشكي و ضد زرهي در سينا نصب كرده است. اگر اين خبرها صحت داشته باشد، به معناي اين است كه تهي كردن محتواي امنيتي و نظامي معاهده قاهره با تل‌آويو با آرامي در پيش است.   
 
گروه‌هاي تندرو در سينا هواپيما يا تانك در اختيار ندارند كه مقام‌هاي مصري عليه آن‌ها چنين اقدامي در پيش مي‌گيرند بلكه هدف از اين اقدام مقابله با اسرائيل و اقدام احتمالي آن در نقض حاكميت مصر است.
 
همان طور كه پيش از اين نيز گفته‌ايم، مصر در مسير درست بازگرداندن كرامت، حاكميت و اراده مستقل قرار گرفته است و اكنون ديكته‌هاي آمريكا و اسرائيل را رد مي‌كند.   
 
از زماني كه محمد مرسي مهم‌ترين متحدان امنيتي و نظامي اسرائيل را بركنار كرد، اسرائيل دچار اضطراب مزمن شده است. مصر از قفس كشورهاي تحقير و بردگي خارج شد و در حال بازيابي بزرگي و كرامت و آزادي‌اش است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار