"ملس زناوي" نخست وزير اتيوپي درگذشت.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، دولت اتيوپي روز سه شنبه از درگذشت "ملس زناوي" نخست وزير اين کشور خبر داد.

"زناوي" از ماه ژوئن در انظار عمومي ديده نشده بود و شايعات زيادي در مورد وضعيت جسماني او وجود داشت.

"برکات سيمون" سخنگوي دولت اتيوپي گفت: حال عمومي ملس زناوي خوب بود ، اما ناگهان اتفاقي افتاد و او را به بخش مراقبت هاي ويژه بيمارستان منتقل کردند اما پزشکان نتوانستند او را نجات دهند.

سخنگوي دولت اتيوپي به نوع بيماري که ملس زناوي به آن مبتلا شده بود، اشاره نکرد.

سيمون همچنين خاطر نشان کرد نخست وزير اتيوپي زمان مرگ در خارج از کشور بود اما توضيح بيشتري نداد.

 سيمون گفت: به موجب قانون اساسي اتيوپي، معاون نخست وزير بايد به پارلمان برود و سوگند ياد کند. دولت نيز در سريعترين فرصت ممکن مقدمات را براي فراخواندن وي به پارلمان را فراهم خواهد کرد.

پارلمان اتيوپي به طور معمول قرار است پس از سال نو اين کشور در يازدهم سپتامبر تشکيل جلسه دهد.

"هايله ماريام دسالگن"، معاون 47 ساله نخست وزير اتيوپي از سال 2010، سمت معاون نخست وزير و وزير خارجه را بر عهده دارد. وي پيشتر نيز مشاور ويژه ملس زناوي، نخست وزير فقيد اتيوپي در امور اجتماعي بود.

وي بر خلاف بسياري از اعضاي اصلي حزب حاکم اتيوپي، در ميان ساکنان بخش شمالي کشور از حمايت چنداني برخوردار نيست و در مقابل تحت حمايت نه منطقه قومي و پرجمعيت در جنوب کشور قرار دارد.

ملس زناوي پيش از درگذشت، دو ماه بود که در انظار عمومي حاضر نشده بود.

منابع ديپلماتيک در بروکسل ماه ژوييه به خبرگزاري فرانسه گفتند ملس زناوي در بيمارستاني در پايتخت بلژيک بستري شده است و در وضعيت بحراني به سر مي برد.

ملس زناوي که وزنه سنگيني در بين رهبران آفريقايي به شمار مي رفت، از سال 1991 اتيوپي را با سياست مشت آهنين اداره مي کرد. وي انحصار قدرت را در کشورش در دست داشت.

در قانون اساسي اتيوپي در خصوص فوت يا عدم صلاحيت نخست وزير همچنين درباره روند جانشيني او در صورت لزوم، موردي وجود ندارد.
تنها در ماده 75 قانون اساسي اتيوپي آمده است در صورت نبود نخست وزير معاون او وظايفش را بر عهده مي گيرد بي آنکه به جزييات بيشتر به ويژه مدتي که اين وضعيت ادامه پيدا خواهد کرد، اشاره کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار