ترس فرآیند عاطفی است که بسته به اینکه در چه موقعیت های زمانی و مکانی بروز کند می تواند نوعی از احساسات محسوب شود و یا به مرحله تأثیر برسد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، بیم و ترس هر دو فرآیندهای تقریباً مشابه هستند بیم منشأ و ماهیتی انسانی دارد ولی ترس بیشتر جنبه مادی و با غرایز حیوانی در ارتباط است.

ترس در کودکان می تواند به علل عوامل زیستی روانشناختی، خانوادگی و سایر عوامل باشد برخی از ترس های رفتارهای یادگرفته شده اند و از طریق تجربه های واقعی شرطی می شوند.

کودکان تجسم های روشن و زنده ای دارند چون نمی توانند واقعیت را از خیال به خوبی تفکیک کنند تجربه و درک آنان نیز محدود است به طوری که وقتی با تجربه ای متفاوت روبرو می شوند ممکن است از وحشت فریاد بکشند چون قبلاً مشابه آن را ندیده اند.

جابری روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: برای درمان ترس کودکان باید به سن آنها توجه داشته برخی از ترس ها در سنین خاصی طبیعی تر هستند ولی اگر چنین ترس های بیش از 2 سال به دوام داشته باشند به درمان نیاز دارند.

وی ادامه داد: والدین برای رفع مشکل کودکانشان نباید عجولانه عمل کنند تعجیل آنها در کاهش ترس می تواند به حساب درمان اضطراب و ترس او را افزایش دهد.

جابری اظهار داشت: هرگز کودکان را نباید به خاطر ترسی که دارند تحقیر کنند بهترین روش ارائه کمک توسط والدین پذیرش ترس کودکان اطمینان بخشی به او از طریق مثبت و شادمانه و اجتناب از تمسخر و تنبیه اوست.

وی خاطرنشان کرد: تاریکی تنها یکی از انواع ترس هاست که می تواند از نگرانی از جدایی از والدین ناشی شود ترس از جدایی برای بچه های کوچک اغلب بر همه ترس های نخستین دوران بچگی می چربد./ز

گزارش از ریحانه جمشیدی


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار