روزنامه چاینا دیلی نوشت: تصمیم محمد مرسی برای سفر به تهران، نشانه مثبت از تمایل دو کشور برای از سرگیری روابط است و این سفر چشم‌انداز اوضاع سیاسی خاورمیانه را تغییر می‌دهد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از چاینادیلی؛برنامه سفر محمد مرسی رئیس جمهور مصر به ایران نشانه‌ای مثبت از اراده دو کشور برای تجدید روابط میان دو طرف است که بیش از 30 سال دچار رکود بوده است.

روزنامه چاینا دیلی نوشت: سفر رئیس جمهوری مصر به تهران نشان می‌دهد که سیاست خارجی مصر در حال برقراری تعادل مجدد و ارتباط نزدیک‌تر با تهران است که همزمان با پیروزی اسلام گرایان در مصر در مورد آن گمانه زنی‌هایی انجام شده بود.

براساس این گزارش، تحلیلگران سفر مرسی به تهران را سرآغاز چشم انداز سیاسی جدیدی در خاورمیانه می‌دانند اما همچنین معتقدند که مدتی زمان نیاز است تا به ارزیابی دقیق‌تر آن پرداخته شود.

چاینا دیلی افزود: بیانیه مصر بعد از سفر مرسی به اجلاس مکه که خواستار میانجیگری برای حل و فصل بحران سیاسی سوریه شده است مشخصا از کشورهای مصر، عربستان و ترکیه به عنوان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و ایران که روابط بسیار نزدیکی با «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه دارد به عنوان کشورهای میانجی نام برده است.

علاوه بر آن در دیدار محمد کامل عمرو وزیر خارجه مصر با علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران در حاشیه اجلاس مکه مقامات مصری از ایران خواستند در حل بحران سوریه کمک کند. 

خبرگزاری منای مصر روز شنبه گزارش داد که مرسی در اجلاس سران عدم تعهد(نم) که قرار است در تهران پایتخت ایران برگزار شود شرکت کند و این اولین سفر یک مقام ارشد مصر به ایران از زمان انقلاب 1979 در ایران است.

این در حالی است که حسنی مبارک همراه با کشورهای عربستان و دیگر دولت‌های عربی سنی مقتدر سعی در منزوی کردن ایران داشتند.

در این نشست که روزهای 30 تا 31 اوت برگزار می‌شود مصر ریاست اجلاس سران عدم تعهد را به ایران واگذار خواهد کرد. انتظار می‌رود طیفی از مسائل سیاسی و اقتصادی و مسائل منطقه‌ای در این کنفرانس مورد بحث و مذاکره قرار بگیرد.

گفتنی است،ایران و مصر از زمان انقلاب 1979 هیچ گونه رابطه دیپلماتیکی نداشتند.
چاینادیلی در پایان آورد: سفر مرسی به تهران شروع چشم انداز سیاسی جدیدی در خاورمیانه و نشانه ای از تغییر در سیاست خارجی مصر است.
برچسب ها: مرسی ، تهران ، مصر ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار