روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز درگزارشی ادعا کرد، ایران با استفاده از سیستم مالی عراق تحریم‌های مالی غرب را دور زده و به دلارهای مورد نیاز خود برای واردات می رسد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، به ‌ادعای اين روزنامه، باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، ماه گذشته با قرار دادن بانک اسلامی ايلاف عراق در فهرست تحريم های واشنگتن و ممنوع کردن معامله با آن، گمانه زنی ها در زمينه کمک های عراق به ايران را تاييد کرد.
 
اوباما در بيانيه ای گفت که اين بانک عراقی به نمايندگی از طرف های ايرانی خود مبادلاتی به ارزش ميليون ها دلار انجام داده است که اين مبادلات مالی برای فعاليت های مربوط به فعالیت هسته ای ايران بوده است.
 
يک کارشناس امور بانکی ادعا کرده که بانک ايلاف در حراج های شرکت می کند که در اين حراج ها، دينار عراقی را فروخته و در مقابل، دلار خريداری می کند.
 
به ادعای اين روزنامه، ايران با استفاده از اين حراج ها، بر ميزان ذخاير ارزی خود به منظور واردات کالاهای اساسی می افزايد.
 
اين روزنامه آمريکايی با اشاره به منابعی در کاخ سفيد، برخی مقام‌های عراقی و آمريکايی و نيز کارشناسان مسايل نفتی و بانکی مدعی است که ايران توانسته است با به‌ خدمت گرفتن چهار بانک عراقی، همچنان به سيستم مالی و پولی بين‌المللی دسترسی داشته باشد.
 
علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق، می گويد که اين کشور قصد ندارد تا هيچگونه مقرراتی را نقض کند.
 
با اين حال، وی افزود: ما همچنين روابط حسنه ای با ايران داريم که نمی خواهيم خدشه ای به آن وارد آيد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار