مدير عامل مرکز ملي شماره گذاري کالا و خدمات ايران از همه سازمان ها و نهادهاي تصميم گير و سياست گذار خواست در اجراي طرح هاي متنوع کالايي از اطلاعات و داده هاي کمي و کيفي سامانه ايران کد استفاده کنند.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، احمد غلامزاده در گفتگو با راديو اقتصاد افزود : ايران کد زبان مشترک کالايي است و همه کساني که در زنجيره توليد، عرضه و واردات و توزيع کالا فعال هستند به يک برداشت و تصوير مشترک از کالاهاي بازار مي رسند.

وي داشتن زبان و درک مشترک کالايي را در همگرايي سياست هاي اقتصادي، حمايت از توليد ملي و سرمايه ايراني و مديريت واردات مؤثر دانست.

غلامزاده ، اطلاع رساني در سطوح ملي و فراملي و اعتمادسازي در بازارهاي داخلي و خارجي را از اهداف سامانه ايران کد اعلام کرد و گفت : از حقوق مصرف کننده هم دفاع و صيانت مي شود.

غلامزاده، سامانه ايران کد را بانک اطلاعات جامع دانست و گفت: وزارتخانه هاي اقتصادي به ويژه وزارت نفت ، سازمان ملي استاندارد ، فعالان اقتصادي در توليد، سازمان توسعه تجارت و تنظيم بازار و گمرک مي توانند از اطلاعات اين سامانه استفاده کنند تا در برنامه ريزي ها از هر گونه اتلاف منابع جلوگيري شود.

پرتال ملي کالا ايران کد با اطلاعات مربوط به 850 هزار کالاي توليدي در داخل کشور راه اندازي شده است.

غلامزاده گفت: با راه اندازي پرتال جديد ملي کالا ايران کد به نشاني www.iran-code.ir ، اطلاعات مربوط به همه محصولات ملي در يک بانک مرجع در دسترس عموم مردم
قرار گرفته است.

مديرعامل مرکز ملي شماره گذاري کالا و خدمات ايران اظهار داشت: راه اندازي اين پرتال يکي از مزاياي اجراي ايران کد است و به رونق توليد ملي هم کمک خواهد کرد.

غلامزاده با اشاره به اين که پيش از آغاز اين طرح و فرآيند کدگذاري کالاها عملا امکان راه اندازي چنين پرتالي وجود نداشت، افزود: براي 850 هزار محصول بارکد ملي توليد شده و اطلاعات آن ها نيز از طريق پرتال مذکور در دسترس است.

وي افزود: اطلاعات مربوط به اين تعداد کالا با يک استاندارد مشخص و به دو زبان انگليسي و فارسي بر روي اين پرتال ملي قرار گرفته است.

غلامزاده با بيان اين  که قابل دسترس بودن اطلاعات مربوط به 850 هزار کالا ساخت ايران مزاياي بسياري براي فضاي کسب و کار در کشور دارد، خاطرنشان کرد: توليدکنندگان، تجار و نهادهاي مربوط به حاکميت مي توانند بهره برداري هاي بسياري از اين اطلاعات بکنند.

وي نخستين مزيت راه اندازي پرتال ملي کالا را فراهم آوردن امکاني براي معرفي توانمندي هاي ملي در حوزه توليد دانست و افزود: اين پرتال امکاني را فراهم مي کند که بدانيم در حوزه توليد چه ميزان کالاي ساخت ايران داريم و بر اين اساس مي توانيم توانمندي ها در اين حوزه را شناسايي کنيم.

وي گفت : نهادهاي مربوط به حاکميت با شناسايي اين توانمندي ها مي توانند براي حمايت از توليد داخلي ، واردات کالا را به صورت بهينه مديريت کنند.

وي با اشاره به توليد اطلاعات 850 هزار کالاي توليدي در داخل کشور به زبان انگليسي گفت : قرار گرفتن اين اطلاعات روي پرتال به زبان انگليسي مي تواند به معرفي کالاهاي توليدي در داخل کشور در فضاي بين المللي و همچنين صادرات کالا کمک کند.

کد ملي کالاها و اجناس از 16 رقم و سه واحد تشکيل شده است واحد نخست از 7 رقم تشکيل شده است و اطلاعات ماهيتي کالاها را ارائه مي دهد. واحد دوم که 5 رقمي است‌، کد عضويت مرکز توليد کالا است وقسمت سوم هم 4 رقم را شامل مي شود و اطلاعات شرکتي کالا و اجناس( قيمت‌، سال توليد ، انقضاء ، کيفيت و رسته عرضه کننده ) را در برمي گيرد./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار