در پی این جریان، دولت انگلیس در پیامی به دولت اکوادور اعلام کرده که بر اساس قانونی که ۲۵ سال پیش در انگلیس به تصویب رسیده، پلیس اجازه دارد در صورت تشخیص فعالیت غیردیپلماتیک در سفارتخانه های حاضر در این شهر، به آن سفارتخانه وارد شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از رسانه ایران، پس از این که ۱۸ ماه پیش، دیوان عالی لندن رأی دادگاهی در این شهر را مبنی بر لزوم استرداد آسانژ به سوئد برای بازپرسی از وی، تأیید کرد، وی به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد و دولت اکوادور پس از دو ماه به وی پناهندگی داد.

اما در پی این جریان، دولت انگلیس در پیامی به دولت اکوادور اعلام کرده که بر اساس قانونی که ۲۵ سال پیش در انگلیس به تصویب رسیده، پلیس اجازه دارد در صورت تشخیص فعالیت غیردیپلماتیک در سفارتخانه های حاضر در این شهر، به آن سفارتخانه وارد شود.


شهریار رادپور، کارشناس مسائل انگلستان در گفتگو با بی بی سی فارسی درباره ی این پیام می گوید: "ظاهراً این پیام به دولت اکوادور رسانده شده بود که ما چنین قانون و اختیاری داریم، غافل از اینکه امروز معلوم شد، هیچ دیپلمات بریتانیایی از وجود چنین قانونی خبردار نبوده و دوم اینکه کاملاً مغایر است با کنوانسیون وین در مورد تعریف مکان های دیپلماتیک."

وی در ادامه می گوید: "در نتیجه، به نظر من هر کسی که این پیام را از دولت بریتانیا به دولت اکوادور رسانده، یک اشتباه دیپلماتیک در حقیقت مرتکب شده. برای همین بود که ما شاهد این بودیم که واکنش دولت اکوادور و وزیر خارجه اش بسیار شدید بود."

مقامات اکوادور خطاب به دولت انگلیس گفته اند که ما مستعمره ی شما نیستیم و دوره ی استعمار هم دیگر تمام شده است.

شهریار رادپور در ادامه بیان می کند که به نظر من دولت اکوادور خیال داشت به آقای آسانژ پناهندگی بدهد؛ ولی این پیام تهدیدآمیز، آن را تسریع کرد.

قابل ذکر است که دولت اکوادور از مقامات قضائی سوئد دعوت کرده بود که برای بازپرسی به سفارت این کشور در لندن بیایند که آنها قبول نکردند.


رادپور معتقد است، مجموعه ی تحولات باعث شده که خود آقای آسانژ، وکلای مدافعش و هوادارانش بگویند صرفاً شکایت دو زن که آسانژ متهم به آزار جنسی آنها است، مطرح نیست، بلکه این پرونده یک پرونده ی سیاسی است و هدف نهایی تحویل دادن او به امریکا است.

به گفته ی شهریار رادپور، "چند سناتور امریکایی از حالا او را یک خیانتکار خوانده اند که باید محاکمه شود."
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.