پرتاب کنندگان نیزه و تنیس بازان باید مراقب انحنا و قوس جانبی ستون فقرات خود باشند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران قوس جانبی چپ یا راست بخشی از ستون فقرات می تواند باعث S شکل شدن ستون مهره ای شود که علت این بیماری رشد کودک را تحت تأثیر قرار می دهد و هنوز علت آن ناشناخته مانده است این بیماری بیشتر اوقات از سوی معلم تربیت بدنی مربی یا والدین تشخیص داده می شود و باید فرد مبتلا را به دکتر راهنمایی کرد.

در یک جمعیت طبیعی در حدود 5 درصد کودکان به کج پشتی مبتلا هستند اما شکل خفیفی از کج پشتی هست که بیشتر در میان ورزشکارانی که تمرین نامتقارن انجام می دهند شایع است، برای مثال می توان به تنیس بازان و پرتاب کننده های نیزه اشاره کرد.

در پرتاب کنندگان نیزه که بیش از 8 سال به تمرین پرداخته اند نوعی کج پشتی مشاهده می شود که به نظر می رسد در کوتاه مدت برای آنان مشکلی ایجاد نمی کند.

هنگام پرتاب نیزه بدن به طرف بازویی که نیزه را پرتاب می کند خم می شود این در حالی است که کمر به میزان زیادی گود شده و در همان زمان می چرخد.

تکرار تمرین همراه با حرکت های پرتابی به رشد بیشتر عضله های بخش بالایی پشت است پرتاب کننده در مقایسه با عضله دست دیگر منجر می شود.

کج پشتی به ندرت باعث ناراحتی یا درد شده و مانع فعالیت های مناسب جسمانی نمی شود.
قوس ستون فقرات مهمترین علامت است که با اشعه X تعیین می شود.

کج پشتی شدید می تواند باعث بیماری قلب در نیمه راه زندگی شود. اما از موارد درمان این آسیب و بیماری کج پشتی می توان به موارد زیر اشاره کرد: تمام کودکان و نوجوانان دارای کج پشتی باید توسط متخصص اورتوپدی معاینه شوند.

بیماران دارای قوس کمر باید تحت نظارت باشند، حال آنکه ممکن است بیماران دارای قوس شدید نیازمند استفاده از کمربندهای طبی یا عمل جراحی باشند.

*تنگي كانال ستون فقرات

 كشتي گيران و وزنه برداران كه فشار زيادي را به پشت خود وارد مي كنند در ميانسالي عارضه تنگي كانال ستون فقرات مي شود امكان دارد با يكي كانال ستون فقرات در اثر عواملي چون ساييدگي مفاصل و بيرون زدگي مهره ايجاد شود.

چنين وضعيتي كه عموميت نيز ندارد بيشتر كساني را تحت تاثير قرار مي دهد كه در سن 60 سالگي به بالا به سر مي برند به ويژه كشتي گيران سابق و وزنه برداران ميان سالي كه فشار زيادي را به پشت خود وارد ساخته اند.

 علائم اين عارضه:

 درد از ناحيه پشت شروع مي شود به ويژه هنگامي كه فرد پس از خم شدن به جلوي خواهد پشت خود را صاف كند.

پس از پيمودن مسافتي كوتاه درد  در ناحيه پشت پاها حس مي شود هنگام استراحت به ويژه اگر بيمار نشسته باشد درد كاهش پيدا مي كند اما با تلاش مختصري دوباره درد باز مي گردد.

 معاينه با اشعه x  مايلو گرافي يا توموگرافي كامپيوتري تشخيص را تاييد مي كند.
 در مواقع اين نوع آسيب پزشك فيزيوتراپي و استفاده از كمربندهاي طبي را تجويز مي كند.

 در موارد خاص، بيمار را عمل جراحي مي كند تا عامل تنگي كانال مهره اي را برطرف كند هرچند كه خطر عود مجدد درد پس از عمل جراحي وجود دارد./مح
گزارش از مرجانه مرزباني
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار