مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر نقش رسانه‌های جمعی در بازگو کردن و پیگیری مطالبات گروه‌های سنی کودک و نوجوان تاکید کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون؛سید صادق رضایی در مراسمی که برای تقدیر از خبرنگاران حوزه‌ی کانون در رسانه‌های جمعی برپا شده بود به صراحت یادآور شد که کودکان و نوجوانان مانند دیگر اقشار جامعه نمی‌توانند از خود دفاع و مطالبات‌شان را از مسوولان پیگیری کنند و این، نقش بی‌بدیل رسانه‌های این حوزه را به ما گوش‌زد می‌کند.
وی در توضیح این موضوع افزود: هر یک از اقشار جامعه، اگر به خواسته‌هایشان دست پیدا نکنند می توانند به مراجع رسمی اداری و قانون گذاری مراجعه و اعتراض خود را مطرح کنند اما در مورد کودکان و نوجوانان اگر ما به عنوان مسوول، شما به عنوان دست‌اندرکاران رسانه و دیگر برنامه‌ریزان و مدیران کلان کشور این خواسته‌ها را نخواهند ببینند پس چه کسی باید به آن توجه کند؟
رضایی خاطر نشان کرد به عنوان مثال اگر ما به عنوان مدیران فرهنگی و رسانه‌های جمعی دست به دست هم دهیم و برنامه پنجم توسعه و چشم انداز 1404 را ببینیم آن‌گاه این سوال برای‌مان پیش می‌آید که آیا مباحث مربوط به فرهنگ، هنر ادبیات، سینما و موسیقی کودک ونوجوان در این برنامه‌ها دیده شده است؟ و آیا بچه‌ها از این جایگاه برخوردارند  این جاست که اهمیت رسانه به عنوان یکی از نشانه‌های توسعه جامعه بیش از پیش آشکار می‌شود.
مدیرعامل کانون در ادامه به بیان شماری از کاستی‌ها و مطالبات کودکان و نوجوانان در این حوزه پرداخت و گفت: کاستی‌های زیادی در حوزه‌ی سینما، ادبیات موسیقی، بازی‌ و سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد و اگر ما معتقدیم که مردم با سینمای ایران قهر کرده‌اند راه نجات آن بی‌تردید توجه به سینمای کودک است و باید با تلاش بیشتر لذت دیدن فیلم مناسب را به بچه‌ها بچشانیم؛ آن گاه این نسل در آینده، خود دست فرزندانش را می‌گیرد و آن ها را به سینما می‌برد.
رضایی مشکل گرایش بیش از حد برخی از ناشران به آثار ترجمه‌ای و چاپ آثار کم ارزش را در این حوزه از جمله مسایلی عنوان کرد که رسانه‌ها می‌توانند بیش از گذشته به آن بپردازند.
اهمیت پیوستن به قانون حق مولف(کپی رایت) از دیگر مباحثی بود که مدیرعامل کانون با خبرنگاران تخصصی حوزه‌ی کودک و نوجوان در رسانه‌های جمعی مطرح کرد و گفت: نپیوستن به این قانون بیشترین ضربه را به کودکان و نوجوانان وارد می‌کند و باعث چاپ آثار ضعیف و در عین حال مانع انتشار آثار ما در کشورهای دیگر می‌شود. به نظر من رسانه‌های جمعی می‌توانند در ارتباط با مسوولان، نمایندگان مجلس و باز کردن ستون‌هایی در روزنامه‌ها و رسانه‌ها این مهم را پیگیری کنند.
مدیرعامل کانون در همین حال اشاره‌ای هم به عرصه مدیریت فرهنگی، ‌هنری کودک و نوجوان در ایران داشت و به طرح این سوال پرداخت که محور و مغز اصلی این مدیریت در کشور چه کسی است؟ و آیا کسی فرماندهی این همه نهاد و سازمان‌ فعال در این حوزه بر عهده دارد؟ سوال‌هایی که به گفته‌ی وی به تامل بیشتری نیازمند است.
رضایی در پایان با اشاره به پیشنهاد کانون مبنی بر تشکیل کارگروه کودک و نوجوان در استانداری‌های کشور یادآور شد که بسیاری از اقشار جامعه بر اساس گروه سنی، جنسیت و شغل خود دارای کارگروه‌های تخصصی در استانداری‌های کشور هستند و باید این مطالبه را نیز پیگیری کنیم که در هر استان دست‌کم یک کارگروه نیز برای کودکان و نوجوانان تشکیل شود.
در این مراسم محسن حموله مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون نیز در سخنانی با اشاره به سابقه‌ی طولانی کانون در عرصه‌ی فرهنگ، هنر و ادبیات گفت: دراین مسیر خطیر نقش جامعه‌ی نخبگان به ویژه خبرنگاران عزیز نقشی بسیار تاثیرگذار و با اهمیت است.
وی افزود: خبرنگاران رسانه‌های جمعی همواره با اعتقاد قلبی به ارزش و اهمیت جایگاه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در عرصه‌ی هنر ادبیات و فرهنگ کشور به اطلاع رسانی فعالیت‌های کانون اهتمام ویژه‌ای داشته و با انعکاس اخبار کانون و ارایه نقطه نظرات کارشناسان این حوزه و البته نقدهای منصفانه و دل‌سوزانه، کمک حال کانون‌ بوده و هستند.
این مراسم با پخش دو عنوان از فیلم‌های پویانمایی کانون، اهدای لوح تقدیر و هدیه‌ای از سوی مدیرعامل به خبرنگاران و ضیافت افطار به پایان رسید./ه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار