بنا بر آمارهای جهانی اغلب سالمندان در سراسر دنیا توجه کافی به ورزش کردن ندارد و حدود 80 تا 90 درصد آنها، کمتر از معیارهای جهانی ورزش می کنند.

محمد تکبیری دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، تصریح کرد: با رسیدن به سنین سالمندی ، احتمال بروز مشکلات و آسیب های استخوانی، مفصلی و عضلانی افزایش می یابد و به دنبال آن کیفیت زندگی دچار افت می شود.
 
وی افزود: شیوه ها و الگوهای نامناسب زندگی به ویژه نداشتن تحرک و فعالیت بدنی مناسب و ورزش نکردن، از دلایل مهم افزایش بروز مشکلات و آسیب های استخوانی، مفصلی و عضلانی در تمام سنین به ویژه در دوران سالمندی است.
 
تکبیری گفت: دوران سالمندی به دلیل کاهش انعطاف پذیری، قدرت و استحکام عضلات،‌ مفاصل و استخوان ها و همچنین به دلیل کاهش فعالیت بدنی، خطر آسیب های ارتوپدی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
 
وی با اشاره به این که ورزش کردن در سنین سالمندی در اغلب موارد موضوعی فراموش شده است، اظهار داشت: بر طبق استاندارد ها و معیارهای جهانی، افراد سالمند به ویژه افراد بالای 75 سال باید روزانه حدود 20 تا 30 دقیقه ورزش کنند که در عمل چنین چیزی اتفاق نمی افتد.
 
تکبیری تاکید کرد: بنا بر آمارهای جهانی اغلب سالمندان در سراسر دنیا توجه کافی به ورزش کردن ندارد و حدود 80 تا 90 درصد آنها ، کمتر از معیارهای جهانی ورزش می کنند.
 
وی یادآور شد: سالمندی به سن 60تا 65 سال به بالا اطلاق می شود و با افزایش سن از این مقدار ، متاسفانه زمان ورزش، نرمش و انجام فعالیت های بدنی نیز به شدت کاهش می یابد.
 
 
*** سالمندان برای پیشگیری از بیماری های مزمن ورزش کنند
 
 
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران، گفت: در سنین سالمندی شیوع بیماری های مزمن بیشتر می شود و به دنبال این بیماری ها هزینه های جانی و مالی نیز افزایش می یابد.
 
تکبیری افزود: بیماری های قلبی – عروقی، سرطان، دیابت، نارسایی های کلیوی، اختلالات عصبی و مغزی از جمله بیماری ها و نارسایی های مزمن و بسیار شایع در دوران سالمندی است که البته در سنین قبل از سالمندی نیز شیوع قابل توجهی دارند.
 
وی با بیان این که یکی از دلایل مهم بروز بیماری های مزمن به ویژه در بین افراد سالمند ورزش نکردن و نداشتن تحرک بدنی است،
 
یادآور شد: سالمندان باید برای پیشگیری از بیماری های مزمن ورزش کنند و این عمل را به صورت عادت و به طور منظم البته متعادل انجام دهند.
 
تکبیری گفت: در سنین سالمندی موارد بروز آسیب های استخوانی و مفصلی نیز به شدت افزایش می یابد که بسیاری از این آسیب ها در نتیجه ی بی توجهی به سلامت استخوان ها و مفاصل در دوران قبل از سالمندی به ویژه دوران کودکی و جوانی ایجاد می شود.
 
وی خاطر نشان کرد: پوکی استخوان یا استئوپروز از بیماری های بسیار شایع در افراد سالمند به ویژه در بین زنان است که با ورزش منظم در دوران قبل از سالمندی ، فعالیت و تحرک بدنی مناسب از همان دوران کودکی  و تغذیه مناسبی می توان خطر آن را به میزان بسیار زیادی کاهش داد./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار