مدير شيلات و آبزيان سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي از توليد چهار هزار و 600 تن محصولات آبزي در استان تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، صمدزاده امروزدر همايش نقش آبزيان در سلامت و ارتقاي امنيت غذايي در شهرستان عجب شير از اختصاص دو ميليارد ريال تسهيلات براي توسعه شيلات استان خبر داد.

وي افزود: توليد انواع آبزيان در سال گذشته با وجود بروز خشكسالي در سالهاي اخير و محدوديت‌هاي ناشي از آن در توسعه آبزي‌پروري، از رشد چشمگيري برخوردار بود، به نحوي كه اكنون 559 نفر در اين بخش مشغول به كار هستند.

صمدزاده يادآور شد: مصرف سرانه آبزيان هم اكنون در استان به بيش از 4.5 كيلوگرم در سال افزايش و ميزان مصرف سالانه آبزيان به 16 هزار تن رسيده است.

وي از اجراي طرح پرورش ماهي با بهره‌گيري از آب‌هاي سطحي حاشيه رودخانه‌هاي استان خبر داد و اضافه كرد: برنامه‌ريزي‌هاي لازم و مکان‌یابی از نظر امكانات دسترسي و ساير مسايل اجتماعي، توسط این مدیریت و مدیریت جهادکشاورزی شهرستانها به صورت تخصصی و کارشناسی در دست پیگیری است.

مدير امور شيلات و آبزيان سازمان جهادکشاورزي استان ادامه داد: اين طرح با استفاده از حمايتهاي سازمان جهادکشاورزی استان و تسهیلات آن از محل اعتبارات صندوق توسعه کشاورزی استان تأمین خواهد شد.

وي با بيان اينكه دريافت روزانه 29 گرم پروتئين براي سلامت انسان ضروري است، گفت: امگا 3 موجود در ماهي از نظر تامين سلامتي انسان به عنوان معجزه قرن تعريف شده و مواد، املاح و عناصر موجود در گوشت ماهي از دلايل تقاضا براي مصرف بيشتر ماهي در جوامع بشري است.

مدير امور شيلات و آبزيان سازمان جهاد كشاورزي استان گفت: راه‌اندازي اولين مركز توليد بيوماس آرتميا در استان با توليد 1.4 تن، اولين فروشگاه الگويي عرضه آبزيان در سطح شهر تبريز و آغاز پرورش ماهيان خاوياري در قفس براي اولين در كشور و استان را از جمله اقدامات شاخص بخش شيلات در سال گذشته ذكر كرد.

صمدزاده افزود: همچنين با مشاركت پژوهشكده آبزي پروري كشور مطالعات امكان سنجي پرورش ماهي در منابع آبي استان انجام شده كه در آينده شاهد افزایش تولید در منابع آبي استان و وارد شدن منابع آبی جدید به چرخه توليد خواهيم بود.

وي با اشاره به اينكه مصرف گوشت ماهي و آبزيان در استان از حد استاندارد پايين است، اظهار كرد: برنامه پنج ساله سازمان جهاد كشاورزي استان بر افزايش سرانه مصرف اين ماده غذايي تا شش كيلوگرم تدوين شده است.

صمدزاده اضافه كرد: پيش‌بيني مي‌شود در افق چشم‌انداز توسعه، 12 هزار تن ماهي خوراكي در آذربايجان شرقي توليد شود. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.