نخستین طرح ملی مذهبی بافت فرش دستباف برای حرمهای مقدس عتبات عالیات با متراژ 6 هزار مترمربع در کاشان اجرا می شود.

مجری اجرای این طرح ملی مذهبی در حاشیه مراسم رونمایی از نقشه بافت فرشها و راه اندازی کارگاهها در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان در کاشان گفت: این طرح با حدود 120 میلیارد ریال هزینه اجرا می شود که 90 میلیارد ریال آن برای اجرت بافندگان و 30 میلیارد ریال آن هم هزینه مواد اولیه و تجهیز کارگاهها است.

حاج سید محسن واجدی افزود: این 6 هزار مترمربع در قالب 250 تخته فرش، کناره و قالیچه در ابعاد مختلف به دست 500 بانوی بافنده کاشانی طی دو سال بافته می شود.

وی با اشاره به طراحی نقشه این فرشها توسط استادکار برجسته و باسابقه کاشانی امیر حسین کریم پور افزود: نقشه این فرش عصاره و جوهره ای از طرحهای 500 ساله فرش دستباف در کاشان است که با اجرای این نقشه بر روی فرشها جایگاه فرش کاشان را به اوج خود خواهد رساند و فرش دستباف را دوباره احیا خواهد کرد.

به گفته وی، برای بافت این فرشها که چلۀ (تار) آن از جنس ابریشم است 36 تن نخ از بهترین پشم بهاره سیرجان و کرمانشاه با 15 نوع رنگ گیاهی از نوع پوست گردو، روناس، برگ مو، قرمزدانه، گرده قوره انگور ، قره قورت، زاج و غیره استفاده می شود.

واجدی، بافت 1600 متر مربع از این فرش برای حرم مقدس قمر منیر بنی هاشم ابالفضل العباس و مشارکت در 10 درصد هزینهه های بافت فرش دیگر حرمها به همت یک خیر با نام "غلام عباس" را یادآورشد و گفت: مابقی فرشها نیز در حرمهای مطهر امیرالمومنین(ع) در نجف، حضرت امام حسین(ع) ، خیمه گاه و تل زینبیه در کربلا گسترده می شود.

مدیر عامل شرکت فرش ترنج و محراب بافت فرشها در 4 کارگاه واقع در حسینیه سجاد، حسینیه شهر مشکات، فرهنگسرای مهر سازمان رفاهی تفریحی شهرداری و خانه فرش کاشان را خاطرنشان کرد و گفت: برای بافندگان نیز اجرت بافت برای هر گره در نظر گرفته شده و بانوانی که حضوری مرتب و منظم در کارگاه داشته باشند و بافت زیبا و با کیفیت را ارائه کنند از یک سفر رایگان به کربلای معلی بهره مند می شوند.

ویعنوان کرد:برخی بافندگان فرش که به دلیل نذر، از دریافت دستمزد خودداری می کنند اجرت آنها جداگانه در صندوقی جمع‌آوری و برای بافندگان نیازمندهزینه می‌شود.

واجدی با تقدیر از زحمات آقایان مهندس کیانی در صنعت رنگرزی، دکتر ضیایی، علی مرشدی، بنی کاظمی، ، حاج احمد ستاری، و حمید حلی بعنوان رنگرزان، محمود زاده، یوسف پور و شیری بعنوان چله دوان و شرکت ریس تاپس یزد در ریسندگی فرشها افزود: تمام عوامل این مجموعه با عشق و اخلاص و صداقتی وصف ناپذیر برای اجرای طرح قدم برداشتند تا تمام کارها در عالی ترین سطح مطلوب آن انجام شود.

مجری طرح ملی مذهبی بافت فرش دستباف حرمهای مقدس عتبات عالیات در کاشان در ادامه با تاکید بر اینکه راه اندازی کارگاههای جمع بافی فرش حرکت بسیار موثر و مثبتی برای احیای فرش کاشان است افزود: بافندگان فرش در این کارگاهها در کنار یکدیگر با بهره گیری از فضایی کاملا دوستانه، صمیمی و شاد از تنهایی و انزوا و افسردگی تک بافی در منازل ایمن می شوند./س

برچسب ها: اصفهان ، کاشان ، فرش ، عتبات ، عالیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.