كارشناسان معتقدند باید ظرفیتهای فراوان اصفهان بعنوان یكی از قطبهای فناوری اطلاعات و ارتباطات كشور،از بالقوه به بالفعل تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ بررسی شرایط و وضعیت استان اصفهان در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات به شناسایی این ظرفیتها و زیرساختها و تعیین تكلیف برای هر یك از دستگاهها و شركتها برای تحقق اهداف اسناد و برنامه های توسعه استان و كشور كمك بسیاری می كند.

تعدادی از كارشناسان و مدیران بخش فناوری اطلاعات استان اصفهان در جریان برگزاری هفدهمین نمایشگاه كامپیوتر و اتوماسیون اداری اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به بررسی وضعیت موجود استان در زمینه 'ICT' پرداختند.

رییس نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان گفت: هزینه و زیرساختهای مناسبی در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات این استان ایجاد شده است.

'كاظم آیت اللهی' افزود: با این وجود هنوز جای كار بسیار داریم زیرا از بسیاری از زیرساختها و ظرفیتهای ایجاد شده، استفاده عملی چندانی نشده است.

وی با اشاره به اینكه وضعیت فناوری اطلاعات استان نسبت به پنج سال گذشته بسیار بهتر شده است،گفت:با این وجود لازم است كه بر اساس استانداردهای جهانی حركت كنیم.

این كارشناس بیان داشت: با زیرساختهای خوبی كه در استان فراهم شده نباید این روزها در گرفتن خط تلفن ثابت یا افزایش ظرفیت پهنای باند مشكلی داشته باشیم.

آیت اللهی با تاكید بر اینكه باید دسترسی به زیرساختهای موجود سهل الوصول شود، افزود: تمام این ظرفیتها همانند طلاست كه اگر از آن استفاده مطلوب نشود در زیر خاك مدفون خواهد ماند.

وی مهمترین این ظرفیتها را زیرساختهای مخابراتی، سند راهبردی فناوری اطلاعات استان و بخش خصوصی توانمند دانست و گفت: تنها مشكلی كه وجود دارد این است كه جهت بردارهای فناوری اطلاعات استان یكسان و هماهنگ نیست.

وی یكی دیگر از مشكلات را محدودیتهای موجود دانست و افزود: هنوز استانها در بسیاری از زمینه های فناوری اطلاعات دارای استقلال نیستند.

رییس نظام صنفی رایانه ای اصفهان گفت: ناهمخوانی بسیاری هنوز وجود دارد و باید دنبال راهكاری باشیم كه همه این ظرفیتها را به یك جهت سوق بدهیم.

آیت اللهی یكی دیگر از ظرفیتهای موجود را برنامه پنجم توسعه كشور برشمرد و تصریح كرد: نزدیك به 50 بند از این سند در باره خدمات و امكانات فناوری اطلاعات است.

وی به بخش دولتی متولی امور فناوری اطلاعات در استان پیشنهاد كرد تا با اعتماد به صنف رایانه ای و جذب اعتبار كافی برای توسعه بازار و تكاپوی بخش خصوصی گام بردارد.

مدیر فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان نیز به ایرنا گفت: هنوز هماهنگی و همسویی بین دستگاه ها و بخشهای مختلف درگیر با موضوع فناوری اطلاعات و ارتباطات در كشور وجود ندارد.

'وحید حیدریان' یكی از این مسائل را پهنای باند و سرعت اینترنت دانست و افزود: سرعت اینترنت در كشور در مقایسه با استانداردهای جهانی بسیار پایین است .

وی با اشاره به اینكه لازم است در این بخش وظیفه و حیطه اختیار هر نهاد به طور كامل مشخص شود، تصریح كرد: این كار باید در مورد سند راهبردی فناوری اطلاعات استان نیز صورت گیرد تا بدانیم به كجا می خواهیم برسیم و جایگاه پاسخگویی هر نهاد معین شود.

مدیر كل دفتر فناوری اطلاعات استانداری اصفهان نیز درباره سند راهبردی فناوری اطلاعات استان گفت: این سند با نگاه به برنامه پنجم توسعه كشور تدوین شده و در شورای برنامه ریزی و توسعه استانداری نیز به تصویب رسیده است.

'اصغر عابدی' با بیان اینكه اصفهان از معدود استانهای دارای سند راهبردی فناوری اطلاعات است، افزود: این سند در صورت اجرای موفق و درگیر كردن تمام لایه های جامعه می تواند كارگشای بسیاری از مشكلات استان باشد.

وی اظهار داشت: لازم است صنف فعال در استان توانمندی خود را در راستای تحقق این سند به نمایش بگذارد و ما نیز تلاش می كنیم سایر دستگاههای اجرایی با آن همراه شود.

یك عضو نظام صنفی رایانه ای اصفهان نیز با بیان اینكه از حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان اصفهان، بخش ارتباطات آن در اختیار مخابرات و بخش فناوری اطلاعات در اختیار بخش خصوصی است، گفت: اگر دست این دو بخش در دست یكدیگر نباشد پیشرفتی در استان حاصل نمی شود.

'فرشاد جعفریان'،وضعیت استان اصفهان در بخش فناوری ارتباطات را چندان مطلوب ندانست و افزود: بسیاری از آمارهای موجود مربوط به ظرفیتهای بالقوه است.

به گفته وی وضعیت پهنای باند، عدم پاسخگویی به موقع به درخواستها، شبكه اینترانت و اضافه كردن ارتباطهای P2P در استان مناسب نیست.

وی با اشاره به اینكه لازم است از كاربران درباره رضایت آنها از شبكه اینترنت سوال شود،گفت:نمی توان گفت به صرف اینكه روستاییان استان نیز به شبكه های ارتباطی دسترسی پیدا كرده اند وضعیت ما در زمینه ارتباطات خوب است.

جعفریان با بیان اینكه توسعه زیرساختهای ارتباطی در استان اتفاق نیفتاده گفت: باید نظر مراكزی مانند پالایشگاهها، بورس، شهرداری ها و مراكز آموزشی درباره كیفیت شبكه های ارتباطی نیز پرسیده شود.

وی به هیات مدیره نظام صنفی رایانه ای اصفهان پیشنهاد كرد گزارشی درباره وضعیت موجود استان از نظر زیرساختها، محتوا و سرویس های الكترونیكی تهیه كند و به این موضوع بپردازد كه وضعیتی كه باید باشیم چیست و ما چقدر نسبت به آن فاصله داریم.

یك عضو دیگر نظام صنفی رایانه ای اصفهان، به اقداماتی كه در زمینه دولت الكترونیك در استان صورت گرفته است،اشاره و بیان كرد:با وجود تمام تلاشهای صورت گرفته ما هنوز دولت الكترونیكی به معنای واقعی خود نداریم.

'سعادت پاشا' به چند مثال اشاره كرد و افزود: اگر فردی بخواهد فرم مالیات ارزش افزوده را پر كند باید آن را از طریق اینترنت چاپ كند اما در نهایت باید این فرم را به صورت دستی و با مراجعه به اداره مربوطه تحویل دهد.

وی ادامه داد: اگر دولت الكترونیك به معنای واقعی خود وجود داشت باید تمام این مراحل به صورت شبكه ای انجام می گرفت تا فرد ناگزیر به مراجعه حضوری به اداره نباشد.

این كارشناس با بیان اینكه این مشكل در بخشهای مختلف دیگر بویژه بانكها نیز وجود دارد، توضیح داد: بانكهای كشور هنوز اجازه انجام كامل فرایندهای بانكداری را از طریق شبكه نمی دهند و جابه جا كردن پول به صورت الكترونیكی را قبول ندارند.

پاشا درباره زیرساختهای فیزیكی موجود در استان گفت: هنوز بسیاری از آنها مطابق با استانداردهای جهانی نیست بعنوان مثال شركتها برای برقراری ارتباط P2P باید حتما از یك سخت افزار با یك برند خاص استفاده كنند.

وی سرعت و كیفیت پایین اینترنت و قطعی های شبكه را از دیگر مشكلات زیرساختی اینترنت در استان دانست.

وی خاطرنشان كرد: كمیسیون امور صنفی نظام صنفی رایانه ای اصفهان به استانداری پیشنهاد كرده تا پروژه ای مبنی بر آمادگی استان از لحاظ مختلف فرهنگی، قانونی و زیرساختی برای پیاده سازی دولت الكترونیك تعریف و بر اساس آن وظایف همه مشخص شود.

به گفته وی، برای رسیدن به اهداف برنامه پنجم توسعه در زمینه فناوری اطلاعات باید علاوه بر زیرساختهای فیزیكی، زیرساختهای فرهنگی و قانونی نیز فراهم شود.

عضو هیات مدیره شركت مخابرات اصفهان درباره وضعیت زیرساختهای ارتباطی استان به ایرنا گفت: بسیاری از اطلاعاتی كه شركتها درباره مخابرات دارند محدود و ناقص است و باعث شده كه آنها به پیشداوری بپردازند.

'حسین كشایی' با اشاره به انتقاد برخی شركتها به مخابرات اصفهان درباره ارایه اینترنت هوشمند (IN) در شهرستانها افزود: برای بسیاری از شركتهای خصوصی ورود به شهرهای كوچك از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود.

وی افزود: به همین دلیل شركت مخابرات با هدف محرومیت زدایی و افزایش رفاه مردم و سطح سواد دیجیتالی در شش نقطه از استان با نصب تجهیزات فنی به ارایه این سرویس به مردم پرداخت در حالیكه از نظر اقتصادی برای این شركت دارای توجیه نبود.

وی تاكید كرد: مخابرات اصفهان هم اكنون بعنوان بخش خصوصی در كنار سایر شركتهای فعال در این صنف قرار گرفته و با بسیاری از مشكلات این بخش آشناست.

كشایی با اشاره به پروژه 'كلبه الكترونیكی' گفت: شركت مخابرات با همكاری دو شركت خصوصی دیگر این پروژه را برای اولین بار در كشور در اصفهان ارایه می كند كه تحولی در بخش فناوری اطلاعات استان ایجاد خواهد كرد.

به گفته وی، در این پروژه كاربران اینترنت پرسرعت یا وایمكس می توانند با اتصال به كلبه الكترونیكی به پورتالی از انواع سرویسهای الكترونیكی مانند بازی، خرید اینترنتی، آموزش و سرویسهای اینترنت دسترسی پیدا كنند.

هفدهمین نمایشگاه بین المللی كامپیوتر و اتوماسیون اداری اصفهان از پنجم تا 9 دیماه سالجاری برگزار شد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.