گوينده بي بي سي در ابتداي مصاحبه، سخنان سفير ايران در لبنان، درباره گراميداشت روز جهاني قدس را قطع کرد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بي بي سي عربي، گوينده بي بي سي در ابتداي اين مصاحبه، سخنان سفير ايران درباره گراميداشت روز جهاني قدس را قطع کرد که اين اقدام نشان مي دهد صحبت از اين روز بين المللي خط قرمز اين بنگاه است.
 
"غضنفر رکن آبادي" در گفتگو با اين شبکه تلويزيوني درباره گروگان گيريهاي اخير در لبنان گفت: ما پيش از اين زماني که زائران ايراني را در سوريه ربودند، تاکيد کرديم اين اقدامات لکه ننگي بر پيشاني کساني است که مي گويند خواهان دموکراسي در سوريه هستند. آنچه در لبنان رخ مي دهد مسئله داخلي است و ارتباطي به ما ندارد. به طور کلي آدم ربايي غيرقابل قبول است.
 
رکن آبادي افزود: بخشي از ايرانيهاي ربوده شده در سوريه آزاد شدند. اما شماري از ايرانيها از جمله مهندسان ايراني همچنان گروگان هستند. اخيرا چهل و هشت زائر ايراني هم در سوريه ربوده شدند.
 
وي درباره نقش ايران در لبنان اضافه کرد: ما هر کاري بتوانيم براي آزادي سوريهاي ربوده شده در لبنان انجام دهيم، کوتاهي نخواهيم کرد. کسي از ايران براي ايفاي نقش در اين مورد درخواستي نکرده است.
 
وي درباره نزديک شدن مواضع ايران و عربستان سعودي در اجلاس اخير سران کشورهاي عضو سازمان همکاري اسلامي در مکه گفت: دعوت پادشاه عربستان از رئيس جمهور ايران و مشارکت محمود احمدي نژاد در اجلاس مکه بهترين دليل در مورد روابط نزديک دو کشور است. ايران همواره تاکيد دارد که در جهان فقط با رژيم صهيونيستي دشمني دارد. همه کشورهاي اسلامي بايد با يکديگر در برابر اشغالگران اسرائيلي متحد شوند. مسئله فلسطين در اجلاس مکه مطرح بود. ما بر جلوگيري از بروز تفرقه در جهان اسلام در برابر اشغالگران اسرائيلي تاکيد داريم.
 
سفير ايران در بيروت درباره اتهامات تهران به عربستان و قطر در مورد حمايت مالي و نظامي از مخالفان در سوريه افزود: در منطقه جبهه مقاومت براي مقابله با دشمن صهيونيستي وجود دارد. مقاومت بر ايستادگي در برابر اشغالگران تاکيد دارد. ايران از اعضاي جبهه مقاومت حمايت مي کند. هدف از آنچه در سوريه رخ مي دهد دستيابي به حقوق بشر و دموکراسي نيست، بلکه هدف اصلي ضربه زدن به مقاومت است. اکثريت مردم سوريه از نظام حاکم در اين کشور حمايت مي کنند و نمي توان به اراده ملت سوريه بي توجه بود.
 
رکن آبادي افزود: ملت سوريه خواهان اصلاحات به رهبري بشار اسد است. با توسل به زور و دخالتهاي خارجي نمي توان اراده مردم سوريه را ناديده گرفت. در تهران نشست مشورتي درباره سوريه در هفته گذشته برگزار شد. بيست و هشت کشور از جمله روسيه و چين در اين نشست شرکت کردند. در اين نشست بر چند اصل مهم از جمله توقف خشونتها در سوريه در سريعترين زمان ممکن تاکيد شد. آغاز گفتگوهاي ملي در سوريه، برگزاري انتخابات با مشارکت همه طيف ها، رساندن کمکهاي بشردوستانه به همه مناطق سوريه زير نظر دولت اين کشور از جمله ديگر مصوبات نشست تهران بود. ما به شدت هر نوع دخالت خارجي  در سوريه و ورود تروريستها به اين کشور را محکوم مي کنيم.
  
رکن آبادي درباره کشته شدن غيرنظاميان در سوريه خاطر نشان کرد: مشروعيت هر حکومتي در جهان از مردم آن کشور است و اگر اکثريت مردم يک کشور از نظام آن حمايت کنند، بايد به اراده اکثريت احترام گذاشت. هر کسي که به دنبال سرنگوني نظامي باشد که از حمايت مردم برخوردار است، مانند آب کوبيدن در هاون است. هيچ راه حلي جز راه حل سياسي و مسالمت آميز براي بحران سوريه وجود ندارد. ما به شدت هر نوع راه حل نظامي در سوريه را رد مي کنيم. ما مخالفت خشونت در سوريه هستيم. ما در نشست تهران از همه طرفها براي نشستن پاي ميز گفتگو دعوت کرديم، زيرا ممکن است شرايط کنوني مدت طولاني در سوريه ادامه پيدا کند و باعث خونريزي بيشتر در اين کشور شود. ادامه خونريزيها در سوريه دردناک است.
 
وي در پاسخ به اين سوال که ايران تا کجا از بشار اسد در سوريه حمايت خواهد کرد؟ گفت: ايران اصول و ارزشهايي دارد. بر اساس اصول قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، تهران از همه مسايل عادلانه در جهان حمايت مي کند. ما معتقديم اکثريت مردم در سوريه خواهان اصلاحات در چارچوب نظام کنوني هستند. ما بايد از اين خواست مردم سوريه حمايت کنيم. تا زماني که اکثريت مردمي در سوريه از نظام حاکم حمايت کنند ما هم از آن حمايت خواهيم کرد.
 
وي ادامه داد: سي و سه سال پيش در ايران انقلاب رخ داد و ما حتي يک روز هم متوسل به سلاح نشديم. در آن زمان تظاهرات مسالمت آميز و ميليوني در ايران برگزار مي شد. ما در سوريه مي پذيريم که خواسته هاي به حقي درباره اصلاحات وجود دارد. در انگليس هم مردم خواهان اصلاحات هستند و اعتراضاتي رخ مي دهد. در آمريکا هم جنبش اشغال وال استريت فعاليت مي کند. مردم در همه جهان خواهان آن هستند که وضعيت بهتري داشته باشند. نظرسنجي مرکز قطري به رياست شيخه موزه هم نشان داد که اکثريت مردم سوريه از نظام حمايت مي کنند.
برچسب ها: ایران ، بیروت ، رکن آبادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار