رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه فرش هویت فرهنگی، تاریخی و هنری ایران می باشد گفت: نقش فرش به عنوان تامین کننده گردش اقتصاد شهری و روستایی قابل توجه است چرا که این هنر- صنعت با کمترین هزینه بیشترین اشتغالزایی را در پی دارد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، عظمایی  در جلسه کمیته فرش استان ادامه داد: دولت باید با درک اهمیت این موضوع حمایت قابل توجهی از این هنر- صنعت به عمل آورد و در این راستا برگزاری نمایشگاه ها و تقویت تشکل ها می تواند موثر باشد.

وی در ادامه با اشاره به افزایش صادرات فرش از استان افزود: در چهار ماهه اول سال جاری، 54 میلیون دلار فرش از آذربایجان شرقی صادر شده است.

عظمایی خاطر نشان کرد: این در حالی است که در مدت مشابه سال90، این رقم49 میلیون دلار بود که در سال جاری 11 درصد رشد نشان می دهد.

وی همچنین اظهار داشت: طی سال 90، به میزان 189 میلیون دلار فرش از آذربایجان شرقی به خارج از کشور صادر گردیده است.

عظمایی در ادامه به برخی از مشکلات هنر- صنعت فرش در استان اشاره نموده و گفت: یکی از مهمترین دغدغه ها در این بخش پیگیری برای رفع برخی از موانع بیمه قالیبافان است و این مشکل بایستی از طریق نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی و مرکز ملی فرش پیگیری شود.

وی در این خصوص گفت: در راستای حمایت از قالیبافان استان حداقل 130 هزار نفر جهت بهره مندی از مزایای بیمه قالیبافی به شعبات متعدد تامین اجتماعی معرفی شده اند.

عظمایی افزود: نحوه دریافت تسهیلات بانکی نیز از دیگر مشکلاتی است که بافندگان فرش با آن مواجه هستند. علی رغم این مسئله این سازمان مجدانه درجهت کاهش مشکلات فوق از طریق نهادهای زیربط پیگیر می باشد.

وی همچنین در این خصوص اضافه کرد: در سال گذشته حداقل 211 میلیارد ریال تسهیلات از محل مشاغل خانگی با همکاری کارگروه اشتغال وسرمایه گذاری استان به بانکهای عامل معرفی شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در ادامه پیشنهاد برگزاری همایش ملی فرش در استان را مطرح و گفت: برگزاری این همایش می تواند همانند همایش ملی توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی در ارتقای این هنر-صنعت بسیار مفید باشد.

عظمایی از اتحادیه ها، تعاونی ها و سایر تشکل های قالیبافی خواست به منظور برگزاری بهتر این همایش، نهایت تلاش و همت خود را بعمل آورند./س

برچسب ها: افزایش ، صادرات ، فرش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.