عباس سبيلي از شهرستان اسکو با سطح زير کشت پنج هکتار گردو با عملکرد چهار تن در هکتار گردوکار نمونه استان در سال 1390 بود

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، وي درباره علل انتخاب خود به عنوان گردو کار نمونه استان مي گويد: بطور معمول از هر هکتار يک و نيم الي دو تن گردو برداشت مي شود ولي من اين مقدار را به دو و نيم الي چهار تن افزايش دادم، همچنين در حالت طبيعي از هر کيلو گردو ، 500 گرم مغز گردو توليد مي شود که من اين مقدار را به 700 گرم افزايش دادم و نکته مهم اين که کيفيت مغز گردو را نيز همزمان با افزايش ميزان توليد بالا بردم.

وي با بیان اینکه با شرکت در کلاسهاي آموزش کشاورزي توانستم بر دانش کشاورزي خود بيافزايم ادامه داد: با استفاده صحيح و بجا از کودها، آن هم کودهاي کامل گوسفندي ، توانستم درختان گردوي با مغز گردوي با کيفيت تر را داشته باشم.

این گردوکار نمونه استان گفت: البته براي توليد گردو با مغز با کيفيت، بر روي درختان گردوي خود چندين نمونه مرغوب از گردو را پيوند زدم که اين امر هم تاثير زيادي در افزايش کيفيت مغزهاي گردو داشت.

وی با بیان اینکه از قديم اجدادم در کار کشت گردو بودند و از همه مهم تر اينکه منطقه اسکو در دامنه هاي سهند زمينه مساعدي از نظر خاک، آب و هوا براي کشت گردو دارد و در اين منطقه ما فقط گردو را مي توانيم کشت نماييم گفت: هر درخت گردو به اندازه 150 متر مربع فضا نياز دارد بنابراين سايه اين درخت مانع از کشت محصولات ديگر مي شود.

سبيلي درباره مشکلات اين کار هم گفت: يکي از مشکلات ما در فراوري اين محصول است بطوريکه بعد از برداشت گردو، مرکزي در خود شهرستان اسکو نيست تا اين گردوها در آنجا جمع و تبديل به مغز گردو شود بنابراين ما مجبور به فروش گردو با پوست به دلالان مي شويم که اين فقط براي ما زيانده بوده و بخش قابل توجهي از سود به جيب دلالان مي رود.

وي با بیان اینکه اگر مرکزي باشد که از طريق تعاوني به جمع آوري محصول اقدام کند و فروش ما بصورت مغز گردو باشد، از لحاظ اقتصادي به صرفه خواهد شد گفت: البته نبود بيمه تامين اجتماعي براي کشاورزان نیز سبب مي شود تا جوانان تمايلي براي کارهاي کشاورزي نداشته باشند چراکه آينده روشني براي دوران پيري و ازکارافتادگي خود نمي بينند.

وي در پايان گفت: وزارت جهادکشاورزي براي محصولات ما بيمه در نظر گرفته است ولي براي خود ما که شغل پرخطري داريم و هر لحظه ممکن است توانايي کار کردن را از دست بدهيم بيمه تامين اجتماعي در نظر نگرفته است. /س

برچسب ها: تولید ، نمونه ، هکتار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.