اجلاس اضطراري سران سازمان همكاري‌هاي اسلامي با عنوان همبستگي اسلامي در حالي در مكه پي گرفته شد كه حضور تعيين كننده ايران در اين اجلاس دو روزه از همان روز اول نمايان شد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، همزمان با برگزاري اجلاس اضطراري سران سازمان همكاري‌هاي اسلامي با عنوان همبستگي اسلامي، خط كارشكني‌‌ها درباره سوريه و تعليق عضويت اين كشور در سازمان همكاري‌هاي اسلامي دنبال شد.

علاوه بر اين امر وزير امور خارجه كشورمان در جده تاكيد كرد كه ايران با تعليق عضويت سوريه در سازمان همكاري‌هاي اسلامي مخالف است.

تحليل‌گران اذعان دارند حضور ايران در اين اجلاس بازدارندگي براي نقشه‌هاي محور غربي-عربي پيرامون سوريه است.

گفتني است دوشنبه‌ شب ابتدا اين اجلاس در سطح وزاري امور خارجه آغاز و در آن به موضوعاتي چون سوريه و كشتار مسلمانان در ميانمار پرداخته شد اما آن چيزي كه در اين اجلاس بيش از هر موضوع ديگري انتظار مي‌رفت بدان پرداخته شود حل بحران سوريه با كمك‌ كشورهاي اسلامي بود.

لازم به ذکر است همچنان‌كه رئيس جمهور كشورمان روز دوشنبه و در آستانه عزيمت به عربستان تاكيد كرد: "امروز توجه همه ملت‌هاي مسلمان به نتايج اين اجلاس بوده و دشمنان نيز عزم خود را براي به انحراف بردن اين اجلاس و هدايت آن به سوي منافع خود  جزم كرده‌اند و به تعبيري اين نشست به آزموني تاريخي براي امت اسلامي تبديل شده تا  نشان دهد چگونه از منافع، حيثيت و هويت خود صيانت مي‌كند."

گزارش‌ها حاكي از اين امر است كه احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه در دعوتنامه ارسال شده براي اجلاس سران سازمان همكاري كشور‌هاي اسلامي موضوع جلسه مشورت درباره مسائل مهم امت اسلامي ذكر شده است تصريح كرد: انتظار داريم در اين اجلاس همين نگاه دنبال شده و سازمان همكاري كشورهاي اسلامي همگرايي ملت‌هاي مسلمان را محور تلاش خود قرار دهند و اميدوارم نشست فوق العاده سران سازمان‌هاي همكاري كشورهاي اسلامي در مكه به نشست همدلي بين امت اسلامي تبديل شده و بذر تفرقه ميان مسلمانان را از بين برده و  فرصت براي دخالت‌ها و ميدان‌داري دشمن را از بين ببرد.

متاسفانه اغلب وزراي خارج  عضو كنفرانس اسلامي با وجود مخالت ايران به تعليق عضويت سوريه در اين سازمان راي مثبت دادند و البته اين موضوع بايد در نشست سران نهايي شود.

اكمل‌الدين احسان اوغلو دبير كل سازمان همكاري اسلامي اعلام كرد كه اغلب وزراي خارجه (13 آگوست) در نشست مقدماتي اين سازمان در جده، برخلاف مخالفت ايران به تعليق عضويت سوريه راي مثبت دادند.

در اين شرايط است كه حضور جمهوري اسلامي ايران در اجلاس مكه مي‌تواند بسياري از نقشه‌ها درباره موضوع سوريه را خنثي نمايد.

از همين روي، وزير امور خارجه كشورمان صريحا اعلام كرد كه ايران با تعليق عضويت سوريه در سازمان همكاري‌هاي اسلامي مخالف است.

در پايان بايد خاطرنشان كرد كه اكنون هر چند سران كشورهاي سازمان همكاري‌هاي اسلامي در اين نشست دو روزه (24 و 25 مردادماه) به مسئله تعليق عضويت سوريه رسيدگي مي کنند و اين تصميم تنها با تصويب دو سوم اعضا اجرا مي‌شود ولي آنچه مهم است اين است كه اعتراض ايران به اين مسئله حاكي از نقش تعيين كننده كشورمان در موضوعات حساس منطقه خواهد بود. 


"انتهاي پيام"/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار