مصرف مطلق رژیم گیاهخواری باعث ایجاد پوکی استخوان و کم خونی خواهد شد.

میترا زراتی، کارشناس ارشد تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: رژیم گیاهخواری در بعضی از افراد وجود دارد.
 
رژیم گیاهخواری چند نوع است: یک گروه افرادی هستند که هیچ نوع ماده غذایی به جز گیاه مصرف نمی کنند حتی از خوردن عسل امتناع می کند. و رژیم میدانی را کاملاً حذف می کنند.

وی افزود: رژیم گیاهخواری مطلق اصلاً توصیه نمی شود رژیم گیاهخواری باید در حد تعادل باشد.

زراتی بیان کرد: نوعی دیگر از رژیم گیاهخواری این است که فرد علاوه بر خوردن گیاه از رژیم میدانی مثل تخم مرغ مصرف می کنند. نوع دیگر از رژیم گیاهخواری علاوه بر مصرف گیاه شیر و منابع لبنی نیز استفاده می کنند ولی کامل نیست.

وی تشریح کرد: نوع دیگر رژیم گیاهخواری که مناسب است افراد در کنار منابع گیاهی، لبنیات،‌تخم مرغ، که مهمترین منبع پروتئین سفید تخم مرغ است که 100 پروتئین را دریافت می کنند و دچار مشکل نمی شوند که چون سرشار از ویتامین b12 است که در هیچ منبع گیاهی وجود ندارد.

زراتی تصریح کرد: از جمله عوارض گیاهخواری مطلق کم خونی آهن،‌ پوکی استخوان، کمبود ویتامین b12، آهن کلسیم وروی می باشد.

از عوارض کم خونی و آهن پوکی استخوان ریزش مو عفونت مکرر، نقص سیستم ایمنی را به دنبال خواهد داشت.

وی توصیه کرد: رژیم همه چیز خواری توصیه می شود که تعادل و تنوع در خوردن منابع غذایی وجود داشته باشد. یعنی در رژیم غذایی گوشت قرمز و سفید و در تک تک منابع غذایی منابع مغذی و مفید نهفته است.

زراتی گفت: امروزه ثابت شده است افرادی که دارای یک بیماری خاص دارند مصرف یک دوره رژیم گیاهخواری البته اگر محدود نباشد باعث بهبود بیماری تا حدودی خواهد شد.

زراتی تاکید کرد: مصرف رژیم گیاهخواری در دوره ی نوجوانی باعث کوتاه قدی، فقر آهن،‌ کمبود خون در بزرگسالالی می شود./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار