یگانه قمر پر نور آسمان شب زمین با ستاره پر نور صورت فلکی اسد مقارنه خواهند داشت.

مانی اسماعیلی کارشناس مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت: منظومه خورشیدی ما دارای۱۷۳قمر است که قمر زمین پنجمین قمر طبیعی بزرگ در میان آنها محسوب می شود و هیچ سیاره دیگری مانند خورشید ما در منظومه های خورشیدی دیگر قمری به این اندازه بزرگ را ندارند.

وی عنوان کرد:قطر کره ماه یک‌چهارم کره زمین است و هر دوی آنها به‌گونه‌ی همزمان و حدود ۴.۵ میلیارد سال پیش در منظومه شمسی براثر یک انفجار بزرگ شکل گرفتند و طبق یکی از نظریه‌های پذیرفته شده برخورد سیارکی هم اندازه مریخ با زمین موجب پیداش ماه درکهکشان گردیده است.

اسماعیلی تصریح کرد: کره ماه با قطر۳٬۴۷۶ کیلومتر سی‌برابر قطر زمین یعنی ۳۸۴٬۴۰۳ کیلومتراز زمین فاصله دارد وبه دلیل اینکه ماه نزدیکترین جرم آسمانی به زمین است در آسمان شب تقریبا به اندازه خورشید دیده می‌شود و زمانی که از جلوی خورشید عبور می کند ما ناظران زمینی شاهد وقوع خورشیدگرفتگی در آسمان هستیم.

وی ستاره قلب الاسد را درخشان ترین ستاره صورت فلکی اسد یا شیر که در فصل بهار در نیمـکره شمالی و در پاییـز در نیمکره جنوبی قابل رویت است دانست و افزود :این ستاره دارای قدری حدود 1.4 و قطر حدود 3.5 برابر قطر و درخشندگی ستاره خورشید است

اسماعیلی که فاصله این ستاره پر نور سفید را از زمین 75 سال نوری می داند اظهار داشت : قمر ماه در زمان مقارنه که ساعت 9 صبح می باشد در فاصله 5/5 درجه ای جنوب و جنوب غربی این ستاره قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: مقارنه این دو جرم در فاصله 6 درجه ای از خورشید اتفاق می افتد که به دلیل روشنایی آسمان و وجود خورشید برای ما ناظران ایران زمین قابل رویت نخواهد بود.

برچسب ها: نجوم ، ماه ، قلب الاسد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار