گنبد مسجد الاقصی طلایی نیست و آنچه از مسجد الاقصی در اذهان است قبه الصخره است.

 

به  گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد هر ساله با فرارسیدن سالروز جهانی قدس تصویری به عنوان نماد فلسطین در اذهان نقش می بندد که تحریف تازه ای از تاریخ است.

بنای زیبا با گند طلایی که چندین سال سر برگ فراخوان ها و اخبار می شود، این بنا که آن را مسجد الاقصی می شناسیم در حقیقت از همسایگان این مسجد است که نام آن قبه الصخره یا مسجد صخره است؛ مسجد الاقصی در واقع همان مسجد مقدسی است که زمانی قبله گاه مسلمین بوده است و گنبد آن هم اکنون سبز رنگ است .

محققان معتقدند اشتباه گرفتنمسجد الاقصی با قبه الصخره نه بهدلیل نزدیکی این دو بنا در مجموعه ی حرم الشریف نیست بلکه از سیاست زیرکانه صیهونیست نشأت می گیرد؛ این مسئله موید این است که اسرائیل بر آن است تا تصویر مسجدالاقصی را از اذهان مردم پاک کند تا بتواند آن را تخریب ومعبد خود را پنهانی بنا کند.

بخش غربی وجنوبی صحن مسجد الاقصی اهمیت فراوانی برای یهودیان دارد. این دیوار به دیوار براق مشهور است وعلت نامگذاری آن به این اسم هم بسته شدن اسب رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم (براق) به این دیوار در زمان معراج بود .

این دیوار 156 عرض و56 پا طول دارد ، برخی از سنگ های این دیوار 16 پا می باشند، مسلمانان مسجدی را در این قسمت بنا نهادند.
در مقابل یهودیان ادعا می کنند که این دیوار بخش باقی مانده از دیوار "بارگاه سلیمان" است که هیردوس آنرا در سال 18 قبل از میلاد بنا نهاده بود.

یهودی های افراطی نیز بارها تهدید به تخریب مسجدالاقصی نموده اند. چراکه در برنامه آنان تخریب مسجدالاقصی نقطه عطف اشغال قدس است و به این ترتیب با تخریب آن و به نمایش درآوردن تصاویر قبه الصخره براحتی جنگ رسانه ای را خواهند برد .

در آگوست 1969 مسجدالاقصی توسط یک استرالیایی به اتش کشیده شد هرچند اسرائیل تاکید داشت مجرم یک دیوانه و آتش سوزی غیر عمدی است، اما آثار حـریق دلالت بر آن دارد که اشخاص دیگری روهان را در آتش زدن این مسجد از خـارج آن و از یکی از پنجره‌های مشرف به درب ‌المغاربه (که اسراییلیها آن را منهدم کردند) هدایت و کمک کرده اند

صهیونیستها مدتهاست که مشغول حفاریهای بسیار گسترده ای درزیر پایه های مسجدالاقصی هستند وبا ایجاد زیر گذر زیر پایه های آن زمینه تخریب و فروپاشی کامل آن را فراهم کرده اند. دامنه گسترده حفاریها موجب فروپاشی بخشهای مختلفی در اطراف مسجد الاقصی شده است و پس از مجروح شدن 17 دانش آموزبر اثر ریختن کف کلاسی درمدرسه ای که کمتر از 100 متــر از مسجـدالاقـصی فـاصله دارد, خـطر فـروپـاشی ایـن مکـان مـقدس بـیـش از پـیش نـمایان میـگردد.

گفته میشود به دنبال سیاست یهودی سازی مسجد الاقصی، کنیسه هایی در زیر این مسجد در حال احداث است؛ این در حالی است که تونل های عمیق و عظیم که در زیر مسجد الاقصی زده شده است باعث تخریب بزخی از قسمتهای مسجد شده است که کم کم به تعداد این تخریبها اضافه می شود .

مروان سعید صالح یکی از محققان عرب در این باره می گوید بین مسجد الاقصی و مسجد قبه الصخره سردر گمی در خور توجهی وجود دارد زیرا هرگاه در رسانه های محلی و بین المللی ذکری از مسجدالاقصی به میان می آید. عکسی که از مسجد قبه الصخره نمایش داده میشود، به دلیل این مسئله بی اطلاعی مردم از یک طرف و توطئه ی صهیونیسم جهانی از طرف دیگر است. دکتر مروان سعید صالح می افزاید

یکی از محققان عرب اشاره دارد: در زمان اقامتم در ایالت متحده ی آمریکا کرارا با این مساله مواجه بودم بین مسجد الاقصی و مسجد قبه الصخره سردر گمی در خور توجهی وجود دارد، تا آنکه اطلاع یافتم صهیونیسم ها در آمریکا چنین تصاویری را چاپ و با قیمت بسیار اندک و گاهی به صورت مجانی به مسلمانان می دهند.

مروان سعید صالح معتقد است: این مساله حاکی از آن است که صهیونیسم جهانی می خواهد تصویر مسجد الاقصی را از اذهان مردم پاک کند تا بتواند انرا تخریب و بعد معبد خود را بنا کند. و اگر کسی نیز به ساخت این معبد اعتراض کند، آنگاه به طور زنده با نشان دادن تصویر مسجد قبه الصخره اعلام می کنند که مکان مقدس مسلمانان سالم و پابرجاست .

سال گذشته جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) با صدور بیانیه ای درباره طرحهای یهودی سازی رژیم صهیونیستی در بیت المقدس هشدار داد و با اشاره به تلاشها برای یهودی سازی صحن "البراق" در بیت المقدس آن را به مثابه دشمنی آشکار با مسجد الاقصی و اماکن مقدس اسلامی در بیت المقدس برشمرد.

امسال نیز مفتی قدس نسبت به تبعات و خطرات طرح اخیر رژیم صهیونیستی برای تبدیل صحن‌های مسجد الاقصی به میادین عمومی و باغ‌های تلمودی و بازگشایی دروازه تاریخی منتهی به مصلای "البراق" با نام دروازه "النبی" (پیامبر) که تاکنون بسته بود، هشدار داده است.

شیخ محمد احمد حسین، مفتی قدس تاکید کرده است: رژیم صهیونیستی با بازگشایی دروازه "النبی" سعی در تسهیل دسترسی صهیونیست‌ها به صحن براق و شبکه تونل‌های واقع در زیر مسجد مبارک الاقصی را دارد که تحولی خطرناک در زمینه هتک حرمت مسجد الاقصی به شمار می‌رود و دولت عبری قصد دارد پس از محاصره مسجد الاقصی با آثار یهودی، زمینه تخریب آن را فراهم کند.

وی هشدار می دهد: عملیات یهودی سازی به قلب مسجد الاقصی رسیده است و رژیم صهیونیستی به یهودی سازی این مسجد از طریق حفر تونل در زیر آن در سایه سکوت کامل رسانه‌ای ادامه می‌دهد و با تصمیم اخیر خود سعی در یهودی سازی مسجد الاقصی در مقابل دیدگان همگان را دارد و به جامعه بین‌المللی و قطعنامه‌های آن هم اهمیتی نمی‌دهد.

وی در همین راستا از کشورها، سازمان‌ها، موسسات و تشکل‌های فعال در زمینه صلح و حقوق بشر و مقدسات خواست که دولت عبری را از تداوم طرح‌های یهودی سازی خود علیه مسجد الاقصی و حذف هویت اسلامی و عربی قدس و اخراج اهالی آن منصرف کنند.

اینگونه اقدامات هشیاری جهان اسلام را برای مقابله با حربه های رسانه ای اسرائیل برای انحراف افکار مسلمانان از مسجد الاقصی و یهودی سازی این مکان مقدس می طلبد؛ هشیاری که بیانگذار آن امام خمینی (ره) بود که با نامگذاری روز جهانی قدس جهان اسلام را برای نجات قدس دعوت کرد./س

برچسب ها: مسجدالاقصی ، یهود ، قلب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.