توسعه كشت گیاهان دارویی، افزایش درآمدهای ارزی، رونق اقتصادی، كاهش وابستگی به خارج كشور افزایش ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستائیان و كشاورزان را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد: مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال وبختیاری گفت: سودآوری های فراوان اقتصادی و توجه روز افزون به تجارت جهانی گیاهان دارویی، مشكلات زیادی برای گیاهان دارویی مراتع استان ایجاد كرده برخی از آن نظیر ' كرفس' را در معرض نابودی قرار داده است.

عطاء الله ابراهیمی افزود: بخش زیادی از تجارت و كسب درآمد ، مربوط به فروش و قاچاق گونه های گیاهان دارویی است كه در برخی موارد با شیوه های نادرست از طبیعت جمع آوری شده و علاوه بر انقراض نسل آن گیاه، تنوع زیستی منطقه را نیز با خطر نابودی مواجه كرده است.

وی، استفاده مطلوب، منطقی و بهینه از منابع ملی به ویژه گیاهان دارویی را ضامن تامین بخشی از نیازهای صنعت بهداشتی، درمانی و آرایشی كشور عنوان كرد و گفت: استفاده صحیح از منابع ملی از خروج ارز جلوگیری كرده وتوسعه اشتغال در این مناطق را نیز به همراه دارد.

ابراهیمی همچنین، به توانمندی های و ویژگی منحصر به فرد گیاهان دارویی استان در مقایسه با سایر نقاط كشور اشاره كرد و افزود: با توجه به كیفیت بالای اسانس و ماده موثر گیاهان دارویی، نیاز كم آبی و استفاده از نزولات آسمانی كوتاه بودن دوره رشد، تداخل نداشتن دوره رشد با سایر محصولات، كم توقع بودن و مقاومت نسبت به آب شور و شرایط اقلیمی نامساعد، بهره برداری صحیح و اصولی از این منابع كم هزینه از داروهای شیمیایی است.

وی، حمایت از راه اندازی فراوری گیاهان دارویی در استان چهارمحال و بختیاری را از نیازهای ضروری این بخش بیان كرد و افزود: ایجاد صنایع فراوری، بسته بندی و فروش این گیاهان، به افزایش ارزش افزوده فروش این گیاهان كمك می كند.

ابراهیمی با بیان اینكه این استان نیازمند سرمایه گذاری ویژه در راستای فراوری گیاهان دارویی است، تصریح كرد: مسوولان اجرایی باید در این راستا زمینه و بستر لازم برای حضور سرمایه گذاران را فراهم كنند.

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال وبختیاری گفت: بهره وری صحیح از طبیعت برای استفاده دارویی، باعث تداوم سودآوری و اشتغال پایدار می شود و استفاده نادرست از این منابع، تخریب منابع طبیعی و نابودی گیاهان مفید در زیستگاه های نباتی را به دنبال دارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.