احمدي‌نژاد در ديدار رييس جمهور تركيه:

برخي پادشاهان عليه سوريه حرف مي‌زنند در حاليكه مردمشان آنها را نمي‌خواهند

رئيس جمهور در ديدار همتاي تركيه‌اي خود گفت: تعجب مي‌كنم از پادشاهاني كه عليه سوريه حرف مي‌زنند در حاليكه مردمشان آنها را نمي‌خواهند.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به  نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور عصر ديروز (چهارشنبه) در حاشيه اجلاس سران كشورهاي اسلامي در ديدار عبدالله گل، رييس جمهور تركيه با بيان اينكه ملاقات‌هاي بين ما همواره خوب و برادرانه بوده است، خطاب به عبدالله گل گفت: شما با نگاه بنده نسبت به مسايل منطقه آشنا هستيد، معتقدم آزادي، عدالت و كرامت حق همه ملت‌هاست و هيچ‌كس حق ندارد اين حقوق را از ملت‌ها سلب كند و البته اعتقاد دارم كه تحقق اين حقوق بايد براساس منطق، گفتگو و تفاهم انجام شود.


‌رئيس‌جمهور با بيان اينكه روابط ايران و تركيه در حال گسترش است، اظهار داشت: بايد مراقب باشيم كه گسترش روابط دو جانبه در عرصه‌هاي مختلف دنبال شود و تحت تأثير شرايط قرار نگيرد چرا كه حوادث و تحولات گذرا هستند، اما ملت‌ها باقي مي‌مانند و بايد در كنار يكديگر زندگي كنند.

وي در ادامه تصريح كرد: وقتي قدرت با جنگ جابه‌جا شود، پس از استقرار آن، مخالفت‌‌ها شروع مي‌شود و دوباره جريان مخالفت شكل مي‌گيرد و اين يعني اينكه روند تكرار خواهد شد و هيچ‌كس با اعمال زور پيروز نخواهد شد. شرط پيروزي اين است كه همگان عدالت را مطالبه كنند و به آزادي احترام بگذارند و تحقق اين امر صرفاً و صرفاً در چارچوب اراده مردم هر كشور امكان‌پذير است.

احمدي‌نژاد با طرح اين سوال كه آيا ممكن است دولتي كه با كمك ديگران سركار آمده باشد، بتواند استقلال ملت خود را حفظ كند؟ تاكيد كرد: امروز حاكماني كه مقابل ملت‌هايشان قرار دارند، كم نيستند. اصل اصلاحات از نظر ما قطعي و لازم است، بحث روي شيوه و روش اجراي اصلاحات است؛ جنگ و درگيري موجب عقب‌افتادگي و نابودي نسل‌ها و باعث خوشحالي دشمنان خواهد بود.

وي همچنين اظهار داشت: تعجب مي‌كنم از پادشاهاني كه عليه سوريه حرف مي‌زنند در حاليكه مردمشان آنها را نمي‌خواهند.

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: ملت ايران، همواره آمادگي داشته است تا در جهت احقاق حقوق اساسي مردم يعني عدالت، آزادي و كرامت از طريق تفاهم ملي و با گفتگو و در فضايي دوستانه مشاركت نمايد.

عبدالله گل رئيس‌جمهور تركيه نيز در اين ديدار گفت: در نشست شب گذشته سران كشورهاي اسلامي به دقت به سخنراني شما گوش دادم و در سخنراني خود نيز اشاره كردم كه امروز جهان اسلام در شرايط مهم و حساسي به سر مي‌برد كه اگر تحولات به همين شكل پيش برود زيان آن به همه امت اسلامي مي‌رسد.

وي با بيان اينكه چنانچه شما گفتيد صهيونيسم و استكبار جهاني پشت سر اين توطئه‌ها قرار دارد، افزود: اين مسأله ما را وا مي‌دارد تا مجال پيش‌دستي و اقدام را از ديگران گرفته و اجازه ندهيم بيگانگان در امور كشورهاي اسلامي دخالت كنند.

عبدالله گل اوضاع فعلي سوريه را مايه نگراني كشورش توصيف و تصريح كرد: تركيه تلاش زيادي كرد تا مسايل و تحولات در سوريه در روندي طبيعي و بدون دخالت ديگران حل و فصل شود و از شما خواهش مي‌كنم موضع ما را به خوبي درك كنيد.

رئيس‌جمهور تركيه خاطر نشان كرد: امروز در ديدار با شما مي‌خواهم با رويكرد مبتني بر فضاي صميمي و دوستانه بين دو كشور مسائل سوريه را مورد بحث قرار داده و براي برون‌رفت از شرايط فعلي و ممانعت از دخالت بيگانگان راه‌حلي مناسب پيدا كنيم.
انتهاي پيام/س2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار