شورای اطلاعات ملی در امریکا، مسئول ارائه ارزیابی به مقام های این کشور است. معاون تحلیل و بررسی آژانس امنیت ملی امریکا دبیر این شوراست که هم اکنون کریستوفر کویم که از 6 جولای 2009 منصوب شده مسئولیت آن را برعهده دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،  یکی از مهم ترین تولیدات این شورا گزارش روندهای جهانی است که سالانه منتشر می شود. گزارش روند های جهانی 2012 توسط کسانی مانند جسیکا ماتیوز مدیر بناید کارنگی، میشل فلورنوی معاون سابق وزیر دفاع، والتر اسلوکانب مدیر شورای آتلانتیک، و جان مک لافلین از دانشگاه هاروارد تهیه شده است.

بنابر یک گزارش دریافتی «ایران هسته ای»، در این گزارش آمده است: «جهان با سرعت بی سابقه ای در حال تغییر است. هند و چین در حال حاضر سرعت رشد بی سابقه ای را تجربه می کنند در حالی که درباره آلمان امریکا و انگلیس 150 سال طول کشید تا تولید سرانه داخلی آنها دو برابر شد. اقتصاد چین 14 برابر بزرگتر از اقتصاد ژاپن و اقتصاد هند 16 برابر اقتصاد پاکستان خواهد بود».

این گزارش ادامه می دهد: «سالانه 65 میلیون نفر به جمعیت شهری جهان اضافه می شود. یعنی تا 2030 7 شهر به اندازه شیکاگو یا 5 شهر به اندازه لندن به جهان اضافه می شود. تا 2020 اکثر جمعیت جهان دارای طبقه متوسط و غالب کشورها به گونه فزاینده ای شهری می شوند. اکثریت جهان در فقر نخواهد بود اما اکثریت طبقه متوسط احساس امنیت نخواهد کرد. با رشد طبقه متوسط تقاضا برای تغییرات سیاسی و کالاهای مصرفی بیشتر خواهد شد. یک میلیارد کارگر به بازار جهانی کار اضافه می شود و نیروی کار غیر ماهر بییشتر تحت فشار قرار می گیرد».

این گزارش ادامه می دهد: «تقاضای جهانی برای مواد غذایی تا 50 درصد و برای انرژی تا 45 درصد طی 20 تا 30 سال آینده زیاد می شود و نزدیک به نیمی از جمعیت جهان در کمبود شدید آب زندگی خواهند کرد. چین و هند نسبت به نوسانات اساسی در منابع آسیب پذیر خواهند بود».

این گزارش با اشاره به جایگاه امریکا در روند های آتی جهانی تخمین می زند: «امریکا احتمالا تا 2030 یکی از مهم ترین قدرت های جهان باقی می ماند و اگر اینگونه نشود خلا قدرت جهانی بروز می کند. چنانچه امریکا به لحاظ مالی سقوط کند، تنش چین و هند وخیم خواهد شد».

نویسندگان این گزارش با اشاره به اینکه «لایه ای متشکل از اروپا، ژاپن و روسیه از امریکای شمالی و اروپا از حیث قدرت پیشی می گیرد» این مسئله را مطرح کرده است که جدال شیعه و سنبی در خاورمیانه اوج می گیرد و نوعی جنگ سرد را بوجود خواهد آورد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «حدود 50 کشور در معرض دگرگونی داخلی قرار دارند که منجر به بی ثباتی هایی خواهدشد. این بی ثباتی ها ممکن است به شکل درگیری های داخلی باشد. خاورمیانه بی ثبات ترین نقطه جهانی باقی می ماند».

این گزارش همچنین در نتیجه گیری قابل بحث تاکید کرده است که هرگونه حنگ درآینده در خاورمیانه ضرورتا شامل عنصر هسته ای خواهد بود.

«ایران هسته ای» به زودی بخش های مربوط به ایران این گزارش را به طور کامل منتشر می کند.

متن کامل گزارش روندهای جهانی 2025 را اینجا ببینید.

برچسب ها: روند ، پیشرفت ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار