خبرگزاري رويترز، در گزارشي در خصوص وضعيت صدور نفت ايران پس از تحريم هاي جديد آمريكا و اتحاديه اروپا، نوشت؛ ايران از بدترين وضعيت گذر كرده و تحليلگران پيش بيني مي كنند، صادرات نفت ايران در ماه هاي اوت و سپتامبر، افزايش يابد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ؛ رويترز در اين گزارش، عنوان كرده است؛ خريداران اصلي نفت خام ايران براي حفظ واردات از این کشور در حال يافتن راه هايي براي دور زدن تحريم هاي سخت آمريكا و اتحاديه اروپا هستند و اين نشان مي دهد كه فعلا "بدترين دوره" براي ايران كه روزانه بيش از 100 ميليون دلار از درآمد صادرات نفت خود را از دست مي دهد، به پايان رسيده است.
 
چين، هند، ژاپن و كره جنوبي، بيشتر روزانه يك ميليون بشكه نفتي را كه ايران با وجود تحريم هاي مالي و بيمه اي مي تواند صادر كند را خريداري مي كنند.
 
تحليلگران پيش بيني مي كنند؛ پس از يك وقفه اي كه در واردات رخ داد و خريداران آسيايي به دليل تحريم ها خريد خود را كاهش دادند، صادرات نفت ايران در ماه هاي اوت و سپتامبر افزايش يابد.
 
اما احتمالا واردات آسيايي ها تا پايان سال جاري تغييري نخواهد كرد، مگر آنكه ايالات متحده و اتحاديه اروپا، تحريم هاي جديدي را براي كاهش درآمدهاي ايران در نظر بگيرند.
 
"ترور هاوسر" مشاور اسبق وزارت خارجه آمريكا و از اعضاي فعلي گروه "روديوم" مدعي است؛ كاهش صادرات نفت ايران طي ماه هاي گذشته، باعث شده صادرات ايران يك ميليون بشكه در روز كمتر از سال 2011 بشود.
 
وي افزود: فكر نمي كنم در نيمه دوم سال جاري صادرات نفت ايران به آسيا كاهش بيشتري داشته باشد.
 
منافع نفتي مي گويند؛ ژاپن با خريد هفت ميليون بشكه نفت در ماه آگوست، ميزان خريد خود را در مقايسه با ماه جولاي، بيش از دوبرابر افزايش داده تا اختلال به وجود آمد در اواسط سال جاري را جبران كند، ضمن آنكه هند نيز همين روند را دنبال كرده و حداكثر دو ميليون بشكه براي ماه آگوست، خريداري خواهد كرد.
 
چين بزرگترين مشتري نفتي و شريك تجاري ايران با 16 ميليون بشكه نفت براي ماه آگوست، در مقايسه با ماه جولاي تغييري در ميزان خريد نفت خود صورت نداده است.
 
با وجود آنكه بازارهاي نفت جهان مملو از نفت است، اما ايران توانسته  با روند آسانتر مبادلات تجاري و همينطور به دليل آنكه نفت با درجه سولفور بالاي آن مناسب بسياري از پالايشگاه ها است، فروش نفت خود را همچنان حفظ كند.
 
اوايل سال جاري، ايالات متحده آمريكا، ژاپن، كره جنوبي و هند را از تحريم هاي مالي معاف كرد، البته پس از آنكه اين كشورها خريد نفت خود از ايران را در نيمه اول سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، 15 درصد كاهش دادند.
 
چين هم پس از آنكه واردات نفت خود از ايران را بيش از 20 درصد در نيمه اول سال جاري كاهش داد، از چنين معافيتي از سوي آمريكا برخوردار شد.
 
اما تحريم اتحاديه اروپا كه بيمه كشتي هاي حامل نفت ايران را ممنوع كرد، بيشترين لطمه را به واردات آسيايي ها وارد آورده است.
 
فقدان پوشش بيمه اي، باعث شد كه كره جنوبي واردات نفت از ايران را در ماه جولاي متوقف كند.
 
پس از آنكه كره جنوبي تصميم گرفت راه همتايان چيني و هندي خود را در پيش بگيرد، يعني از ايران بخواهد نفتكش هاي خود را بيمه كند، سئول قرار است واردات نفت خود را از ماه سپتامبر از سر بگيرد.
 
تاكنون فقط ژاپن به پالايشگاه هاي خود جهت واردات نفت ايران بيمه اي 7.6 ميليارد دلارري تخصيص داده و بيمه گران دولتي هند هم پوشش بيمه اي محدودي مي توانند ارائه كنند.
 
آژانس بين المللي انرژي، در تازه ترين گزارش خود تخمين زد؛ صادرات نفت ايران از روزانه 1.74 ميليون بشكه در ماه ژوئن به يك ميليون بشكه در ماه جولاي برسد، اما اين گزارش گفت؛ صادرات ايران در ماه سپتامبر افزايش مي يابد.
 
ممكن است تحريم ها حتي شديدتر هم بشود، زيرا ايالات متحده و اتحاديه اروپا مي خواهند درآمدهاي ايران را محدودتر كنند.
 
تحريم هاي سفت و سخت تر در شرايطي كه اقتصاد جهان در حال ركود است، مي تواند بر بهاي نفت تاثير بگذارد.
 
در ماه فوريه و به دنبال نگراني در خصوص عدم عرضه نفت ايران، بهاي هر بشكه نفت خام برنت به بالاترين رقم خود رد 4 سال گذشته رسيد و 128 دلار شد، اما پس از آن به 112 دلار در هر بشكه كاهش يافت كه دليل آن، بحران بدهي اروپا و رشد ضعيف اقتصاد آمريكا و چين بود.
 
قرار است ايالات متحده در ماه هاي آتي معافيت هاي داده شده به خريداران نفت ايران را مورد بازنگري قرار دهد و فقط در صورتي كه اين كشورها در خريد نفت خود كاهش لازم را اعمال كرده باشند، اين معافيت تمديد خواهد شد.
 
براي آسيايي ها، وسوسه خريد نفت بيشتر از ايران بسيار قوي است.
 
يك تاجر چيني طرف معامله با ايران كه نخواست نامش فاش شود، در اين خصوص گفت: ما هميشه دوست داريم حد وسط را بگيريم و ميانه رو باشيم.
 
كن كوياما، مدير موسسه اقتصاد انرژي ژاپن نيز مي گويد؛ من معتقدم خريداران آسيايي براي متعادل ساختن نياز خود به نفت ايران، با فشارهاي آمريكا و اروپا، روند كنوني خريد خود را حفظ خواهند كرد.
برچسب ها: ایران ، آسیا ، رویترز ، صادرات ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار