نوعی از خربزه در استان سیستان و بلوچستان که پوست نازک دارد ۲ تا ۳ روز بیشتر عمر نمی‌کند و خراب می‌شود لذا در این تحقیقات قرار است ماندگاری این محصول را بیشتر کنند

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، نماینده زابل، زهک و هیرمند در مجلس نهم گفت :  قرار است مرکز تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی تحقیقاتی را در راستای افزایش مقاوم سازی محصول خربزه انجام دهند
وی  با اشاره به این‌که کشاورزان این منطقه به دلیل نداشتن بازارفروش، از برداشت خربزه و هندوانه خودداری می‌کنند، اعلام کرد: فیلمی که از وضعیت انباشت و خراب شدن این محصول به وزیر جهاد کشاورزی نشان دادیم نیز تأثیری در حل این مشکل نداشت.
سید باقرحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه انتخابیه خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به این‌که کشت صیفی‌جات در منطقه سیستان و بلوچستان حمایت نمی‌شود، گفت: مشکل ما در منطقه عدم حمایت از کشاورزان است.
نماینده زابل، زهک و هیرمند در مجلس نهم با اشاره به این‌که تولید هندوانه و خربزه در سیستان و بلوچستان بسیار زیاد است و کشاورزان زحمت زیادی برای تولید می‌کشند، افزود: در نهایت به دلیل عدم حمایت، کشاورزان دچار ضرر مالی بسیاری شده و ‌انگیزه خود را از دست می‌دهند.
وی با بیان این‌که بازار مصرف خربزه و هندوانه در داخل استان به اندازه ای است که نیمی از تولیدات را در بر می‌گیرد و مابقی محصول روی دست کشاورز می‌ماند ، گفت: در این شرایط کشاورز توانایی یافتن بازار در شهر یا استان دیگری را ندارد.
دبیر دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان این‌که فروش تولیدات کشاورزان در سایر شهرها نیاز به تدبیر مدیران دارد ، گفت: مدتی پیش فیلمی از وضعیت تولید هندوانه و خربزه تهیه کرده و به وزیر جهاد کشاورزی نشان دادیم که محصولات به دلیل نداشتن بازار مصرف و فروش، خراب شده یا روی دست کشاورز می‌ماند.
وی با بیان این‌که وزیر جهاد تا کنون اقدامی در این زمینه انجام نداده است، اظهار داشت: به نظر من بازاریابی محصولات کشاورزی باید از سوی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی صورت گیرد.
نماینده زابل، زهک و هیرمند در مجلس نهم با اعلام این مطلب که هر سال مازاد تولید صیفی جات به دلیل نداشتن بازار در سیستان و بلوچستان از بین می‌رود، تأکید کرد: این امر نیاز به مدیریت قوی مسئولان دارد؛ کشاورزان این منطقه ضعیف هستند و توان لازم برای بازاریابی را ندارند.
حسینی مطرح کرد: گروه زیادی از کشاورزان با این شرایط و به دلیل بالا بودن هزینه برداشت ، منصرف شده و از برداشت محصول دست می‌کشند.  
نماینده زابل، زهک و هیرمند در مجلس نهم ابراز امیدواری کرد: سال آینده نتیجه تحقیقات و تدبیر مسئولان پیدا کردن بازار فروش برای محصولات کشاورزی منطقه باشد./س

برچسب ها: کشت ، درمنطقه ، سیستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.