مسوول میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری کازرون از ارسال پرونده 3 رشته از صنایع‌دستی این شهرستان براي ثبت در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس محمدرضا معینی با اعلام این خبر گفت: با تلاش انجام شده توسط کارشناسان این اداره، از ابتدای امسال تاکنون موفق شدیم کار نهایی پرونده ثبتی 3 رشته از صنایع‌دستی شاخص شهرستان کازرون را به انجام برسانيم و براي ثبت در فهرست میراث معنوی به اداره‌کل ارسال كنيم.

معینی ادامه داد: پرونده ثبتي دولچه‌دوزی‌، گیوه‌دوزی و نمد مالی به عنوان 3 رشته از رشته‌های بومی و دارای سابقه زیاد در شهرستان با هدف احیا و ماندگاری این رشته‌های در حال فراموشی تنظيم شده و براي ثبت در میراث معنوی ارايه شده است.

وی افزود: تحقیقات میدانی و جمع‌آوری اطلاعات اولیه این پروژه از 18 ماه پيش آغاز و طی ماه‌های اخیر کار نهایی و پرونده‌سازی شكل گرفت که در نهایت به ارسال این پرونده‌ها ختم شد.

نمد مالی :

نمدمالی کهن‌ترین شیوه شناخته شده در بافت است و نمد شاید کهن‌ترین کف‌پوش دستبافت بشر باشد.در تهیه نمد به هیچ کارگاه و دستگاهی نیاز نیست و شكل‌گيري آن بر اساس دو خاصیت جعدیابی و پوسته‌ای شدن پشم است. وقتی که پشم براثر رطوبت جعد شده و الیاف آن در هم می‌روند پوسته‌ها نمی‌گذارند الیاف دوباره از هم باز شوند و در نتیجه مصنوعی به دست می‌آید که گرم و مستحکم و نسبتاً ارزان و بادوام است.

دولچه‌دوزی:

واژه دلو، عربی و به معنی آوند آب‌کشی و ظرفی است که بیشتر از پوست و گاهی فلز می‌سازند و با آن، آب از چاه می‌کشند. ظرف مخروطی شکل که از پوست دباغی شده(چرم) و یا مشک آبخوری سوراخ شده توسط عشایر ساخته شده که با سه پایه چوبی روی زمین قرار می‌گیرد و سری از چوب دهانه آن را مسدود می‌کند.

گیوه‌دوزی:

در اغلب فرهنگ‌های لغت و دایره‌المعارف‌ها «گیوه» نوعی پاپوش مخصوص مردان و زنان معرفی شده است. رویه این پای‌افزار از نخ پنبه‌ای بافته می‌شود و تخت آن از جنس پارچه، چرم یا لاستیك است كه نسبت به كفش‌های ماشینی یا دست‌دوز دوام و استحكام بیشتری دارد.سبك و خنك بوده و برای پیاده‌روی طولانی در زمین‌های ناهموار مناسب است.

براساس اين گزارش، شهرستان کازرون در صنعت گیوه‌دوزی از پیشینه‌ای برجسته برخوردار بوده و فرآورده این صنعت در اين شهرستان به (ملکی) معروف است. /س
برچسب ها: صنایع ، دستی ، کازرون ، ثبت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.