مدیر داخلی بافت تاریخی شیراز گفت: مرمت تزئینات بنای تاریخی دیوانخانه برای دومین بار متوالی در سالجاری با اعتباری بالغ بر 860 میلیون ریال در مردادماه جاری آغاز شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس بصیری افزود:این پروژه هم اكنون با پیشرفت فیزیكی 15 درصد در حال اجرا است.

وی بیان كرد: لایه برداری بخش های الحاقی ، مرمت و باززنده سازی مقرنس طاقچه های ایوان همراه با استحكام بخشی، نصب شیشه های رنگی ارسی ها(پنجره های چند وجهی)، رنگ زدایی، تعمیرات نجاری ، تعویض بخشهای فرسوده ارسی و درهای چوبی و اجرای كف فرش با استفاده از سنگ گندمك از جمله اقدامات مرمتی و اجرایی در نظر گرفته شده در این فاز از مرمت است.

این كارشناس فنی اداره كل میراث فرهنگی فارس گفت: سال جاری نیز در اولین دور از مرمت این اثر، با اعتباری بالغ بر 150 میلیون ریال، شاهد مرمت و احیای مقرنس ها بودیم.

عمارت دیوانخانه یكی از بناهای ارزشمند دوره زندیه درشیراز است كه در نزدیكی ارگ كریم خانی واقع شده است ودرگذشته به عمارت دیوان خانه كریم خان زند مشهور بوده است .

عمارت دیوان خانه ازتالاری بزرگ تشكیل شده كه این تالار بردوستون چوبی استوار شده است البته پیش ازاین به جای این دوستون چوبی دو ستون سنگی قرار داشته كه درزمان قاجاریه توسط آقا محمد خان قاجار به تهران انتقال داده شدند.

این بنا در دوره كریم خان زند به عنوان مركز حكومتی ورسیدگی به امور اداری حكومت زندیه مورد استفاده بوده است . ازمهمترین ویژگیهای معماری این بنا می توان به وجود نقاشی های بسیارزیبا در تمام بدنه ساختمان،مقرنس كاریهای روی چوب وسنگ ،مقرنس كاریهای گچی وحجاریهای روی سنگ ها با نقوش حیوانات وگیاهان اشاره كرد.

این بنا در طبقه ساخته شده است ودرحیاط آن یك حوض سرتاسری ویك حوض افقی درجلو شاه نشین به چشم می خورد.

سبك معماری عمارت دیوانخانه همچون سایر بنا های دوره زندیه درونگرا می باشد بدین معنی كه ظاهر ساختمان ساده وفضای اندرونی مزین به انواع نقوش وتزئینات هنری است .

این بنا در دهم خرداد 1351 به شماره 914 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد./س
برچسب ها: مرمت ، دیوانخانه ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.